/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
css spørgsmål om boxe
Fra : Eyvind
Vist : 793 gange
100 point
Dato : 13-04-12 19:59

Hej.
Hvordan er det lige, at jeg bestemmer anbringelsen af et billedebox under de andre boxe, så evt. tekst fra de andre boxe ligger synligt ovenpå.
På linket er der et billede som gerne skulle ligge under boxen med "hirsehjemmeside"
Lige nu er den skubbet længere ned på siden.
Billedet er lagt ind først oppe i toppen af siden.
http://peecee.dk/upload/view/361777/full

Her er css filen til billedet

Kode
* {
margin: 0;
padding: 0;
}
.hirsestil {
height: 150px;
margin-left: 5px;
margin-top: 5px;
width: 100px;
z-index: 1;
}

Jeg prøvede med z-index, men det hjalp ikke.

Mine nye sider skal laves med boxe og css styring.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 13-04-12 20:15

kan du evt. skrive kildekoden for de to objekter herind også :)?

At lægge to objekter oveni hinanden er umiddelbart en ringe løsning vil jeg mene, men jeg tror jeg forstår hvad du vil prøve at gøre.

Hvis jeg forstår dig ret så vil du have at dit billede af blomsten skal være på samme "linje" som teksten "Hirsehjemmeside"?

Det kan evt. gøres ved at indsætte blomsten i samme div tag som teksten.
Ellers har jeg et par andre forslag til at komme frem til det resultat men vil først lige være sikker på hvad det er du spørger om inden jeg kommer med forslagene :D

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-12 20:28

Det er sådan at billedet med kornblomsten Hirse helst skal ligge under logoboxen.
Hen over kornblomsten skal min menu også ligge.

Altså blomsten skal ligge under to boxe , og ikke være en del af dem.

Jeg sender dig lige et link.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 13-04-12 20:43

Ud fra det link du sendte mig så har du gjort det rigtigt nok.

Når du roder med bokse så kan du hjælpe dig selv med at se hvordan diverse ting ser ud ved at give det en border på, du kan jo til enhver tid fjerne det igen når det er :)

Ellers så bruger jeg selv Google Chrome (som jeg kan se på billedet fra første indlæg at du har ;) ) som har en ganske udemærket måde at kunne gennemse kildekode, samt den viser hvor stor dine bokse er og sådan :) Er ikke selv hjemme lige nu, eller på en maskine med chrome på så kan desværre ikke huske navnet på det konkrete menuvalg, men det er sammen med Vis Kildekode, bare ikke det den hedder :P

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-12 20:53

Ok - men i mine utallige forsøg, har jeg set to boxe ligge forskudt oven på hinanden - netop som min idé er..................men hva det var der stod i koden kan jeg ikke huske.

I programmet Kompozer kan jeg se koderne.

Desværre fik jeg ikke billedet med over på serveren , det prøver jeg senere.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 13-04-12 21:04

Hmm, jeg forstår ikke helt hvad du mener med at de skal ligge oven på hinanden og samtidig være forskudt.

Kan du evt. tegne det du mener i paint eller noget i den stil så jeg bedre forstår det, for umiddelbart den måde jeg forstår det på er den samme måde som det allerede er i forvejen, altså at de ligger ovenpå hinanden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-12 21:08

ok jeg forsøger at tegne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-12 21:20

Måske det kan ses på min """tegning"""
http://peecee.dk/upload/view/361793/full

Det er ca. det jeg vil lave.

Accepteret svar
Fra : ME.alexander

Modtaget 100 point
Dato : 13-04-12 21:33

Hmm, lyder som om du vil have at blomsten skal være en slags baggrundsbillede?

Hvis dette er tilfældet så kan du lægge billedet som baggrund sammen med at have den faste grønne farve du har i forvejen.
Dernæst så skal du sætte background-repeat så den kun sætter billedet 1 sted.
Dette kan du læse om her: http://www.w3schools.com/cssref/pr_background-repeat.asp

Er ikke helt på toppen lige nu så bær over med mig hvis jeg ikke er så kvik til at forstå hvad du spørger om

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-12 21:37

Yes - nu er vi inde på det jeg vil..................jeg kigger på den skole og måske kan jeg finde ud af det.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-12 22:00

Tak for svaret ME.alexander.
Super - det ser ud til at være det der skal bruges ....................så skal jeg lege.

Det var denne side (link fra din henvisning) som viser hvad man kan lave.
http://www.w3schools.com/cssref/tryit.asp?filename=trycss_background-repeat_no-repeat