/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Filoversigt
Fra : Smukke_Ole
Vist : 921 gange
300 point
Dato : 17-04-12 12:00

I forbindelse med etablering af back-up er jeg blevet opmærksom på, at min harddisk på ca. 40 GB pludselig er fyldt 95%.
Jeg ved ikke hvordan det er sket, idet jeg i lange tider har haft den fyldt ca. 50%.
Derfor vil jeg gerne vide, om der findes et (freeware)program, der kan liste alle filer på disken
med angivelse af størrelse ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-04-12 12:11

Windows Stifinder, som er indbygget kan.

Der findes også en indbygget Diskoprydning, prøv den først.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 17-04-12 12:14

-> Bille1948
Ja, jeg ved godt, at Stifinder kan, men jeg gider ikke sidde og bladre gennem samtlige mapper for at se eventuelle store filer.
Diskoprydning er prøvet uden resultat.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-04-12 12:23

Du kan bruge windows eget diskoprydningsprogram til det.
Hvis du har windows 7 skal du bare skrive diskoprydning.
Har du XP så ligger det under Start -> Alle programmer -> tilbehør -> Systemværktøjer.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-04-12 12:24

Du kan jo også søge i Stifinder efter filer større end en given størrelse.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-04-12 12:24

Har du prøve det andet faneblad i diskoprydning, der kan du også fjerne gendannelses punkter.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-04-12 12:25

Her er et direkte link til TotalCommander - download startes med det samme og det kan det du efterlyser.

http://www.downloadfiles.dk/totalcmd/tcmd757a.exe

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-04-12 12:46

Citat
men jeg gider ikke sidde og bladre gennem samtlige mapper
Jeg havde ikke set dette du skrev, men så er der vel ikke andet at gøre end at formatere jeg tror ikke du finder et program hvor du ikke behøver at bladre i de enkelte mapper.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-04-12 14:57

Hvis din harddisk pludselig er fyldt næsten helt op,så ville jeg nok lige scanne dette drev.
Jeg var udsat foren del år siden, at en "snavs" (virus eller malware), havde lagt dommyfiler med samme navn som de eksisterende filer, og herved fyldt harddisken med ubrugelige filer.

Jeg siger ikke at de forholdersig sådan med din harddisk, men man skal heller ikke ignorere muligheden.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 17-04-12 15:03

Det kan TreeSize og den er gratis:
http://www.jam-software.com/treesize_free/screenshots.shtml
SizeExplorer kan lidt mere men den skal du betale for efter 3 ugers prøvetid:
http://www.sizeexplorer.com/dl.htm
se skærmbilleder fra SizeExplorer:
http://www.sizeexplorer.com/ss3.htm
Klaudi foreslår dette program i et tidligere spørgsmål:
http://www.disktective.com/
http://www.kandu.dk/Spg145429.aspx

Godkendelse af svar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 17-04-12 16:36

Tak for svaret o.v.n..
Ved hjælp af TreeSize fandt jeg en 15 GB videofil, jeg havde glemt alt om.
Den er nu væk, og så er der lidt plads at gøre godt med.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-04-12 18:44

Selv tak godt du fik frigivet lidt plads, men glæden er kortvarig, køb en nummer 2 harddisk og sæt ind i computeren, det er slet ikke så svært at udbygge en computer med diverse ting og sager, bare sørg for at hardwaren passer med de stik som er til rådighed på bundkortet