/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Navn på plante??
Fra : mari7anne
Vist : 1459 gange
177 point
Dato : 14-04-12 02:53

For omkring 2 år siden købte jeg en plante, som jeg stadigvæk ikke kan finde ud af hvad hedder? Håber nogen kan hjælpe mig med det herinde. Den står for det meste med kun blade på, men pludselig en dag havde den fået ´stiklinger´med hvide meget kraftigt duftende små blomster på.
På stilken kommer der små dråber der kunne ligne små dug dråber og de er klistrede at røre ved. Er der nogen der kunne oplyse mig om hviken plante det er jeg har, ville det glæde mig meget. Jeg ved jo slet ikke noget om hvordan den skal passes og om den kan lide direkte sollys m.m. Men den ser ud til at trives og har nået dobbelt længde på de to år jeg har haft den. Håber at høre fra Jer herinde. Tak.

Linket skulle gerne vise et foto af planten.

http://www.picturetrail.com/sfx/album/view/24088081

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-12 08:12

Kan ikke huske hvad den hedder, men jeg havde selv en, og ganske rigtigtigt udsendte den næsten mere duft end den mest villige rose

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 14-04-12 08:26

Prøv at spørge her: [U]www.havenyt.dk[U] De ved det helt sikkert.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-04-12 09:41

Internet Explorer kan ikke vise websiden.

Prøv at:
Diagnose af forbindelsesproblemer

Flere oplysninger

Kommentar
Fra : mari7anne

Dato : 14-04-12 09:57

: Nomore: Jeg har været inde og kigge på Diagnose af forbindelsesproblemer, men den er ´grå ´ og ikke til at markere/komme ind på, så jeg forstår ikke rigtig hvorfor man ikke kan se billedet. Hvis jeg selv klikker på mit eget link, så kommer billedet fint frem, så jeg ved ikke rigtig hvad jeg kan gøre ved det? En anden mulighed er denne, men det ved jeg selvfølgelig ikke om virker bedre.. Sorry.

http://pic90.picturetrail.com/VOL2178/10055957/24088081/402081729.jpg

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-04-12 11:00

Jeg kan godt se din plante.

Jeg tror den er i familie med duftranken, men kan ikke lige finde et lign. billede

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-04-12 11:46
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-04-12 12:04

Modersvilje, det kan desværre ikke være den plante, for deres blomsterstande ser sådan ud

http://www.fotosearch.dk/CSP442/k4429852/

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-04-12 12:54

Jeg aner ikke hvad din plante hedder, men en dieffenbach er det ikke.

Prøv at spørge inde på blomsterdalen.dk

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-04-12 13:27

Jeg tror det er en Sonerila margaritacea.

Det er en plante fra Indonesien. Den blonstrer i oktober og november.

Den er her men den er også i lademans plantelexicon.

http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=26&dbid=f778447e-b494-42fd-b193-9c438ff76d97

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-04-12 13:28

Den er også her og det billede er nok bedre.

http://www.plantcare.com/encyclopedia/babys-tears-908.aspx

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-04-12 13:32
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-04-12 13:38

Tror stadig det er en duftranke, som når de udsat for formeget sol, kan blive gulmarmorerede:

http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=26&dbid=10a0d5a5-fe83-4e58-8710-12433878b326

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-04-12 13:45

Den plante Mari7anne viser billede af vokser anderledes end duftranken.

Den Mari7annes billede vokser ret op, flere stængler fra bunden, duftranke er en slyngplante, hvor man sædvanligvis har en enkelt plante i urtepotten, som så vokser om en bøjle.

Blomsterne på Mari7annes billede sidder på en stængel i toppen af hver plante, sidder lidt spredt over et stykke. Duftrankens blomster sidder i en skærm.

Jeg har aldrig oplevet, at duftrankens blade bliver marmorerede af for meget sol. Da jeg var barn havde min mor altid en duftranke, som stod i et sydvendt vindue. Og jeg har en selv, som altid har stået i et sydvendt vindue. Og hverken min mors eller min har nogensinde haft marmorerede blade.
Duftranken er en af de forholdsvis få stueplanter som kan tåle fuld sol, og trives i et sydvendt vindue.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-04-12 13:49

Her er masser af duftranker, men ingen marmorerede blade: http://www.google.dk/search?q=duftranke&hl=da&client=firefox-a&hs=ZIN&rls=org.mozilla:da:official&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=TGSJT_PXJsfWtAbM1q33Cw&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBMQ_AUoAQ&biw=1280&bih=834

Læg f.eks. mærke til den måde blomsterne sidder på. Og plantens måde at vokse på.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-04-12 13:51

@troldepige

Du har helt ret-

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-04-12 14:02

Citat
@troldepige

Du har helt ret-

Tak.

Jeg har en duftranke stående lige her ved siden af. ;)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-04-12 17:01
Kommentar
Fra : mari7anne

Dato : 14-04-12 17:25

Hvor er det bare dejligt med al jeres respons, men jeg er stadigvæk ikke blevet klogere. lol
Nu har jeg haft planten i flere år og ingen har endnu kunnet fortælle mig hvad den hedder rigtigt. Den kan godt ligne Diffenbachia på bladene, men det er ikke den. Nogle sagde hvid lungeurt, men det er det heller ikke. Jeg har masser af muligheder om, hvad det IKKE er for en plante, men det kan jeg jo ikke rigtigt bruge til noget. Jeg har haft/har flere indlæg om planten ude på nettet, men er ikke kommet videre. Det mest mærkelige er, at jeg har købt den for år tilbage i en ganske almindelig forretning her i Danmark, så jeg troede den var nem at få navnet på, men nu har jeg forsøgt i rigtig lang tid, så nu ved jeg ikke hvor jeg skal spørge mere. Men tusind tak for Jeres svar til nu. I er rigtig søde til at forsøge at hjælpe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-04-12 17:30

Marianne, har du også prøvet at tage et billede af planten med på en planteskole??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-04-12 18:46

Prøv at kigge lidt på blomstertyperne her: Måske kan det hjælpe.

http://web3.dnp.go.th/botany/Botany_Eng/illus_Eng2.html

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-04-12 21:26

Og hvis du skal spørge om planten så er det vigtigt at vide hvordan bladene ser ud på
undersiden.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-04-12 22:05

Jeg tror, det er en Pisonia.
De findes med mange forskellige aftegninger, plettede og stribede.

http://davesgarden.com/community/forums/fp.php?pid=8767109#b

Kommentar
Fra : mari7anne

Dato : 15-04-12 17:27

Det er ingen nem opgave jeg her har fået startet op. Det er skønt med så megen respons, men planten er stadigvæk ikke nogen af mulighederne, selvom nogle minder meget om den jeg har. Jeg har slet ikke tænkt på at spørge på en planteskole, men det bliver måske det jeg er nødt til hvis mysteriet ikke opklares. Jeg har uploadet lidt flere billeder af planten. Ved ikke om det er til nogen hjælp, men det er da et forsøg værd synes jeg. Tak for al hjælp indtil nu.

http://picturetrail.com/sfx/album/view/24088081

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-04-12 18:06

Du kan også henvende dig her til botanisk forening.

Tag et nyt billede af planten, tag også et billede af undersiden af et bled. Fortæl dem hvor bladet sidder, på stænglem eller fra riden. Et nærbillede af blomsten. Så mon ikke de kan hjælpe.

http://www.botaniskforening.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-04-12 19:29

Mon de frø er spiselige?? nå ja det er alt vel, det er mere virkningen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-12 13:13

Jeg har set sådan en plante, men aner ikke hvad den hedder.

Men jeg ved hvad det i hvert fald ikke er ud af dem nævnt i tråden her.
Det er ikke duftranke, pisonia, Sonerila margaritacea.

Der er ingen af dem der har langsribbede blade som på mari7annes plante.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 177 point
Dato : 17-04-12 22:48

Din plante er en fra familien Dracaena, selv om den slet ikke ligner de andre Dracaena:
Den hedder Dracaena godseffiana, men kaldes også Dracaena surculosa, som skulle betyde "forgrenet dracaena".
Den har ikke noget danske navn, på engelsk kaldes den Gold dust dracaena

http://www.flickr.com/photos/dendroica/617751714/

http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=26&dbid=6ee25fe0-7f9b-4788-bb22-9f1011ff7ea2

http://vegetablegardenplant.com/2011/02/dracaena-godseffiana/

http://pflanzenpedia.files.wordpress.com/2010/03/dracaena_surculosa_3.jpg

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-04-12 05:22

SÅDAN, dova!!!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-04-12 06:52

Sådan.

Det havde jeg så ikke lige forestillet mig.

Men jeg kan godt se ligheden på blomsterne.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-04-12 15:36

Det var rart at få det opklaret

Sjovt nok så ligner blomsterne dem på min vedbend.Og når den bliver rigtig gammel laver den nogle blade i toppen som ikke ligner resten- men som ligner den plante som dova beskriver.

Godkendelse af svar
Fra : mari7anne

Dato : 19-04-12 10:44

Tak for al Jeres hjælp herinde. Og jeg har valgt at acceptere Dovas svar, for det er jo lige den plante det er. Så dejligt endelig at finde et svar på hvilken plante jeg har. Min har blomstret af 2 gange, men endnu ikke fået de røde bær som omtales, men de kommer så vidt jeg forstår når planten bliver ´voksen´, hvornår det så end er...... Tusind gange tak. Jeg er rigtig glad for at jeg endelig ved hvilken plante jeg har med at gøre.