/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvidstengruppen
Fra : Footprint
Vist : 1644 gange
100 point
Dato : 07-04-12 18:46

Hej

Jeg har som så mange andre været inde og se filmen om Hvidsten gruppen og er i den forbindelse noget symbolik jeg ikke forstår.

Da de blev skudt ude på Ryvangen blev der efterfølgende lagt et skilt med et nummer og en tom flaske på dem... Hvad skal den tomme flaske symbolisere? og hvorfor gjorde man det?

Jeg går ud fra skiltet med nummeret på bare var almendelig Tysk grundighed!!

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 07-04-12 20:52

alt blev 113 frihedskæmpere i Danmark henrettet af tyskerne fra 28. august 1943 frem til befrielsen. Den sidste frihedskæmper blev henrettet i Ryvangen så sent som den 2. maj 1945. Først efter befrielsen gik det op for danskerne, hvad der var foregået i Ryvangen, da man fandt 202 intermistiske grave foruden den nærliggende henrettelsensplads.Ved hver grav var det placeret en træpæl med et nummer, ligesom der i hver grav lå en flaske med en seddel med navn på den dræbte. I enkelte grave lå der tyske soldater - i de øvrige 197 fandt man danske modstandsfolk.

http://www.highways.dk/andenverdenskrig/mindelunden-kobenhavn.php

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-04-12 22:25

Flasken har ikke nogen symbolsk betydning, det var blot for at "navnesedlen" ikke skulle gå til

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-04-12 22:26

Iøvrigt står pælene stadig på henrettelsespladsen i Ryvangen, de er dog for nogle år siden blevet bronzeret for ikke at forsvinde helt, men under bronzelaget er det de originale pæle der står der.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-04-12 22:30

Citat
I selve Mindelunden er den skydebane bevaret, som tyskerne benyttede som henrettelsesplads. Det vides ikke, hvornår henrettelsespladsen er anlagt.
De dødsdømte blev tidligt om morgenen afhentet fra Vestre f'ængsel og kørt til Ryvangen . Her blev de bundet til en fyrretræspæl og skudt. De tre oprindelige pæle befinder sig i dag på Frihedsmusset og er erstattet af nøjagtige bronzekopier lavet i slutningen 50`erne.
Blandt andet flere af folkene fra Hvidstengruppen og fra modstandsorganisationen Holger Danske endte deres dage her.
I jorden foran henrettelsespælene er der en mindetavle med inskription af Kaj Munk.

Godkendelse af svar
Fra : Footprint

Dato : 19-05-12 16:51

Tak for svaret Nordsted1.