/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
madolie til behandling af trægulv???
Fra : solling
Vist : 3347 gange
100 point
Dato : 18-04-12 12:45

Hej skal lige høre om der er nogle eksperter på området herinde. Jeg har i årevis behandlet mine vindueskarme, natborde, bordplade i badeværelser og mit trægulv i soveværelset med madolie og resultatet er SÅ flot hver gang. Det har ikke været fedtet og jeg har ikke haft andre gener med det. Nu ville jeg så give vores gulv i stuen en omgang og så siger min mor at hvis man giver det madolie vil det trække skidt til sig?????? Er der nogen der har høre noget om det. De flader jeg ind til nu har behandler, har været meget små, men jeg har overhovedet ikke oplevet at det suger noget til sig, men nu bliver jeg da nervøs for at give det store gulv.
Er der nogen der har erfaring med det?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 18-04-12 12:52

Der er sådan set ingen problemer i det. Hvis du i stedet bruger linolie, får du et gulv, som bliver stærkere for hver gang, idet linolien gradvis hærder med luftens ilt. Med madolie over store arealer er der en teoretisk mulighed for, at det begynder at blive harsk, men det kommer an på madolien - det er jo mange ting lige fra palmin til "ekstra jomfru hørfrøolie" - som er det samme som koldpresset linolie. Jeg vil tro en vindruekerneolie også i nogen grad vil hærde, men er ikke sikker. det kommer an på indholdet af E-vitamin, der er en anti-oxidant.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-04-12 12:53

Det kommer da til at lugte af H til

Citat
vil det trække skidt til sig??????

Ikke mere end andre oile´r, med mindre gulvet bader i olie

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-04-12 12:54

Linolie blandet med mineralsk terpentin er altid N# 1

Kommentar
Fra : solling

Dato : 18-04-12 13:16

Lugte?? hvorfor skulle det begynde at lugte? Jeg har brugt vindruekerne og rapsolie på soveværelsesgulvet i 6 år nu og er i min venskabskreds kendt for at have bedre næse end den bedste sporhund og jeg har da aldrig lugtet det mindste????

Jeg har faktisk linolie stående et eller andet sted så det tror jeg da at jeg vil prøve på stuegulvet.

Nogen af jer der kan blandningsforholdet mellem linolie og terpentin?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-04-12 13:22

Min bror afsyrede et gammelt chatol, min svigerinde behandlede det med madolie.
Nu står chatollet hos min mor, og lugter harsk.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-04-12 13:59

Citat
Nogen af jer der kan blandningsforholdet mellem linolie og terpentin?

Jeg plejer at bruge en del af hvert.
------
Bliver madolie ikke harsk, de par gange jeg har brugt det = føj for lugt,
samt det tiltrak en masse biller.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-04-12 14:01

Citat
Jeg plejer at bruge en del af hvert

Så trænger det dybere ind - end hvis det var ren olie.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-12 14:03

Madolie er jo mange ting. Den linolie, som hærder med luftens ilt, gør præcis det samme, som soyaolie, der bliver harsk.

Om man kan lide udseende og lugten er jo en smagssag.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 18-04-12 15:31

ha ha ha jeg har lige været rundt og lugte til alle mine ting og kan absolut ikke lugte noget.....og jeg er som sagt MEGETIndsæt din tekst her sart hvad angår lugte. Det må jo være en god madolie?

Nå men jeg prøver med linolie til stuegulvet

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 18-04-12 15:32

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-04-12 15:43

Bare lige dette, at linolie er dejligt, lugter godt, bliver ikke harsk, MEN det kan tage en uge eller mere før det hærder=holder op med at være klæbrigt!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-04-12 17:31

Hvis din linolie er koldpresset, trænger den bedre ind ren end i blanding med terpentin, og hvis vi ikke snakker om flere 5 liters dunke og hvis gulvet er tørt og ulakeret, så trænger det ind. Træk eventuelt et par svære plastposer over sokkerne, så du kan trippe rundt og fordele eventuelle uindsugede oliepytter med en bred pensel eller en svamp. Bruger du klude, så gør dem pjaskvåde bagefter, spær dem inde i en plastpose og hold dem der til de bliver vasket eller ryger på forbrændingen.
vh
pbp

Desuden synes jeg, mineralsk terpentin lugter afskyeligt og holder det selv ude af huset, bruger fortrinsvis maling på koldpresset linolie.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-04-12 06:42

lugtfri terpentin kan også bruges til fortyndimg læs evt

http://www.svendaage.dk/borupkemi.htm

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-12 09:54

Jaja lugtfri terpentin kan også bruges..... Men den er overflødig til alt andet end at rense pensler.