/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Langsom pc
Fra : Troldepige
Vist : 760 gange
200 point
Dato : 19-04-12 10:27

Min datters bærbare HP er utroligt langsom.
Først troede vi det var p.g.a. det slidte batteri, men nu hvor den kører uden batteri er problemet der stadig.
Jeg blev så obs på, at hun havde installeret noget spil-noget på den, ivmu hedder det, men hun bruger det ikke.
Det ville jeg fjerne igår, og det så ud til, at den gik igang med at fjerne, men på et tidspunkt holdt det helt op med, at flytte sig (den der grønne streg, der flytter sig mod højre i takt med, at det fjernes), på en time havde den ikke flyttet sig en brøkdel af en millimeter.

Jeg ville så genstarte pc'en, men der blev ved med at stå, at den konfigurerede, efter 1 time havde det ikke ændret sig. Så slukkede jeg pc'en.

Jeg har snakket med hendes far om det, han mener det kan være en løsning at lægge den helt ned og starte forfra.

Men jeg tænker jo, at der kan være nogle ting min datter gerne vil gemme.

Derfor; hvis jeg kører hendes ting over på en usb-nøgle, inden vi lægger den helt ned, kan jeg så køre en scanning af indholdet på usb-nøglen, på min egen pc, uden at få problemer med min egen pc?

Andre gode råd modtages med kyshånd.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-04-12 10:48

Ja du kan godt scanne USB-nøglen uden at der sker noget med din computer. Men inden du formatere datterens computer så prøv og installere ccleaner og køre med standard indstillingerne.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 19-04-12 10:54

At lægge computeren helt - mener du så at formatere harddisken og geninstallere Windows?
Eller køre en recovery som gendanner computeren så den er som første dag den blev tændt
God ide og den bedste måde at få en hurtigere computer.
Begge metoder sletter alle programmer og filer.
Recovery har alle drivere og måske nogle programmer som var fra starten
Hvis det er formatering og gen installering i vælger, så skal i være sikre på at have de nødvendige drivere til systemet, eller downloade dem på forhånd så i er klar!
Alle programmer og spil skal installeres bagefter, det er kun dokumenter, billeder, musik og den slags gemte filer i kan tage en kopi af, husk at datteren skal være med, kun hun ved hvad der er bevarings værdig og det hun vælger kan udmærket kopieres over på en usb hukommelse mens computerne genfødes.
Det vil være en god ide at oprette mindst 2 partioner når Windows installeres igen, 1 til Windows og en eller flere til gemme filer, så er det meget nemmere næste gang computeren er langsom

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-12 10:59

De spil her sløver ikke i sig selv nogen computere:
http://da.imvu.com/games/
men der kan være kommet noget snavs ind mens der blev spillet eller andre steder fra, Facebook er ikke et sikkert sted hvor man bare kan klikke på alt hvad der kommer fra venner, det er slet ikke sikkert at det er en ven som sender forslag til dit og dat.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 19-04-12 11:08

En god ting er at have Revo Uninstaller liggende på computeren, den kan afinstallere de programmer som man ikke bruger mere på en effektiv måde så der ikke ligger en masse filer efter afinstalleringen.

http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-04-12 11:33

Citat
At lægge computeren helt - mener du så at formatere harddisken og geninstallere Windows?

Det var hendes fars forslag.

Men, som jeg håber, at det fremgår af mit spørgsmål, er jeg åben overfor andre muligheder. :)

Citat
Eller køre en recovery som gendanner computeren så den er som første dag den blev tændt
God ide og den bedste måde at få en hurtigere computer.
Begge metoder sletter alle programmer og filer.

Lyder som er fornuftigt forslag.
Hendes far kommer på lørdag, jeg tror jeg venter og lader ham være med.

Men hvordan kører man en recovery?

Citat
Alle programmer og spil skal installeres bagefter, det er kun dokumenter, billeder, musik og den slags gemte filer i kan tage en kopi af, husk at datteren skal være med, kun hun ved hvad der er bevarings værdig og det hun vælger kan udmærket kopieres over på en usb hukommelse mens computerne genfødes.

Facebook er jo nok det hun bruger mest, men jeg er sikker på, at hun gerne starter forfra hvis det er det der skal til, for at få hendes pc til at køre ordentligt.

Det er jo ikke særlig sjovt, at bruge en pc, der skal bruge flere minutter på, at få en side frem.

Jeg ved ikke, om det er noget hendes far ved noget om (jeg gør ihvertfald ikke), kan du, for en sikkerheds skyld, forklare hvad det går ud på?

Så kan vi gøre det på lørdag, uden at gå i stå midt i det hele fordi der er noget, som igen af os kan finde ud af.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-12 11:49

Citat
Men hvordan kører man en recovery?
det er noget de fleste nyere computere er født med, i stedet for en CD med Windows så er der en CD med recovery leveret sammen med computeren, nogle gange skal man selv brænde CDen og bliver opfordret til at gøre det første agang computeren tændes, jeg ved ikke hvilke CDer datterens computer blev leveret med, til min HP statonære blev der leveret en hel stak CDer, dog først efter jeg havde brokket mig til HP support over manglende recovery funktion

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-04-12 12:30

Der blev brændt 4 skiver i forbindelse med opstart af pc'en.

Jeg kan se, at hendes far har skrevet gendannelsesdisk 1, 2 og 3 og reparationsdisk på dem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-04-12 12:33

Jeg har også 4 til min egen, der står gendannelse 1-4.

Så jeg kan da godt komme i tvivl om der er nogen med recovery.

Men jeg mener helt bestemt, at der blev brændt de skiver, som pc'en bad om.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-12 12:37

Recovery = gendannelse så er i klar til at få genskabt en så godt som ny computer, husk endelig at få kopieret det som skal gemmes over på et eksternt medie som du selv foreslår

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-04-12 12:47

Citat
Recovery = gendannelse [Blink]

Så tror jeg det er det, som far'en har ment.

Og ja, det bliver kørt over på en usb-nøgle, har flere liggende, som aldrig har været brugt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-04-12 12:50

Citat
Det vil være en god ide at oprette mindst 2 partioner når Windows installeres igen, 1 til Windows og en eller flere til gemme filer, så er det meget nemmere næste gang computeren er langsom

Kan du forklare dette, i tilfælde af, at far'en ikke ved det?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-12 14:17

Det kan vist ikke lade sig gøre når det er gendannelse CDer det vil sige det kan det godt men først efter at gendannelsen er gennemført, hvis det er Vista eller 7 så er der vist en mulighed for at skrumpe C drevet og oprette en ny partion på den tomme plads, ellers er der et gratis program som kan udføre manøvren, jeg har prøvet den og det gik fint med min XP partion på HP computeren

Men jeg vil anbefale at arbejde med partioner uden at Windows er indlæst, den slags gør jeg helst med Gparted som også er helt gratis, pas på ikke at røre eller slette recovery partionen og Windows partionen: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Med Gparted kan i skrumpe partioner og oprette nye partioner - men i kan også slette alt på harddisken, hurtigere end du kan blinke med øjnene, så pas på og spørg gerne om brug inden i går i gang

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-12 14:20

Jobbet kalder om lidt så der kommer ikke flere kommentarer fra mig, før efter midnat

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-04-12 19:50

Citat
Men jeg vil anbefale at arbejde med partioner uden at Windows er indlæst, den slags gør jeg helst med Gparted som også er helt gratis, pas på ikke at røre eller slette recovery partionen og Windows partionen: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Med Gparted kan i skrumpe partioner og oprette nye partioner - men i kan også slette alt på harddisken, hurtigere end du kan blinke med øjnene, så pas på og spørg gerne om brug inden i går i gang

Medmindre min datters far ved hvad det handler om, så tror jeg, at vi springer det over, ihvertfald denne gang.
Det lyder lidt for indviklet for mig, og jeg ved, at når det er på engelsk, så står far'en af.
Jeg er rimelig god til engelsk, men når det kommer til fagudtryk kan det knibe lidt.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 19-04-12 19:51

Tak for svaret o.v.n..

Også denne gang.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-12 00:56

Selv tak - i kommer bare med flere spørgsmål hvis noget kræver lidt mere forklaring