/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Er mine roser døde?
Fra : ebg_888
Vist : 1221 gange
200 point
Dato : 14-04-12 20:19

Jeg har (havde?) et dejligt rosenbed med ca 10 rosenplanter - storblomstrende roser.

Jeg er først begyndt at få roser i haven i større stil i de sidste 4-5 år, så jeg forsøger at sætte mig ind i, hvordan roserne skal passes.

7-8 af mine rosenplanter har endnu ikke knopper (øjne) overhovedet - kan det virkelig passe?
Er de alle døde?
Jeg skulle da mene, at der skulle være knopper på denne tid?

Jeg var nok lidt for tidligt ude med at beskære roserne (til ca 15-20 cm), nemlig i slutningen af marts, hvor det var dejlig varmt og sommerligt, og jeg troede, at nattefrosten var forbi
- men det kan vel ikke helt have taget livet af roserne?

Hvad er der mon sket med mine storblomstrende roser, er der håb om, at de stadig kan nå at sætte knopper?

Mine buskroser har alle masser af knopper.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-04-12 21:01

Det er ikke sikkert, at dine roser er døde, selv om der ikke er knopper endnu. Du må kunne mærke om der stadig er saft i grenene eller om de er helt indtørrede - i så fald knækker de let. Vent og se, om ikke der kommer knopper indenfor 1-2 uger.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-04-12 21:07
Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-04-12 21:13

Det er jo kun ca. 2 uger siden du beskar dine roser. Der er håb for dine roser.

Her kan du læse om beskæring af roser

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/roser/979.html

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 14-04-12 23:37

Ved ikke om de er døde, men man siger at man ikke må gøre det før d. 15 maj. så er man sikker på at der ikke kommer mere frost :(
Ved godt at man så gerne vil, men det er dumt. men håber da ikke de er døde af det :) ved ikke helt hvor meget nattefrost vi har haft, vi har jo haft en mild vinter

Håber på det bedste.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-04-12 14:21

Jeg tror ikke på at dine roser er døde.

Min far klippede sine roser kraftigt tilbage for 14 dage siden, og det ville han ikke have gjort, hvis der var den mindste risiko, han er meget glad for og stolt af sine roser, - og er tidl. blomstergartner -

De kan højst være frosset lidt tilbage, men de skal nok komme sig.

Accepteret svar
Fra : Sønder

Modtaget 200 point
Dato : 18-04-12 11:34

Prøv at skrabe med en negl på stilken/stammen ca 10 cm over jorden. Er der noget grønt, er der liv.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 18-04-12 21:59

Citat
Prøv at skrabe med en negl på stilken/stammen ca 10 cm over jorden.

Det var et rigtig godt råd, Sønder.

Nu har jeg checket de rosenplanter, der ikke havde knopper, og kun halvdelen var åbenbart døde
- og er blevet fjernet.

Så kan jeg endelig komme igang med at sætte nye rosenplanter i bedet.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 18-04-12 21:59

Tak for alle svarene.