/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad kan afhjælpe lav luftfugtighed
Fra : Neessen
Vist : 1278 gange
35 point
Dato : 17-04-12 11:31

Hejsa,

I min lejlighed døjer vi med meget lav luftfugtighed. Luftfugtigheden ligger og svinger mellem 24 - 35 % og jeg har fået oplyst at den bør være mellem 45 - 60 % for at sikre et sundt indeklima.

Vi har nu prøvet at have en fugter stående, som sender vand damp ud i lejligheden. Den har en vandbeholder på 4 liter og kører i 6 timer på en vandbeholdning. Men selv med denne kørende når luftfugtigheden ikke længere op end 42 % og efter den har været slukket falder luftfugtigheden hurtigt.

Vi har trægulv i lejligheden. Dette er lakeret, men den lav luftfugtighed har betydet har der er opstået mindre mellemrum mellem lamellerne flere steder i gulvet.

Er der nogen som ved hvad årsagen til den lave luftfugtighed kan være og hvad der kan gøres ved?

Med venlig hilsen

Thomas

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 17-04-12 11:34

Der er altid lavere luftfugtughed i vintermånederne, - men fyld din lejlighed med en masse skønne planter, som kræver vanding hver eller hveranden dag, - det vil bedre på dit indeklima.
Ammitz

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-04-12 11:45

Især planter med tynde blade har stor fordampning, planter som husfred, stuebirk, bregner.

Når alt i din lejlighed er tørt, kan det tage tid at få luftfugtigheden op.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-12 12:17

Det vigtigste middel til højere relativ fugtighed er at nedsætte temperaturen , og reducere udluftningen.
Hvis du har et højt luftskifte på grund af utæthed mekanisk vent eller åbne vinduer , hvjælper vandfordampning ikke meget.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-04-12 13:41

Tør tøj inden døre!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-12 18:36

Da radiatorerne kom frem, forsvandt den naturlige luftudskiftning fra kakkel ovnen,
man forsøgte at sætte små vandbeholdere på radiatorerne, men det hjalp som en skrædder i helvede.

Læg våde håndklæder oven på radiatorerne, det er effektivt, hvis de jævnligt dyppes i vand...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-04-12 18:51

Måske et indendørs springvand, det glemmer man ikke at fylde på. Lyden og synet er da skønnere end en luftfugter.
Fås hos alle byggemarkeder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-04-12 19:03

Skidt forum at spørge på. Svarene aner åbenlyst intet om emnet!

At mindske ventilation i etagebyggeri = forbudt

At befugte = forbudt

At befugte = Sundhedskadeligt

At tørre tøj indendørs = skørt, med mindre man gerne vil have skimmelsvamp.

At befugte evaporativt, f. eks på radiatorer = overvældende risiko for legionella (det kan man dø af).

At snakke om tør luft på denne her årstid, når du har 24 - 35% = direkte bims.

Tør luft som sådan er kun et virkeligt problem et sted i DK, nemlig Grønland.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-04-12 19:10

Så er det da godt vi altid har de vise til at "rigtige alle os andre...".

Hvis jeg ikke siger mere siger jeg så ikke noget - andre kan opfatte forkert.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 17-04-12 19:46

Egentlig bør du slet ikke være så ked af, at luftfugtigheden ikke er for høj. Du kan nemlig sætte temperaturen ned i lejligheden, - uden at komme til at fryse, - og så sparer du jo tilmed lidt kroner på det.
Jeg sørger for ikke at komme over 45-50 % fugt, - for så fryser jeg ikke, - og personligt har jeg det mest behageligt herved.
Ammitz

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-12 09:01

Kære 3773 jeg har aldrig foreslået at mindske ventilationen, til under det nødvendige og det krævede.

Men der er mennesker som konstant har et vindue åbent, genvex, eller anden ekstrem ventilation.

Muligheden er jo også at spørgeren bare måler forkert.

På denne årstid vil man kunne holde ca 60 % fugt indendøre.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-04-12 10:33

Et rigtigt hygrometer, med hestehår, som justeres rigtigt, kan vise et andet resultat. At gulvet skille ved en luftfugtighed på 25% er ikke årsagen. Der skal betydeligt mindre luftfugt til i en kort periode, før det kan ske.

Ved vandskader, hvor store affugtere indsættes, sker en sådan skade, hvor træ revner/skiller først når fugten er helt væk og vi er ned på 0-punktet over en længere periode!

Tænk på, når man skal male udvendigt træværk, vinduer og døre, så skal fugten i træet være på under 15%, og ofte ligger det på 8-10%, men træværket revner IKKE af den grund.

Har i problemer med tørre slimhinder? Ved 21 grader i alle rum, bør i ligge påmellem 45 og 55% luftfugt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-04-12 15:38

Citat
og reducere udluftningen.

Forkalkning er åbenbart ved at være et problem.

Jvf BR12 skal huske ventileres konstant med 0,5 x luftskifte. Og i etagebyggeri skal kontinuerligt udsuges 72 m³/h fra køkken, 54 m³/h fra bad. Dvs ikke under 126 m³/h pr boenhed. Ellers gælder iøvrigt BR12. Om du dæmper til 0,25 x timer eller hvad du gør, hjælper det som en skrædder i helvede. Den absolutte fugtighed følger den udendørs, med en anelse forsinkelse, kommende fra ophobning af fugt i bygningskonstruktionen. Fugtigheden kan kun blive for høj i DK, aldrig for lav, med mindre man er bogbinder, trykker, eller laver printplader og den slags. Disse virksomheder er iøvrigt de eneste der uden problemer kan få lov til at befugte. Jvf BR skal du søge om tilladelse til installering af befugtning, hvilket vil kræve at du kan godtgøre "særlige sundhedsmæssige eller produktionsmæssige forhold. Og lidt tørre slimhinder er ikke nok.

Iøvrigt til OR, husstøvmideallergi (husstøvmider kommer nok fugten ikke holdes lavt nok), giver nøjagtige samme gener som det man oplever ved ophold i lande med -15°, hvor der er virkelig tør luft. I DK's halvvåde kystklima med kun en enkelt dag i et normalår, med temp på -12° er problemet ren hysteri, og skabt af snedige sælgere der gerne vil af med deres befugtere.

Køb et ordentlig hygrometer. Så er du da noget af vejen, eller bedre endnu - smid det ud du har. Find dig i lidt tørre bussemænd om vinteren, og sørg for at lufte ordentlig ud. Føler du det hjælper, så hav godt med planter (grønt er godt for psyken). Det hjælper ikke særlig meget på fugten, men hvis du føler det bedre, så gør det. Glem alt om at ødelægge dit helbred og din bolig ved at tørre tøj inde, bruge fordampningsbefugtere (skimmelfare) eller værre endnu forstøvningsfordampere (legionellafare). Dampbefugtning kører du alligevel kun med, til du har set elregningen - så skal du nok finde ud af at stoppe med det.

PS Transor, vi er da vist ikke på familiemæssig fod!....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-04-12 15:46

Realistisk ligger du netop idag mellem 30 og 40% ved 21°, har du 60% eller 50 for den sags skyld, er din bolig vildt underventileret og du har en usund høj fugttilvækst. Måler du lige netop nu under 30 - 35% duer dit hygrometer ikke. Smid det ud, eller kalibrer det.

Annuller spørgsmålet
Fra : Neessen

Dato : 18-04-12 17:33

Dette var hvis ikke stedet at søge et seriøs svar.