/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
kan ikke installere
Fra : sparx
Vist : 1542 gange
50 point
Dato : 06-04-12 16:42

på min lenovo t60, som er en tidligere arbejdspc vil jeg installere XP.
Jeg sætter xp disk i og den starter op, og jeg når til at vælge at jeg vil installere.
Herefter siger den så at den ikke fandt nogen harddiske på din computer.

drevet er partitioneret, og jeg kan med en linux boot disk se diske og partitioner.

Hvad kan være galt og hvad er løsning?

pft

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-04-12 16:46

Kommer der en blå skærm med en fejl kode?

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 06-04-12 16:50

du skal lige være klar over at man IKKE kan installere xp i påsken,så prøv igen på onsdag og se om det ikke løser problemet

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 06-04-12 16:52

nej, ingen blå fejl skærm

det er som en del af den blå/hvide dele af den første del af en XP installation...

i linux partition programmet står disken som not mounted - har det noget at sige, jeg kan ikke mounte den fra det program?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 06-04-12 16:56

Citat
Dato : 06-04-12 16:50
du skal lige være klar over at man IKKE kan installere xp i påsken,så prøv igen på onsdag og se om det ikke løser problemet

Kenwood du skal lige være klar over det er ikke længere den 1. april

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-12 16:58

Du mangler sikkert en driver til (SATA) harddisken.
ubuntu har selv drivere med til SATA harddisken.

Men er det en nyere lenovo bør bios have indbygget driver.

Den første partition (dev/sda) skal have et flag = boot også kaldet aktiv for at XP vil snakke med den.
Men ellers hvis du kan få XP til at formatere partitionen går det måske.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-04-12 17:46

Citat
som er en tidligere arbejdspc

Din egen eller købt?
Disken kan være beskyttet, mod ændringer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-12 19:20

Citat
i linux partition programmet står disken som not mounted - har det noget at sige, jeg kan ikke mounte den fra det program?

Hvis du lige starter op med Live linux.
start gparted
gå til programmer > tilbehør > camera > sæt camera til 1 sek forsinkelse
vælg at tage billede af aktuelle vindue
tag billedet og gem på skrivebordet
start firefox og skriv i adresselinien > www.peeceee.dk
gennemse > find dit billede på skrivebordet > opload > åbn billedet og kopier adressen fra adresselinien her ind denne tråd så vi kan se hvad den er sat til.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-04-12 20:17

Citat
Jeg sætter xp disk i

Hvad var der på den før?
En arbejds pc kan være noget så godt beskyttet at den er umulig at komme ind på.
Citat
drevet er partitioneret

Altså har du været inde på den - på en eller anden måde......?

Citat
du skal lige være klar over at man IKKE kan installere xp i påsken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-04-12 03:34

Citat
i linux partition programmet står disken som not mounted
nej det har ikke noget at sige, du kan ikke formatere eller ændre på en disk som er monteret (mounted) så det er helt ok at den er vist som ikke monteret. jeg tror som nogle allerede er inde på, at du mangler en sata driver
Citat
det er som en del af den blå/hvide dele af den første del af en XP installation..
jeg tror at der har lige stået noget med at du kan tilføje ekstra drivere ved trykke på en F tast og sætte en diskette i, lige før du får meldingen om at der ikke er en harddisk. er det ikke sådan du du ser det?
Måske kan du redde situationen ved at sætte sata driver som aktiv, hvis den ikke allerede er aktiveret, det er ikke noget jeg selv har oplevet, men andre har hørt om problemet
Citat
Hvad kan være galt og hvad er løsning?
det er sikkert den sata driver du mangler.
Løsningen kan være at glemme Windows og køre Linux Mint på den computer, jeg vil gerne anbefale LXDE versionen til ovennævnte computer, det er letvægt versionen og den kan gøres rigtig flot og stadig ikke kræve ret meget af computeren:
http://blog.linuxmint.com/?p=1937

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 50 point
Dato : 07-04-12 10:50

Måske du skulle prøve og hoppe ind i BIOS og kigge efter muligheder for at sætte harddiskekontrolleren til ATA/P-ATA.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-04-12 10:25

Prøv at gå ind på lenovos support:

http://support.lenovo.com/en_DK/guides-and-manuals/default.page?

Vi kører selv med to Lenovo: E520 og G770, og har gode erfaringer med Lenovos support både på nettet og telefonisk.

Godkendelse af svar
Fra : sparx

Dato : 26-04-12 11:56

Tak for svaret webnoob. Det var i BIOS, jeg skulle skifte ATA kompabilitet til den anden af 2 muligheder, og så kørte det.