/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvor mange % må huslejen stige ??
Fra : briani
Vist : 3690 gange
200 point
Dato : 28-05-03 13:36

Hej med jer

Jeg vil bare lige høre om der er nogle helt klare regler For, hvor mange % ens husleje må stige
Når man bor til leje i en boligforening?
(engang var det 2 %)

Jeg har lige modtaget det årlige Budgetforslag
Og her varsles der en stigning på 4.27 %

På forsikringen der er i boligforeningen er der alene en stigning på 85 %
Er det ikke helt vildt,når det er den samme forsikringsselskab de benytter ?

Ligeledes er der en årlig stigning på 23.000 til lønomkostninger til viseværten
Er det ikke en pæn lønstigning-godt 2000 kr pr månede??
Her må da også være et loft IKK ??

Mvh Brian

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-05-03 13:42

Har du snakket med lejernes LO?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-05-03 13:43
Accepteret svar
Fra : ibasa

Modtaget 210 point
Dato : 28-05-03 14:26

Hej med dig Briani.

Det der med stigningen i huslejen tror jeg ikke der er nogen regler eller loft for.
Det hænger samme med at der her i landet er fri huslejedannelse. Oven i købet er det ikke alle kommuner der har et huslejenævn. Til Viceværterne. Ret godt job og her, hvor jeg bor har vi to af slagsen til rigtig mange penge pr. år. Så er de til gengæld heller aldrig til at få fat i.
Hvad siger din egen afdelingsbestyrelse ? De må da have været med i de forhandlinger og tal der ligger til grund for stigningen.

Men tag en snak med afdelingsbestyrelsen og hvis de oplysninger der kommer frem ikke er fyldstgørende så kontakt; som 3773 siger lejernes LO

Good luck

Søren Roskilde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-05-03 14:35

Jeg har som håndværker haft kontakt til boligforeninger gennem mange år. Min opfattelse er "noget sammenspist noget", der i høj grad er parkeringsplads for afdankede ex-politikere og deres kammerater. Hus-håndværkerne kører stygt på at de er inde i varmen og plyndrer rask væk løs. Med fare for at blive anklaget for bagvaskelse er jeg i stand til at levere mange navne på folk der har fået billige tagrender, badeværelser, køkkener, el-installationer, gasfyr osv.. fordi de er ansat i en boligforening.

Derfor - snak lige med LLO, det er det eneste våben du har mod den slags.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 28-05-03 16:36

3773 Den kan jeg godt købe

Hilsen
Søren Roskilde og go´ Kristi Himmelfartsferie vi I skal en sådan-

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 29-05-03 09:04

Hej briani

Jeg har ikke kunnet finde noget i lejeloven: http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Lejeloven.html#Kapitel%208:

Der står dog at lejestigningen skal være dokumenteret med en beregning over hvordan stigningen fremkommer, for at være gyldig.

Der står også at lejeren har 6 uger til skriftligt at klage til udlejer. Denne skal så senest 6 uger efter lejefristens udløb indbringe sagen for huslejenævnet, hvis han ønsker at fastholde kravet.

Er i flere beboere der er utilfredse, kan i henvende jer til jeres beboerrepræsentant. Så skal han/hun tage sig af sagen.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : briani

Dato : 05-06-03 09:44

Tak for svaret ibasa.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 06-07-03 23:13

Hej Briani

Har været en hel del væk og først nu opdager jeg de point. Tak

Fortsat Gó dag

Sren Rskilde