/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Med eller uden batteri ?
Fra : Troldepige
Vist : 445 gange
100 point
Dato : 11-04-12 09:37

Jeg er ved at finde ud af noget med et nyt batteri til min datters bærbare pc.

I den sammenhæng er jeg kommet i tanker om, at jeg vist har læst et sted, at man kan tage batteriet ud hvis man i en længere periode kun benytter pc'en hjemme, i nærheden af en stikkontakt.

Min datter bruger den kun herhjemme, og mest på sit værelse.

Jeg har en forventning om, at det vil forlænge batteriets levetid, men kan det skade pc'en?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 11-04-12 09:56

Det kan ikke skade pc'en
Men batteriet må godt lades og bruges af og til.

Computeren må ikke være tændt når batteriet tages ud eller sættes i.

Med kørsel uden batteri vil computeren straks lukke ned hvis strømmen tages fra.

Så husk med jævne mellemrum at gemme det der arbejdes med.
Eks. i word:
Gem som abc1.doc
og senere gem som abc2.doc
og..............abc3.doc

Så kan man altid vende tilbage til seneste dokument, og arbejde videre derfra.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-04-12 10:37

Det bedste er at lade batteriet sidde, men altid at have strømforsyningen ( laderen) sluttet til, når det er muligt. Ladningen afrydes automatisk, når batteriet er fuldt.

Hver gang man bruger batteriet , vil det efter genopladning have mistet en lille del af lkapaciteten.

Hvis man dagligt aflader og genoplaer holder det ikke så længe.
Det med at det har godt af at blive motioneret er noget udbredt overtro.
Det er lidt anderledes med en nyt batteri, som lige tages i brug .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-12 10:43

Spørgsmålet lød:
men kan det skade pc'en?

Svaret er:
Nej - det skader ikke pc'en

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-04-12 13:22

Citat
Det bedste er at lade batteriet sidde, men altid at have strømforsyningen ( laderen) sluttet til, når det er muligt. Ladningen afrydes automatisk, når batteriet er fuldt.

Det er vist nogenlunde sådan hun har behandlet det indtil nu, og batteriet har kun holdt i knap 2 år.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-04-12 13:23

Citat
Så husk med jævne mellemrum at gemme det der arbejdes med.
Eks. i word:
Gem som abc1.doc
og senere gem som abc2.doc
og..............abc3.doc Indsæt dit citat her

Det med at gemme gælder vel uanset hvad?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-12 13:30

Citat
Det med at gemme gælder vel uanset hvad?

Ja da - men uden batteri kommer man nemmere til at slukke - hovsa og så er den lange stil væk.

Du kan roligt tage det batteri ud og køre med computeren. Det gør en af mine computere hvor batteriet var helt nede.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 12-04-12 00:50

"Ja da - men uden batteri kommer man nemmere til at slukke - hovsa og så er den lange stil væk."

Enig, men vil bare lige supplere med at man bør sætte sit skriveprogram (og regneark osv.) til at gemme regelmæssigt - f.eks. hvert minut - så er det begrænset, hvad man kan miste.

Det er lidt OT, men det er lidt af en kæphest for mig efter jeg så ofte har måttet fortælle folk at deres tekst er gået til de evige digitale jagtmarker.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-12 08:00

Ja sferling - men årsagen til, at jeg gemmer i "nye" navne abc1,2,3 osv er også for at sikre mod min egen dumhed ved at slette noget der ikke skulle slettes, og der hjælper aut-backup ikke.
Ok nogen påstår også, at jeg går med livrem og seler.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 12-04-12 10:12

fabrikanterne råder til at tage battteriet ud når maskinen bruges med strømforsyningen i længre tid, for at forlænge batteriets levetid, det skal bare lades op en gang imellem så det ikke taber strømmen helt.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 12-04-12 15:34

@ Eyvind - helt enig i at det kan være godt at have nogle versioner at vende tilbage til.

Men selv her tre årtier efter at IT er blevet almindeligt at bruge, er der stadig mange, som glemmer at deres måske lange tekst kun er et splitsekund fra at forsvinde, så længe den ikke er gemt på et 'gemme-medium' - harddisk, usbnøgle e.l.

Så dem, der ikke orker gå så meget op i det praktiske, er godt hjulpet, hvis de lige husker at sætte deres programmer op til at autogemme.

Som sagt bare en kæphest og lidt OT

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 13-04-12 10:10

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind