/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grus i indkørslen
Fra : monique1983
Vist : 842 gange
50 point
Dato : 20-04-12 21:35

Søger et godt råd/erfaringer (til ny startet husejer/haveejer)
Vi har i dag haft meget af indkørslen gravet op, for at lægge dræn.... hvilket har resulteret i at meget jord (mudder) er kommet med op til overfladen og er smurt ind i al gruset..... Det ser mildest talt ikke særlig pænt ud-
Det ligne der ligge mudder over alt. Har forsøgt at spule med vand, men hjælpe sgu ikke rigtigt. Og vi skal sørme ikke have mere grus på - for der er SÅ rigelig (skal nok nærmere have kørt noget af....

Gode tips/råd - er det mon bare og vente på jorden siver ned igen?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-04-12 21:53

Ups.
Det normale er at lægge plader, fibertex eller andet til maskineri og jord når man skal lave sådan noget uden at efterlade spor.

Er det almindeligt grus eller stabil kan det vare evigheder om at blive pænt da det jo er tungere end jord, modsat hvis det var ærtesten, nøddesten eller granit som jo blot skal rives for at slippe af med jord og ukrudt.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 20-04-12 22:05

Tja man er jo nød til at prøve sig frem. hehe.

Alternativ, må vi skrabe et lag af, og lægge et nyt lag. Hvilken slags grus--- pyyy den var værre, umiddelbart tror jeg at jeg kan udelukke stabil+granit. Men det andre kan jeg ikke kende forskel på (er hel ny i faget)

Selvfølgelig kan det være at det bliver bedre, når det hele lige får lov til at tørre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-12 22:37

Først skal vi lige have styr på hvad du mener med grus i Jylland er grus = grus altså det som sjællændere kalder ærtesten/nøddesten, de tåbelige sjællændere tror at grus = sand.

Min indkørsel og gårdsplads bliver harvet ret dybt hvert forår og så ligner det en pløjemark lige indtil der kommer en ordentlig regnskylle, derefter ser det ud som om der lige er kommet nyt grus på tålmodighed så skal din indkørsel sikkert blive fin igen, jorden bliver skyllet ned og gruset/stenene ligger øverst

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-04-12 22:40

Citat
Men det andre kan jeg ikke kende forskel på (er hel ny i faget)

"Varebetegnelsen" burde give sig selv, når man snakker om nøddesten kan de variere fra hassel- til valnøddestørrelse.
Strandsten er fra bordtennisbold til knytnævestørrelse.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 20-04-12 22:59

Nu er det sådan - at gruset har lagt her der vi flyttede ind. Og aner ikke hvad det er for en type grus.

Jeg er jyde - så mon ikke det er jysk grus

Mit grus er lidt større end hasselnødder- men ikke valnød størrelse.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-12 23:08

Den entreprenør som gravede har sikkert skrabet gruset til side inden der blev gravet i jorden, og så først dækket med jord og gruset ovenpå igen, du har ret: det ser ikke så godt ud men bare vent til når det har regnet 40-50 mm. så bliver det pænt igen, var der kun et tyndt lag grus så kan det blive nødvendig med et nyt tyndt lag ovenpå

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-04-12 23:14

Citat
Mit grus er lidt større end hasselnødder- men ikke valnød størrelse.

Okay, så skal Du blot rive det hvorved stenene bliver løftet til top.
Men vent hvis det er mudret, ukrudt er så også let at hive op med fingrene.

Vi sjællændere ved sgu godt hvad grus er, det er det der ligger mellem ørerne på jyderne.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 50 point
Dato : 21-04-12 01:44

Du skal blot vente til jorden tørre op her i april/maj måned når jorden tørre og du river stenene kommer jorden af, og glider ned. Resten klares ved regnvejr.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 21-04-12 06:03

Citat
Du skal blot vente til jorden tørre op her i april/maj måned når jorden tørre og du river stenene kommer jorden af, og glider ned. Resten klares ved regnvejr.

Den tror jeg også på

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-04-12 15:37

Gør du som Benjamin skriver, det er nok ikke helt forkert
fandens har fået noget i øjet

Citat
de tåbelige sjællændere tror at grus = sand

Og det skulle komme fra en lisså tåblig økobonde fra jylland!

Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 21-04-12 16:26

Tak for svaret Benjamin. Jeg væbner mig med tålmodighed - og river det når det er gennemtørt.