/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
babymad
Fra : bublebee
Vist : 913 gange
100 point
Dato : 08-04-12 19:39

Nu er lille isabella begyndt at være flink til at spise grød. Hun får havregrød med revet æble og kanel om morgenen, og elsker det. Til aften har hun fået kartoffelmos med gulerod, broccolli, blomkål, ærter og majs (ikke altid det hele i på en gang) - men vil jo gerne variere lidt til aftens, så hvad kan man dog ellers lave til hende - hun er 6½ måned nu ????

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-04-12 20:19

Småbørn kan ikke klare sig på ren vegetabils kost.

Der skal mindst et fedtrigt mælkeprodukt til også. Både for at kunne udvikle hjerne og nervesystem og for at få alle essentielle aminosyrter.

Jeg håber for barnet at du bare glemte at oplyse hvad det ellers får.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-04-12 21:03

Hun bliver jo også stadig ammet og der tilsattes selvfølgelig også fedtstof i maden, men vil jo gerne have nogle gode fif til hendes mad

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-12 21:46

Kikkede du slet ikke på mit link i dit andet spørgsmål??

Sover hun så bedre nu??

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-04-12 22:01

jo jeg gjorde og det var fint. hun sover en 5-7 timer i rap, ammer og tager så et par timer igen.
Sys jeg mangler lidt flere inputs og opskrifter og erfaringer ss.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-12 22:20
Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 09-04-12 00:04

dampet fisk - dampet hakket kylling - indmad alle dele i små mængder kan hun godt begynde at få. de ligge dejligt i maven og giver mæthedsfornemmelse i længere tid. god fornøjelse

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-04-12 21:31

vi startede i sin tid med købe pulver grød - det var noget øv - hun elskede det, men nu er det jo så svært at få hende til at sys så godt om andre ting - andet end havregrød :) - det får hun om morgenen

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 10-04-12 09:39

Hvad med at lave noget hjemmelavet øllebrød også. Det kommer hun sikkert også til at få i vuggestuen når hun skal starte der.
Der er for meget sukker i det du køber og du kan sagtens lave en masse og fryse i små portions bakker. Lige til at tage ud og varme.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-04-12 21:17

Hvordan lærer jeg min lille datter at spise mad med flere klumper osv så hun også kan lære at spise rugbrødshapsere osv. Nu er vi igang med havregrød om morgenen, a38 med frugtmos til formiddag og eftermiddag og kartoffelmos med grønt og kød til aften.

Men vil jo gerne lære hende at spise mere spændende, men hun er ikke så god til klumper ?

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 12-04-12 23:03

måske kunne det være en ide at sætte små skåle frem, hvor du har skåret det fint ud og lade hende vælge. Børn kan bedst lide at det ikke er blandet så meget sammen. På den måde vil det gå nemmere senere at få det blandet på tallerken. Det gælder også kødet :) små små stykker

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-04-12 09:29

kan hun godt tygge på det allerede nu ?

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 13-04-12 19:57

der tygges med gummerne og de små bitte tænder der er kommet og kommer og æltes med tungen. Som sagt skal de skæres så småt ud og kødet koges. evt bare pilles fra hinanden. De andre ting dampes.

Grød er jo også godt. bla

Hirsegrød
½ dl mælk - ½ dl vand - 1/4 dl hirseflager - 1/4 æble, skrællet og skåret i små tern.
Mælken varmes op til den koger. Hirseflager og æblestykker tilsættes. Grøden småkoger 3 - 4 min.
Tips: 1 spsk. hybensaft eller ren frugtsaft smager godt i stedet for æblet.

Eller:
Grød med valset havre
1 dl valset havre eller anden kornsort - 2 dl vand - ½ dl mælk
Kom vand og valset korn i en gryde, kog op og lad grøden simrekoge 5 minutter. Rør rundt undervejs. Rør mælk i og varm grøden til den har en passende konsistens.

Grød til morgenmad:

Rør 1 tsk smør per måltid i havregrøden og smagt ½ dl mælk - evt med lidt abrikosgrød (udblødte, kogte, blendede usvovlede abrikoser).

Grød til senere på dagen:

Lav ca. en dl grød jvf opskriften ovenfor. Damp gulerødder (eller anden rodfrugt) gerne oveni i familiens kartofler. Mos gulerødder med en gaffel rør grøden i. Hak kogt/bagt kød, lever eller fisk og rør det i sammen med 1 tsk tidselolie. Server straks.

Gode grøntsager :
Spinat, rødbede, fennikel og selleri.

Kød:
Svin, okse, lam, kalv, kalkun, kylling, and, torsk, makrel, rødspætte, lever, hjerte.

Blægfrugter: Brune/hvide bønner, kikærter samt linser i små mængder.
God fornøjelse

____________________________________________________________________________

Hvis du er i tvivl så køb nogen børnemadbøger, der er bla. en der hedder:

MAM af : Charlotte Nowak
den har vi været glade for