/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Pejseindsats
Fra : Hoegh
Vist : 558 gange
100 point
Dato : 18-04-12 18:19

Hej

Jeg overvejer at koebe en pejseindsats til min aabne pejs. Da en gammel aaben pejs er ofte er placeret helt nede ved gulvet og nye pejseindsatse ofter har haandtaget placeret for nederst paa ovnen, betyder det at man skal aabne og lukke pejsen helt nede ved gulvet.

Foerste spoergsmaal:
Er der nogen der kender til pejseindsatse hvor haandtaget er placeret for oeverst paa ovnen? Eller hvor der er mulighed for at bestille en "omvendt" aabne/lukke funktion (for oven i stedet for forneden som normalt)
(Er et haandtag placeret for oven evt. ikke en mulighed da det vil blive meget varmt? Har nemlig hoert det er derfor man i dag placerer haandtag for neden i stedet for siden)

Andet spoergsmaal:
Nogen der har hoert om eller tror paa det er muligt at haeve pejsen, altsaa fjerne noget af skortenen (ovenover selve ildstedet) og bygge en bund op som pejsen skal staa paa, saa pejsen derved kommer op i normal hoejde i dag for en pejseindsats og haandtaget dermed sidder i en passende hoejde selvom det sidder for neden?

Haaber I kan foelge mine tanker?

Paa forhaand tak for hjaelpen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-04-12 18:31

Hej.
Der findes et væld af forskellige pejseindsatse, alt efter hvad du søger som slutresultat - dette firma laver dem på mål til netop dit formål:
http://www.pejseindsats.dk/
der er masser af typer som lukker både på siden og foroven - f.eks. dem med brænderum forneden
Her er et eksempel på en som kan tilpasses næsten alle huller:
http://www.pejseindsats.dk/Galleri.aspx?folder=Pejseindsatse
nu er det så næsten mere spændende hr. Hoegh - om der kommer et svar du kan bruge, eller om du igen sletter dit spørgsmål, som jeg kan se du har for vane.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-04-12 18:37

http://www.pejseindsats.dk/Galleri.aspx?folder=Pejseindsatse
lidt nede på siden er der en i midten som hedder:
Hjørnepejs med ild -
Den er også meget tæt på gulvet, og har håndtaget oppe på siden.