/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel formel
Fra : CLAN
Vist : 646 gange
200 point
Dato : 21-04-12 12:21

Hej kære Kandu brugere

Bruger lige far's profil.

Jeg sidder med et lille problem, som jeg eller min kære far ikke helt kan lure.

Jeg har en database med nogle forskellige vare nr. med tilhørende vare id, som er opsat således at mine kollegaer bare kan indtaste vare nummeret og så henter excel selv vare dataen ind i regnearket.

De skriver derefter hvor mange der skal bruges af den type vare i en anden kolonne.

Spørgsmålet lyder som følgende:

Hvordan får jeg talt sammen hvor mange der er brugt total af den samme vare, når vare nummeret optræder flere gange i samme kolonne.

Det er noget med =HVIS(varenummeret er i kolonne A;tag sum af de steder hvor vare nummer optræder i kolonne B;"0")

Mange tak

Mvh
Claus Mq
(CLAN's søn)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-04-12 13:24

Hej kære kandu brugere

Nu har jge fundet ud af det!

Excel har en funktion der hedder SUM.HVIS og den løste det.

Løsning
=SUM.HVIS(A:A;"=vare nr";B:B)

Ret simpelt sådan set. Men sådan er det jo tit hvis man kan det :)

Mvh
Claus Mq
(CLAN's søn)

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 21-04-12 14:07

- og hils din far.

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 21-04-12 17:42

Tak for svaret Eyvind.

Har hilst og skulle hilsen igen! :)

Du får hermed points for dine gode gerninger :p

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-12 18:28

- tak