/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bukning af plexi glas
Fra : k_m_s
Vist : 1450 gange
200 point
Dato : 05-04-12 16:48

Hej

jeg skal ha bukket 2 sider på en 5 mm. tyk plexi glas plade.

Hvordan er det nu det er med de indvendige mål når man bukker plade?

Hvis de 2 streger der skal bukkes efter er sat 50 mm. fra hinanden mener jeg, at der bliver 1/2 plade tykkelse mindre i hver side, altså så de indvendige mål efter bukning bliver 50 mm - 2,5 mm - 2,5 mm =45 mm.

Er jeg helt gal på den?

Kim

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-04-12 17:11

Husk atbruge varmetråd når der skal bukkes

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-04-12 18:38

brug lexan i stedet for plexiglas. det kan koldbukkes og er meget lettere at arbejde med.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-04-12 18:48

Citat
Er jeg helt gal på den?

JA du er. Hvis du måler 50mm ind og slår en streg og bugger efter den bliver det invendige mål 50mm, det udvendige mål bliver 50mm + bladetykkelsen. men for at dukan gøre det skal du have en ordentlig bukkemaskine, eller to kraftige metalskinder, som du kan spænde sammen med bladen i midtten, hvor skinderne flugter den streg du vil bukke efter.
Hvis du vil bukke plexiglas skal du bruge en varme blaser til at varme det op med før du bukker det, ellers springer det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-04-12 22:35

Hvis du bukker uden at spænde emnet ind og med god opvarmning hele vejen tværs over, vil du stukke indersiden knap en trediedel og strække ydersiden godt to trediedele. Det gælder 3 mm pleviglas og akryl. i dit tilfælde ville jeg lave en prøve

Hvis alt andet fejler, så spørg virkeligheden!

Husk at have en form parat, du lægger emnet i med klodser og/eller skruetvinger til at holde det hele i facon efter det er blevet blødt. Det er for sent når man står med et slasket emne

Forresten: Lad være med at bukke efter streger. Hvis de er ridset ind, laver du en brudanvisning, og hvis du bruger en nylonpen, får du brændt farven ind i plexien. Tag i stedet en 50 mm bred liste og spænd fast til arbejdsbordet, så den rager langt nok ud over kanten. Hav en tilsvarende parat til at lægge over og et par brædder til at holde de nedhængende sider på plads med under afkøling. Så skærer du emnet lidt på overmål, lægger det det rigtige sted over den fast gjorte liste og tænder for varmepistolen og fejer den varme luft frem og tilbage over plexien i passende afstand, så du ikke laver brandmærker. Når siderne så falder ned af sig selv, varmer du lidt videre, spænder listen fast ovenpå og dernæst holder du de nedfaldende sider på plads med brædderne holdt med et par skruetvinger eller flere ved lange arbejder. Så holder du frokost, og når du har tygget af munden, er dit arbejde færdigt på nær lidt renskæring på længden.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-04-12 08:43

Det er meget godt med de faste regler om materiale i bukkede emner.

Men når man bukker Plexiglad ved varme bliver det blødt og derhved kan materiale både strækkes og trykkes sammen. Alt anvendelses efterformål kan det være fordele ved lidt eller meget materiale i hjørner.

Jeg har brugt at lave indbygningskasser til div elektronik i plexiglas og ille helst have skarpe buk, set ude fra, hvilket kostede en materiale tykkelse til at lave hjørnet skarpt.

Det er altid lettest at lave et pænt buk hvis varmen er afgrænset til bukkestedet. Men varmen breder sig meget og du kan nemt, og du står hurtigt med et emner der har samme konsistens som en ikke bagt pizzabund.

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 06-04-12 11:32

Hvis du bukker udefra og mod stregen forbliver indermålet som du har markeret.

\_________/

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-04-12 12:30

Når du skal bruge 5 mm, så prøv at læse her:

http://www.primo.dk/PC-1093.aspx

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 06-04-12 15:36

Tak for svaret Eyvind.

Et kort og præsict svar

Kim

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-04-12 19:52

I teorien er Eyvind svar korrekt.

I praksis, er det blot sådan er Plexiglas er elastisk og vil stritte meget i mode at strække i bøjningen. Herved bliver de skråstykker alligevel lidt kortere end din markering viser.

Hvis det lykkes er materiale i hjørnet strukket og dermed også svækket, da materiale tykkelse bliver mindre.

Du kan jo vende tilbage med et svar på om svaret holdt i praksis.

Hvis det skal lykkes skal du have noget der kan trække i de dele der jævnfør Eyvinds svar er markeret med skråstreger. Så din bøjning strækkes over vinklen.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-12 20:02

Ja det plexiglas bliver lidt underligt når det varmes op.
Men jeg forudsætter at der bruges rådet højere oppe med at holde pladen fast når de to "flaps" bukkes op.

Jeg har bukket en del vandafskærmning i det der nok hedder "lexan" i en bukkemaskine uden varme.
Med rigtig plexiglas har jeg varmet på indersiden af bukket så ydersiden ikke strakte sig for meget og blev for tyndt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-04-12 20:09

Man skal holde noget med målet 50 mm inden i arbejdsstykket