/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gevindskærre
Fra : Plambaek
Vist : 710 gange
300 point
Dato : 09-04-12 15:15

Hej

skal have sat nye vinduer i mit hus og har tænkt på at lave en radiator om til en lille og fiks konvektor, således at jeg får et vindue fra gulv til loft.

Inden jeg kommer for langt med projektet vil jeg hører om følgende:

1. Kan en vvs'er skærer et eksisterende rør der kommer op ad gulvet over og lave nyt gevind på det mens det er monteret i gulvet.

2. Hvis det er muligt hvor meget afstand skal der som minimum være fra yderkant rør til mur for at kunne skærre røret?

Takker

Jesper

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-04-12 15:30

1. Ja
2. Ca. 5 cm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-12 21:49

Måske en lille idé
Hvis du kan skære ud i gulvet omkring gennemføringen, så kan du måske udskifte røret til den rigtige længde, og lægge brædtet ned igen.

Som jeg husker det - så skal der helst være ca. 10 cm mellem gulv og convektor så der bliver luftflow forbi varmepladerne. Af hensyn til børn osv. er det ikke godt med de skarpe lameller ind mod rummet, så hellere en varmeflade mere.

Kommentar
Fra : Plambaek

Dato : 10-04-12 08:31

Tak for svaret.

Spørgsmål 2: Jeg tænkte på, om det er muligt at skærer gevind på det rør man har forkortet.

Jesper

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-04-12 09:40

Ja, der kan godt skæres gevind, hvis det rør der er over gulvet, er "langt nok" til gevindet + 5-10 mm til gevindværktøjet, der er rundt.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-04-12 07:06

Køb et rørskærersæt:
   Best. nr. 2149
RØRSKÆRERSÆT 1/4-3/8-1/2-3/4-1
Hos Harald Nyborg koster det 598kr.
Det er et 1/2 skærehoved du skal bruge, så har du klaret den på 10 min.og har et sæt til fremtidige
operationer.Hvis du skal have fagfolk til at lave det,får du et hjerteslag sammen med regningen
Hilsen Keld......VVS.