/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
css / link / target
Fra : Eyvind
Vist : 737 gange
100 point
Dato : 11-04-12 13:06

Hej.
Ja nu leger Eyvind igen med boxe og css

Det er lykkedes mig at hitte rede i (læs lidt) styring af boxe med css

Jeg har 3 boxe
Logo
Menu
Indhold

Når jeg nu vil udskifte det der står i indhold, med et klik fra menuen, skal jeg så henvise til en ny og mage til side med andet indhold eller kan jeg putte noget andet i Indhold med et link.
Jeg har skaffet mig lidt bøger og hæfter men kan ikke finde noget om det.

Hilsen legebarnet.
Eyvind.

Jeg annullerede det første spørgsmål, men stiller det nu igen, og her er et resume.

Kommentar
Fra : ME.alexander
Dato : 11-04-12 11:48
En relativ nem løsning for at komme udenom iframes på din side vil jeg mene er hvis du bruger 3 stk div tags. En til logo en til menu og en til indholdet.
Når dette er lavet så laver du x antal sider med disse 3 div tags hvor antallet kommer an på hvor mange sider med forskelligt indhold du vil have.

Hvis du vil have forskellig css formatering på indholdet kan dette laves ved som du selv siger at bruge separate css filer, eller du kan fx angive din body til en class så fx index siden har en body hvis class er index. Når du så skal lave noget css kodning som kun er specifikt for fx skriften på din index side så kan du skrive
Kode
body.index p{
font-size:30px;
}

i css filen og så er alle p tags i din index.html side justeret efter dette.

Kommentar
Fra : Eyvind
Dato : 11-04-12 12:01
Nemlig også det der er lavet + en til body background farven.

Box 1,2,3, er bare arbejdsnavne i menuen, men alle tre sider ser sådan ud.

sidestil.css er bare til at styre sidefarven som skal være grønlig

Kode
<html>
<head>
<meta content="text/html; charset=ISO-8859-1"
http-equiv="content-type">
<title>Box</title>
<link rel="stylesheet" href="sidestil.css" type="text/css">
<link rel="stylesheet" href="logostil.css" type="text/css">
<link rel="stylesheet" href="menustil.css" type="text/css">
<link rel="stylesheet" href="indholdstil.css" type="text/css">
</head>
<body>
<div class="logo">Hirsenet dk<br>
</div>
<div class="menu">Menu<br>
<a href="box.html" target="_self">Box 1</a><br>
<a href="box2.html" target="_self">Box 2</a><br>
<a href="box3.html" target="_self">Box 3</a><br>
</div>
<div class="indhold">Indhold Box 3<br>
</div>
</body>
</html>

Kommentar
Fra : ME.alexander
Dato : 11-04-12 12:15

Ser ud til at du har det meste af det på plads, og i fin orden med dine css filer, selv er jeg rodet og holder det alt sammen i én css fil :P men det er jo bare smag og behag :)

Det med at dele det op, er noget som hænger fast fra min Access database, for længe siden.

Tak ME.alexander for bekræftelse af min opbygning, som nok er den bedste løsning.
Eyvind.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 11-04-12 13:13

Hej igen :)

Jeg er ikke helt så sikker længere på hvad du spørger om, den måde du har bygget det op på i koden nu er den måde jeg selv ville gøre det :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-12 13:23

Ok - det er jo meningen at der skal være nogle ens sider som styres af de opdelte stile.css
Eks. Når en af siderne skal være anderledes i "indhold" med anden baggrund udskifter jeg bare
<link rel="stylesheet" href="indholdstil.css" type="text/css"> med en ny
<link rel="stylesheet" href="indholdstil2.css" type="text/css">
Alle css filerne skal ligge i samme mappe - lige til at rette.

Ps. Det er jo en lille hjemmeside, og bare mig der leger.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 11-04-12 13:49

Hehe, lyder mest af alt som om du fortæller mig om det snarere end at stille et spørgsmål :D Må indrømme det lyder til du har styr på det :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-12 13:57

Ja efterhånden har jeg styr på noget af det. Men mit spørgsmål gik jo også på om man kan sætte indhold ind på siden uden at bruge rammer/Irammer.
Nu kan jeg se at det nok er mest overskueligt med ny side til nyt indhold.

Men noget andet jeg kunne tænke mig er, at kunne lægge menulink ind ved hjælp af css,
så jeg ikke skal rundt på siderne og tilføje et nyt link.

Det med rammer blev efterhånden temmelig uoverskueligt på den måde min hjemmeside er konstrueret.

Accepteret svar
Fra : ME.alexander

Modtaget 100 point
Dato : 11-04-12 14:07

css er kun til at ændre på udseende af siden, så vidt jeg ved så er det ikke muligt at tilføje noget som fx menupunkter vha css.

Indhold på siden kan du sætte ind på mange måder, årsagen til at folk bruger div og table tags er for at kunne opstille det på en ønsket måde.

Ved ikke om det besvarer dine spørgsmål, men forstår umiddelbart ikke helt hvad du mener med at "sætte indhold in på siden uden at bruge rammer/Irammer"

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-12 14:18

Tak for svaret ME.alexander. Jo det besvarede faktisk de spørgsmål jeg havde, eller faktisk som jeg anede, at det nok kunne laves.

Citat
sætte indhold in på siden uden at bruge rammer/Irammer

Der jeg mener er, at udskifte teksten i boxen indhold med et hyperlink.
Det er det jeg gør på min nuværende hjemmeside med rammer.
Det kan man så ikke - men det gør ikke noget.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-04-12 14:22

Eyvind i min iver for at hjælpe dig med din hjemmeopgave fandt jeg dette som der måske er noget i http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en%7Cda&u=http://www.cssportal.com/form-elements/text-box.htm der er nogle spændende tutorials

Måske der skal lidt javascript til at udskifte boxens indhold ? jeg ved det ikke......

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-12 17:05

Tak Bent Juul - jeg har været inde og kigge på dit link og der er mange spændende ting.
Men jeg bliver lige nede på jorden lidt endnu. Jeg er først ved at fange selve css metoden til at formatere/styre siderne, og før jeg ved hvad det er jeg laver, venter jeg med det avancerede.
Min gamle hjerne er ikke så hurtig.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 12-04-12 09:03

hej Eyvind
Klaudi og jeg har øvet os en del på css.
se http://stoneplace.dk
her ligger en god style.css og en index.html.
om at få en rammes indhold skiftet med en knap, det må vi finde ud af.
Som vi har lavet det er der linke i øverste midter ramme der skifter til næste side.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-12 19:06

Hej Stone.
Det varer lidt inden jeg ta'r fat idet mere indviklede.
Jeg prøver for tiden, at overtage styringen af css på startplan.
Min nuværende side har også css hvor en del er endda er nedarvet fra FrontPage '97
Jeg er kommet dertil, at hele siden skal skifte, ved klik på henvisninger - og så har jeg styr på det.
Der skal ikke være rammer på siderne............................endnu.

Jeg har som sagt 3 boxe liggende på siden, og nu prøver jer at sætte et billede ind over/bagved boxene, men kan ikke rigtig finde noget om det.

Lige nu er jeg ved at bygge ved hjælp af Kompozer og senere kommer det ind på hjemmesiden ved hjælp af Dreamweaver MX 2004

Ps. Har du hørt om runde hjørner på boxene. - nå ja det var bare for at drille.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-04-12 19:24

Eyvind - kan din dreamweaver ikke lave css ?

Stone - det er en flot side du har, det ender med at vores gamle hjerner skal lære CSS og så må i til at hjælpe os lidt ældre

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 12-04-12 19:38

hold bare op , jeg er selv 64.
men hent lige css filen og se på banneret der er baggrund billede på også linket til solfangermanden er det et link der henter baggrunden på hans egen side.
billederne i felterne skal du også lige kikke på da de har et link gagefete det får dem til at blive store, hvis du klikker på dem. Jeg bruger slet ikke nogen af disse værktøjer, har prøvet komposer, men det kan jeg ikke finde ud af.
har tidligere brugt stoneware's editor, som er god, og gratis. nu bruger jeg Rapid PHP 2011, men den har jeg betalt for. Det er fordi den er bedre til PHP som jeg gør en del i.
Bare stjæl iderne, og skriv til mig hvis jeg skal uddybe.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-12 20:07

Jow den kan bentJuul - men nu har jeg lige fundet ud af Kompozer (den snød mig ellers et par gange ved opstarten af boxe.

Den ville så gerne lave dette:
Kode
<div><span class="logo">Logo></span></div>

Men ved et tilfælde rettede jeg så den ser sådan ud nu.
Kode
<div class="logo">Logo</div>

Alle 3 prøvesider styres af 4 selvstændige css filer hvor jeg i Kompozer lige kan trække Css vinduet ind og skrue på indstillingerne.

Det var faktisk et Libris hæfte med kun css som fik mig til at forstå brugen af boxe på siden.

Alt hvad der laves på siden er en box - selv en tekstlinie .................som jeg forstår det.

Stone - jeg så godt dine helicopterbilleder som blev store, ved klik.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-04-12 20:47

Eyvind - Så må jeg se at komme i sving og går ud fra at det er dette hæfte du henviser til http://www.libris.dk/produkt/CSS.htm ?

Tak til Steen for dine input

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-12 21:05

Ja det er det hæfte jeg har hentet og printet ud - men det havde været nemmere at få bladet tilsendt.

Når man først kommer i gang med kompozer, så er kompozer hæftet også godt.
http://www.libris.dk/produkt/Hjemmesider_med_KompoZer.htm

Man kan lave en lille hjemmesidemappe med resultatet og teste direkte i en browser.

Jeg prøvede også lige 2 Jomla hæfter................................men det er da godt vi har en brændeovn, for der røg jeg af i svinget inden jeg fik startet.