/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Erfaringer med .22 swift???
Fra : Tonganeseren
Vist : 502 gange
500 point
Dato : 18-04-12 22:37

Jeg ved at BW kender en del til .22-250, men er der nogen, som har erfaringer med .22 swift. Jeg ved, det er en hurtig sag, og at der kan opstå problemer ved konus - men kom med et bud.

Der er nu under en måned til dagen!!!!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-04-12 22:41

Citat
er der nogen, som har erfaringer med

Nej:

Kom lige til at tænke på dette lille klip = ikke for de mindste ((dyresex))
og så både OG - klippet er offentligt
http://ekstrabladet.dk/vrangen/article1736732.ece

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-04-12 23:15

Jeg grinede også, da jeg så linket på EB.

Men hvad så med denne her. Edermageme vildt.

http://www.youtube.com/watch?v=rmULz03wdQ0

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-04-12 23:30

Har et klip af en GUT ?
der skyder ØL_dåser og så klikker mis-klikker riflen

Og TÅBEN vender genstanden og kigger DIREKTE ned i løbet = BANG
SHIT = han overlevede sgu

Der står så ikke hvorvidt han fik en MEGET PÆN MIDTER skilning i fem-øren
men hans JAGT hue fik sgu et meget pænt hul...

Skal gerne finde frem til klippet HVIS og så frem.....jeg kan finde det på nettet
ellers mener jeg, at jeg har hentet det ned til = senere brug herinde.....

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 500 point
Dato : 19-04-12 13:08

http://www.bushman.dk/sider/genladning/caliber/220swift.htm

http://www.eabco.com/VihtaVuori01.pdf

Held og lykke med Wilcatten, det afhænger af hvilken krudt og mængde du anvender. Det er lige som med biler og koner, bliver de pisket helt ud til max. ydeevne, kan der opstå problemer, så det kan ikke anbefales det koster.

Vi har har gode erfaringer med VihtaVuori, men også Norma 200 skal du måske også se på og selvfølgelig også alle de andre))))).

Hvis twisten er på 14 skal du nok arbejde med 50 grains kugler, brug en almindelig billig blyspids f.eks fra Midway, billige og rigtig fin egenspredning. Efter min mening bør du bruge så let en kugle som muligt, lad være med at lade helt op til max ladningerne, det giver flere problemer end glæder og den er stadigvæk en hurtig fætter, og effekten er der stadigvæk ikke noget i vejen med selv med en lidt mindre ladning.
Jeg kan ikke forstå at nogle som køber de her typer, så stopper den tungeste kugle i dem, så køb en større riffel, det samme gælder også lidt for de store calb., de skal absolut have den lette kugle i den, for mig giver det ikke rigtig mening.
Hvis det er en brugt 220 Swift du har købt, kan du med stort held dreje 1,5 cm af piben hvis den er " brændt". Drejning kan foretages af den lokale smed, men sådan en karl er lidt svær at opdrive, så ring til et maskinværksted de kan også.
Drejningen skal ALTID foregå INDEFRA OG UD, altså han trækker drejestålet indefra piben og ud imod mundningen. Vi har fået mange riffler " genfødt" på denne måde. En lille 200 mand til kaffekassen er ca prisen.
Du sparker nu en filprop igennem fra kammerenden, og du smider den væk, når den er ude af løbet, det gentager du et par gange, herefter messingbørsten og til sidst en gang slibemiddel til armen bliver meget træt + lidt mere.

Efter ca 50 skud har du igen maksimale skudgrupper, men prøv nu først præcisionen og kig den i løbsenden, med et godt forstørrelsglas inden du beslutter dig. Når du har lavet en del prøveladninger og den ikke sætter pæne skudgrupper, kan ovenstående være det egentlige problem, og det kan du ikke lade dig ud af.
Rævene og andet rovtøj er begyndt at ryste på Sjælland, med sådan kanon under opbygning.

Mvh.
BW

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 19-04-12 13:11

Citat
filprop

Der skal stå filtprop )))))

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-04-12 18:29

Hej BW
Tak for den grundige gennemgang af kaliberen. Jeg har endnu ikke anskaffet riflen, men det sker nok i nærmeste fremtid. Jeg har ikke tænkt mig at bruge den til andet end ræv, men jeg har altid interesseret mig for små hurtige wildcats, især efter jeg fik ladetilladelse. Jeg har bare hørt en masse negative statesments om kaliberen - bl.a. at den højst er god for 1.500 skud, hvis man anvender fabriksladet ammo. Også tak for de nyttige links.

Dine betragtninger om kalibervalg sidder lige i øjet - og den slags har godt af at blive gentaget så ofte som muligt.

Nu nærmer tiden sig med raske fjed - og hurra for det. Mit jagttegn for den kommende sæson er lige dumpet ind i sprækken - og skal lamineres med det samme. Var en tur i nærheden af Hareskoven i dag - rent tjenstligt, og jeg gik en tur med tæven (hunden). Et godt stykke inde i skoven tog tæven stand og "pegede" ind mod en lille lysning i skoven. Der stod der Gudhjælpemig en enorm seksender med 5 råer. Den ene tykkere end den anden - og de blev squ stående, mindre end 15 meter fra undertegnede og tæven. Selv da vi i en bue gik rundt om dyrene, stod de bare og kiggede på os. De må være halvtamme.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-04-12 20:48

Stort set enig med BW,s betragtninger. Jeg har åbenbart lært noget nyt - eller ??? Idet jeg ville vælge en så tung kugle som muligt.
Hvad er grunden til du skriver: " Efter min mening bør du bruge så let en kugle som muligt"
Hvad fordel er der ved den lette kugle set i forhold til den tunge kugle ?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-04-12 21:37

Nu, hvor vi beskæftiger os med de lette kalibre, så har jeg da også et lille pip omkring at opgradere kuglevægten. Jeg har tidligere anvendt .222 3,2 gram til råvildt - med stor succes. Alle dyr er tumlet om i skuddet. Jeg fik fat i Normas 4,0 grams kugle, som er af "blyspetstypen" - og her var virkningen endnu bedre. Med 3,2 grams kuglen var der altid gennemskud - og med 4,0 grams kuglen kunne der spores samme virkning.
Nu har jeg forladt .222`eren og bruger .243 med en 6,5 grams kugle. Helt igennem glimrende kaliber.

Og så til noget helt andet, som har optaget det meste af min hjernevirksomhed de sidste snart 6 måneder. Mit lille barnebarn - Ingeborg,som fik konstateret leukæmi, har fået det betydeligt bedre. Nu blomstrer hun nærmest, idet hun nu får kemo derhjemme. Det hjalp helt eventyrligt, at forældrene tog hende og storesøsteren med på en tiltrængt ferie i Sverige, hvor sønniken har en ødegård. Der er altså al mulig grund til at tro, at hun nu kommer gennem forløbet på Rigehospitalet til alles enorme glæde. På det personlige plan har det betydet, at jeg igen kan se rimelig klart på problemerne i hverdagen, og jeg er jublende glad.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 20-04-12 11:52

Et løb med en twist ( stigning) på 14, kan erfaringsmæssigt ikke bære de tunge kugler, med fuld præcision til følge, som disse kaliberere kan opnå til det helt sublime.
Efter Tonganeserens egne erfaringer er jagteffekten så og sige ens, så for mig er det helt klart, at man bør gå efter hastighed, og den maximale ekstreme præcision, man kan hive ud af dem. Gennemskud ses tit, også på bæver med disse calibere. Jeg mener ikke at disse typer er velegnet som begynder riffel, da de stiller ultimative krav til frit skudfelt, når en kugle kommer piskende med 1125 m/s og den snitter det mindste på sin vej til målet løbet kørt. Vindafdriften bør man også have med i sine overvejelser med de lette kugler, samt i mange tilfælde småt med schweissafgivelse.
Snakkede med en ung gut som var hjemvendt fra New Zealand, her var 22-250 foretrukket, til jagt på kronvildt, det fungere helt efter bogen.

Dejligt at hører at det er vendt for barnebarnet, det var en herlig nyhed, så bliver man også en meget mere glad skatteyder, når noget sådant lykkedes. Det må have været rart for dem, at få lidt frisk ødegårds luft til hovederne, det kan hjælpe på rigtig mange ting.
Hils barnebarnet og fortæl, at farfar spendere en helt ny cykel, og en tur i Bon Bon land, med det hele, ikke?)))))))

Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-04-12 18:44

Tak for svaret betterwisser. Tak for en grundig og konstruktiv gennemgang.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 20-04-12 20:05

Mange tak for poing, det var en voldsom masse, men vi er vist ved at have en del i banken efterhånden))

Mvbh
BW
God weekend til dig, dine og dit