/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
css / link / target
Fra : Eyvind
Vist : 413 gange
100 point
Dato : 11-04-12 09:46

Hej.
Ja nu leger Eyvind igen med boxe og css

Det er lykkedes mig at hitte rede i (læs lidt) styring af boxe med css

Jeg har 3 boxe
Logo
Menu
Indhold

Når jeg nu vil udskifte det der står i indhold, med et klik fra menuen, skal jeg så henvise til en ny og mage til side med andet indhold eller kan jeg putte noget andet i Indhold med et link.
Jeg har skaffet mig lidt bøger og hæfter men kan ikke finde noget om det.

Hilsen legebarnet.
Eyvind.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 11-04-12 10:54

hvis du sidder og laver det i html koblet sammen med css så kender jeg kun til to metoder.

Den første metode er blot at lave flere html sider hvor du kopiere alt kildekoden over i de nye filer og erstatte teksten og hvad du ellers har inde i dit Indhold objekt.

Ellers så prøv og læs lidt om Iframe, princippet i iframe er at du har et felt hvor du har dit iframe, og så viser den herinde en anden side. Dvs du kan have din hovedside og så dine links på siden skifter den side der vises i dit iframe.
Jeg har selv brugt denne løsning som en "doven" løsning, men fandt den ringe da søgemaskiner fandt direkte vej ind til de sider der blev vist i iframen, og dermed forsvandt alt navigation på siden når folk gik direkte ind på siderne på denne måde.
Men som sagt så kan du jo læse lidt om det :)
http://www.w3schools.com/html/html_iframe.asp
Kan være et sted at starte

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-12 11:16

Frame og Iframe bruges i øjeblikket på hjemmesiden.
Og du har ret med hensyn til søgning som går direkte til siderne og navigationen går i stykker.

Så nu skal min lille hjemmeside bygges med eksterne stilsider css
Jeg har lavet en metode til bare at kopiere den første side og så bare fylde tekst ind.

Min nuværende side ser sådan ud, og for ikke at lave reklame for noget går linket direkte til en underside. http://www.hirsenet.dk/hirsebakkesider/indexside.htm

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 11-04-12 11:48

En relativ nem løsning for at komme udenom iframes på din side vil jeg mene er hvis du bruger 3 stk div tags. En til logo en til menu og en til indholdet.
Når dette er lavet så laver du x antal sider med disse 3 div tags hvor antallet kommer an på hvor mange sider med forskelligt indhold du vil have.

Hvis du vil have forskellig css formatering på indholdet kan dette laves ved som du selv siger at bruge separate css filer, eller du kan fx angive din body til en class så fx index siden har en body hvis class er index. Når du så skal lave noget css kodning som kun er specifikt for fx skriften på din index side så kan du skrive
Kode
body.index p{
font-size:30px;
}

i css filen og så er alle p tags i din index.html side justeret efter dette.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-12 12:01

Nemlig også det der er lavet + en til body background farven.

Box 1,2,3, er bare arbejdsnavne i menuen, men alle tre sider ser sådan ud.

sidestil.css er bare til at styre sidefarven som skal være grønlig

Kode
<html>
<head>
<meta content="text/html; charset=ISO-8859-1"
http-equiv="content-type">
<title>Box</title>
<link rel="stylesheet" href="sidestil.css" type="text/css">
<link rel="stylesheet" href="logostil.css" type="text/css">
<link rel="stylesheet" href="menustil.css" type="text/css">
<link rel="stylesheet" href="indholdstil.css" type="text/css">
</head>
<body>
<div class="logo">Hirsenet dk<br>
</div>
<div class="menu">Menu<br>
<a href="box.html" target="_self">Box 1</a><br>
<a href="box2.html" target="_self">Box 2</a><br>
<a href="box3.html" target="_self">Box 3</a><br>
</div>
<div class="indhold">Indhold Box 3<br>
</div>
</body>
</html>

Annuller spørgsmålet
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-12 12:13

Jeg retter lige spørgsmålet - senere.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 11-04-12 12:15

Okay, så må jeg bede dig fortælle mig hvad du spørger om igen :)?

Ser ud til at du har det meste af det på plads, og i fin orden med dine css filer, selv er jeg rodet og holder det alt sammen i én css fil :P men det er jo bare smag og behag :)