/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Snavsede fuger i gulv (mosaikstifter)
Fra : Sheba
Vist : 870 gange
100 point
Dato : 03-04-12 12:11

Mit bryggersgulv består af mosaikstifter (24 x 24 mm), hvor fugerne er rigtig svære at holde rene. Det skyldes jo nok, at jeg har en hund, der glad og gerne slæber en masse mudder med ind . Hyppig gulvvask med en fladmoppe er ikke nok - fugerne er stadig snavsede. En gang imellem giver jeg dem en ordentlig omgang med gulvskrubbe og knofedt, men det holder ikke ret længe.

Jeg tænker, at fugernes overflade er slidt og porøs, men er der noget, jeg kan gøre? Gulvet er ellers ok, ingen skader, så jeg har ikke lyst til at skifte det ud.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-04-12 13:41

Svamp, knofedt og grundrens, burde kunne klare det, efterfulgt af en kortere tid med hyppige vask af gulvet med brun sæbe(Crystalsæbe). Den brune sæbe danner en fin tynd hinde, der beskytter fliserne. Gider du ikke opskumme Crystalæbe, men hellere bruge den færdige brune sæbe, skal det være den til klinker.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-12 14:03

Du kunne også, hvis du har håndelag, give en en ny fugning ovenpå den gamle. Denne skal først være helt ren og uden sæberester.
Den ny fuge kan du så lægge helt op i plan med stifternes overflade, så samler den ikke så meget snavs, og vil være lettere at rengøre. Især hvis du slutter med en tæt plastmaling.

Der fås i byggemarkederne en specil fuge masse til fliservæg/gulv. Gør som vist på pakken, normalt bruges en gummiskraber.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 03-04-12 17:06

Det kunne være du skulle opdrage lidt mere på din hund. Hvad med at få vasket/tørret hunden ren før den kom ind i huset. Alternativet kunne være at få anskaffet en stor gummimåtte.

http://www.google.dk/search?q=gummim%C3%A5tte&hl=da&tbm=isch&prmd=imvns&source=lnms&ei=HBF7T7KuMYiDOoTLneIC&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CEAQ_AUoAQ&biw=1360&bih=664

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 03-04-12 17:23

hvis du vil fuge gulvet om skal du rense fugerne med borup klinke rens først du kan også prøve at rense gulvet og så smøre ren brun sæbeover det hele og lade det trække i et par dage inden du tørrer gulvet ren hilsen muren

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 04-04-12 01:00

Hvis der er mulighed for at skylle godt efter, så har jeg brugt engangsklude, lagt 3 af gangen på hele gulvet som er dyppet i en eddike opløsning, lade det ligge til dagen efter, men har hele tiden holdt øje med om de var blevet lidt tørrre, og løbende givet dem lidt mere syre på. Næste dag har jeg så skyllet det godt af og vasket det , tørret det og ladet det tørre helt op inden det har fået en omgang bilvoks. Så holder det et godt stykke tid :)

god fornøjelse.

Godkendelse af svar
Fra : Sheba

Dato : 07-04-12 17:25

Tak for mange gode ideer - og tak for det bedste svar til Transor. Ny fuge, som oven i købet når længere op, må være det rigtige. Det er godt nok et meget befærdet rum, men jeg må kunne tage et område ad gangen og "afspærre" det.