/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
min pumpe kan ikke hold vand
Fra : creamcheese
Vist : 771 gange
100 point
Dato : 08-04-12 14:03

Sidste år glemte jeg at tømme beholderen, og nu den pumpe, som suger vand op fra min gammel brønd som jeg bruger til haven, har en revne i den plastik hus omkring. Kan man reparerer det?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-12 14:46

Nej hvis plastikken er revnet må du nok købe en ny,

men prøv at hælde vand på før du pumper,
hvis det kun er lille lækage kan pumpe suget måske overvinde den,
det gjorde man ofte i gamle dage med brønd pumper...

Kommentar
Fra : grow

Dato : 08-04-12 14:53

På min vaskemaskine var der hul i sæbeskuffen. Jeg lukkede hullet med plastic padding fra Harald Nyborg. Måske er du lige så heldig.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-04-12 16:19

Der findes et materiale man bruger til at tætnre små huller i kølevandssytemet i en bil. Det kan fåes i biltilbehørsforretninger. det kunne være værd at prøve det. Så skal huset lukkes og væsken virke en tid.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-12 19:13

Køb et nyt vandværk og luk vandet ud før næste frost. Hvis pumpen ikke er rustfri, så hæld spiseolie i den.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-12 19:20

Lav dig et nedgravet pumpehus En meter nede er der frostfrit, og så skal du isolere vægge og loft med 5-10 cm polystyrenskum, det som nogen endnu kalder Flamingo, skønt det varemærke gik ind for pyttifytten år siden. detr virker fint for mig i Småland, hvor jeg jævnligt har 20-28 graders frost.
vh
pbp

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 10-04-12 19:24

@grow: det lyder godt, men jeg har undersøgte det og leverandøren siger at det duer ikke. Måske fordi der er meget tryk på en pumpe, men ikke i en sæbeskuffen på en vaskemaskine. Nu må jeg prøve thyregod8's idé med det man bruger til at tætne bilens kølesystem. I andre som anbefaler at jeg bare køber en nye pumpe mangler den kreativ vinkel synes jeg. Det lyder godt, pbp_et, at evt. grave den ned, men det er placeret i en brolagt gård, så ikke relevant her.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 10-04-12 19:32

Så bræk brolægningen op - eventuelt bare i en smal strimmel, så du kan lægge sugeslangen en meter nede hen til et bekvemt sted at anbringe et nedgravet pumpehus.
Kald mig bare dum og besværlig, men en impellerpumpe kræver en vis tæthed mellem bladene og pumpens blade, så jeg tror ikke en millimeter på det med kølertætningsmidlet.
vh
pbp
(som er på mit 5. husvandværk)

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 05-06-12 10:05

Tak for svaret pbp_et. Jeg respekterer dit svar specielt efter du skrev at du havde prøvet med 5 vandværks pumpe. Nu har jeg købte en nye.....kun min 2. pumpe. Til vinter vil jeg huske at tømme den. Jeg bruger den kun om sommer, så jeg graver den ikke ned og alt det der, men tak for din engagement i mit spørgsmål.
mvh Creamcheese