/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Bevægelsessensor og kontakt
Fra : lhg1
Vist : 5852 gange
100 point
Dato : 16-04-12 15:30

Hej

Jeg vil gerne sætte en bevægelses sensor op, men jeg vil have en kontakt der kan tænde således at den konstant har lys.
Dvs. at hvis kontakten er slukket så er det bevægelses sensoren der bestemmer og hvis den er tændt så skal lyset altid være tændt.

Jeg er dog i tvivl om hvordan ledningestegningen skal være.

Bydet lige pt.
fase--- sensor -----
------ lys
fase--- kontakt -------

Hvad sker der i tilfældet for både sensor og kontakt giver strøm?

Hvordan vil den rigtige opsætning se ud?

Mvh
LHG

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 100 point
Dato : 16-04-12 16:42

Hej ihg1
Det er meget nemt, du monterer kontakten mellem Fasen og ledningen til lampen, d,v fasen skal både ind i sensoren og den ene side af kontakten, og ledningen der går til lyset skal monteres på udgangsklemmen fra sensoren og samtidig på den anden side af kontakten, så vil det når kontakten er slukket være sensoren der bestemmer og når du tænder kontakten løber strømmen uden om sensoren og giver strøm til lampen.
Hvis det du har tegnet er to forskellige faser vil du springe sikringerne når du tænder kontakten og måske også brænde sensoren af.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 16-04-12 16:45

Her er en forenklet tegning
Fase < sensor >Lys
kontakt
Håber du kan forstå den, ellers send mig en privat besked så kan du få mit tlf. nr.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-04-12 17:15

Sensor har NUL og FASE ind, NUL går direkte videre til lampe, og der er kun FASE ud af sensor når den er aktiv ved bevægelse.

Hvis du så vil have konstant lys i lampen monterer du en kontakt over FASE ind og FASE ud af sensor, og når kontakten er on er der konstant lys i lampen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-04-12 20:55

Hejdu58

Det du kalder fase ud hedder i fagsproget "mellemleder"

En bevægelsesdetektor kan i princippet godt være koblet på en anden måde, så det er ikke til at rådgive med fuld sikkerhed , før man ved noget mere om den spørgeren har.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-04-12 22:02

Afbryderen skal sættes perrelel over sensor ( - nul i afbryder)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-04-12 22:23

transor

Fremmer det forståelsen, hvis det står FASE ind = spænding in / L1 og FASE ud = spænding ud / M1.

Og de mest almindelige bevægelsesføler får NUL=N & FASE=L1 ind, og via noget elektronik er der et relæ der trækker når der er bevægelses, og får FASE ud på M1, så det er meget simpel at få konstant lys i lampen, når det ønskes med en kontakt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-04-12 15:32

Nu ved jeg ikke hvilken type sensor du har.

Den som jeg har inde på gårdspladsen, kan ved hjælp af en afbryder på fasen, styres til atvirke konstant eller som sensor. Ved at bryde strømmen 3 gange hurtigt efter hinanden, så blinker lamperne et par gange, hvorefter sensoren stiller sig som fast lys/automatisk og ved at gentage denne afbrydelse, skifter den igen til modsatte funktion.

Ellers JA, en kontakt mellem Face ind og Lampeface ud!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-04-12 20:00
Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-12 21:33

Symbolet L er forkortelse for "liniefase"
Symbolet N er forkortelse for "neutral"
Symbolet M er forkortelse for "mellemleder"

"Fase ud" er kagekonesprog

Hvis du gør, som flere foreslår kommer du til at sætte spænding udefra på mellemlederen.

Det afhænger helt af hvordan bevægelsesdetektorkontakten er lavet om det går godt.

Hvis den er med et mekanisk relæ, vil det gå godt.

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 18-04-12 00:33

Hej

Dette er sensoren jeg vil bruge
http://www.harald-nyborg.dk/p1406/gripo-lyssensor-180-gr-sort

Jeg er faktisk lidti tvivlom det er en mekanisk sensor.

Og ellers har jeg tænkt at afprøve metoden folk beskriver.

Mvh
Lhg

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 18-04-12 00:57

Hej lhg1
Det har ingen betydning om der er mekanisk relæ eller ej, jeg har sådan en sensor siddende og dette diagram er rigtigt ( http://peecee.dk/upload/view/362361 ) det har virket hos mig i flere år uden problemer.
Bjarnebr (elektriker)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-04-12 11:00

Citat
Jeg er faktisk lidti tvivlom det er en mekanisk sensor.

Det er en mekanisk sensor, den er med et relæ der styres af noget elektronik, så du kan roligt sætte en kontakt over.

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 19-04-12 11:30

Tak for svaret bjarnebr.