/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie på en Astra F 1996
Fra : axelbjarne
Vist : 545 gange
100 point
Dato : 14-04-12 06:59

Jeg bruger på halvsyntetisk olie - 10 W- 40 til motoren, er det ok?

mvh.
axelbjarne

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-12 08:07

Ja, det er OK.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-12 09:40

Måske godt nok

Hverken "halvsyntetisk" eller 10 W-40 er kvalitets betegnelser.

Der findes flere forskellige systemer til kvalitetsbetegnelserne. I Europa har vi for benzinmotorer betegnelserne A1 til A5

En A3 og derover er sikkert fin til din gamle bil.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-04-12 10:47

Sikkert helt fint,
det kan bare undre mig, at bil-folket ikke skifter olie efter hver 10,000km
eller hvert år. Nogle kører en evighed = med enkelte efter-påfyldninger.
Så dyrt er det vel heller ikke, samt det giver en bedre økonomi i sidste ende...

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 14-04-12 13:23

Er det ikke lidt af en jungle at finde rundt i? Hovedsagen er vel at motoren bliver smurt - og er ikke alle olier gode i dag? I instruktionsbogen står man skifter ved 15.000 km.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 14-04-12 14:32

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-04-12 17:37

En familiebil fra 1996, og lille motor vil som regel være godt tjent med den olie. Ved nyere og også mere højtydende motorer, samt dieseler, skal man være opmærksom på hvad som kunne være anvendelig der. B.la. har jeg en dieselbil med fabriksfødt katalysator og partikelfilter, -den kræver en helsyntetisk olie klassificeret C3, ellers vil partikelfilteret ikke kunne virke særligt længe.
Tak for tilliden.