/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tip om kødmørner.
Fra : ebg_888
Vist : 5314 gange
100 point
Dato : 08-04-12 16:45

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=159989

I januar måned stillede jeg et spørgsmål angående tilberedning af Venøsteaks.

Jeg blev bl.a. anbefalet en KØDMØRNER, som imidlertid var svær at finde i Danmark på det tidspunkt.

Nu ser jeg, at LIDL på Sjælland sælger kødmørnere fra torsdag den 12. april - måske har det nogens interesse?

http://www.lidl.dk/cps/rde/xchg/SID-5737FB07-F8645AFE/lidl_dk/hs.xsl/index_15918.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-12 17:02

Du er da bare en skat.... jeg har også efterlyst sådan en, men kunne kun finde den i USA.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-12 17:09

Her er den rigtige kødmørner som ikke bare prikker hul i kødet men snitter riller fra begge sider af kødet. Den er vist lidt dyr.
Der er mange Danske slagtere og supermarkededer som bruger den.

http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en%7Cda&u=http://berkelmetro.com/bk_tenderizers.htm

Accepteret svar
Fra : fotowig

Modtaget 110 point
Dato : 08-04-12 17:15

I stedet for at skamfere kødet med en kødmørner ville jeg lave en marinade af lidt olivenolie, lidt citronsaft og 1/2 pilsner og selvfølgelig salt & peber. Marinaden kan smages til efter behag. For eksempel med chili, hvidløg, paprika, koriander og så videre.
Det skal bare stå og trække 14-16 timer, så kan øllet og citronen i fællesskab gøre underværker vad mærheden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-04-12 17:21

Så bliver kødet da ikke blodigt indvendigt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-12 17:21

Eyvind den er vist lige lovlig "voksen" til en alm. husholdning

Jeg har prøvet at finde sådan en dims

http://www.jaccard.com/

Ikke at jeg går efter sejt kød, men er der noget mere ærgeligt, end at have inviteret gæster til middag og kødet er uspiseligt - nu vil jeg købe dimsen, og bruge den, så jeg ikke risikerer at sidde med bagte kartofler og salat

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 08-04-12 17:43

DA JEG FOR LÆNGE SIDEN SØGTE EN KØDMØRNER, VAR DER INGEN I DK.

JEG FANDT EN I TYSKLAND SOM HED DENI.

DEN ER NEM AT BRUGE, OG DER VAR INGEN PROBLEMER MED AT FÅ DEN SENDT
HERTIL.

DEN DU HAR FUNDET SER OGSÅ GOD UD, OG ER MEGET BILLIG SER JEG.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-04-12 17:50

Jeg hælder til sousvide fremstilling. Kødet skal ligge i vakuum i f.eks. 25 timer ved 58 gr. i vandbad, afhængig af hvor sejt kødet er.. Så har du en bøf, der er så blød, at du kan lade gebisset blive i skuffen. Samtidig er det også meget velsmagende og holder den lyserøde farve. I forvejen kan man lægge kødet i lage og få den smag man gerne vil have.
Vi havde udvekslingen her dengang, hvorefter jeg investerede i en sousvide kogekar. Pris ca 2300 kr. og det har været pengene værd.
Her en link: http://www.sousvide.dk/produkter/sousvide-supreme-demi/ og sousvide-klubben: http://www.sousvideforum.dk/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-04-12 18:03

Citat
Jeg hælder til sousvide fremstilling. Kødet skal ligge i vakuum i f.eks. 25 timer ved 58 gr. i vandbad, afhængig af hvor sejt kødet er.. Så har du en bøf, der er så blød, at du kan lade gebisset blive i skuffen. Samtidig er det også meget velsmagende og holder den lyserøde farve. I forvejen kan man lægge kødet i lage og få den smag man gerne vil have.

Jeg lavede noget lignende for en uge siden som jeg havde set på TV fra Australien.

Tog en lille ribbenssteg, rullede den i tørrede Provencekrydderier, pakkede den fast og lufttæt ind i 4-5 lag film og lod den simre svagt i 4 timer.
Pakkede den ud i en skål for at fange skyen, skar den ud i tykke skiver og vendte dem et øjeblik på en hed pande.
MUMS

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 08-04-12 18:17

ebg_888. jeg havde en stående i 7-8 år uden efterspørgsel i DBA

Den hedder BIZERBA mørner,den stod i alle slagterforretning op i gennem 60-70',den er intet værd,kødet krymper,fiberne bliver skåret over,men ikke mørt, mariner i citronsaft er mit bud,steaks er KUN til gryderetter

Se i DBA under industiindventar el. butiksindventar.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-04-12 18:44

Jeg har nu flere gange skrevet at man til tiderkan få den i Lidl nordsted

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-04-12 22:05

Bank nogle lange søm i en gammel kødhammer (træ) og klip sømhovedet af..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-12 22:08

rotw.... det er jeg da ked af, at jeg ikke har set. Hvis du har skrevet det i tip, så er jeg ikke så god til at huske at se dem.

Meeen nu køber jeg en på torsdag

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-04-12 22:19

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at kødmørneren ikke fås i Lidl i Jylland, kun Sjælland og Fyn.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-12 22:40

Troldepigen, det står også i det første indlæg

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-04-12 23:18

Citat
Troldepigen, det står også i det første indlæg [Blink]

Uups, sådan kan det gå når man tror, at man har styr på det.

Meeen, der stod ikke noget om Fyn.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-12 23:57

Troldepigen... vi kan alle overse noget, så det var måske meget godt du lige nævnte det igen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-04-12 00:14

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-04-12 09:43

Så nu har jeg været i Lidl og købt de to kødmørnere de havde, godt jeg kom da de åbnede

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-04-12 15:37

Kødmørneren er købt og vores lidl havde flere endnu, hvis du skal bruge flere Nordsted

Nu skal der købes 1 kg hakket oksekød og det bliver garanteret mørt med mit nye instrument

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-04-12 15:44

He he Bentjuul, jeg købte de to der var... så kan jeg altid forære den ene væk, men tak for tilbuddet

Ej altså har du købt sejt hakket kød, så tror jeg du skal skifte slagter

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 21-04-12 21:47

Tak for svaret fotowig.

Nu har jeg fået min kødmørner afprøvet - på nogle billige engelske bøffer til 12 kr.
Helt møre blev de nu ikke, men lidt hjalp den vel.

Næste gang vil jeg prøve med marinering, eller måske begge dele.

I øvrigt er kødmørneren vældig besværlig at rengøre, man skal virkelig være omhyggelig for at få spyddene rene.