/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Alternativ til loppe/tægemiddel?
Fra : Axelise
Vist : 3963 gange
200 point
Dato : 03-04-12 09:30

Jeg er nok ikke den eneste herinde, der kvier mig ved at dryppe Frontline og andre giftige midler i nakken på min hund. Det er næppe sundt, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvilke følgesygdomme der kan være ved at bruge disse midler. Kræft?
Nåmen alternativet er jo heller ikke morsomt: 1/3 af alle flåter bærer borrelia, og det vil man jo heller ikke risikere at udsætte sin hund for.
Så hvad er alternativet?
Jeg har hørt om hvidløg, som skulle være giftigt for hunden i for store mængder, men jeg læste et sted at man bare skal holde sig indenfor en vis mængde. Eksempelvis skulle min labrador på 37 kg kunne tåle 2½ fed dagligt. Men hvordan er effekten i forhold til lopper og flåter?
Jeg har også hørt at krydderiet gurkemeje skulle gå i blodbanerne på hunden og være præventive i forhold til lopper og flåter. Er der nogen der har erfaring med dette?
Og så har jeg netop læst et tip herinde, hvor en pige siger, at hendes hund slet ikke har haft lopper siden januar, fordi den har båret et særligt loppehalsbånd...?
Men MIN hun har altså ikke haft lopper eller flåter siden jeg sidst dryppede hans nakke med Frontline engang i september, og han har hverken fået hvidløg, loppehalsbånd eller andet godt I vinteren undlader jeg ganske enkelt fuldstændig at give min hund nogen former for loppemiddel, - min gamle hun fik også kun forår/sommer/tidligt efterår og ingen af hundene har nogensinde haft lopper eller flåter "udenfor sæcon".
Mit spørgsmål er:
Er der nogen der har erfaring med alternative loppe/tægemidler, som ikke er så giftige som Frontline og lignende præparater? Eller hvad er jeres holdning generelt til den slags midler? Jeg er bange for at det er den tryggeste løsning, selvom det er noget grimt og giftigt stads.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-04-12 09:48

Hej Axelise, har du læst dette tip??

http://www.kandu.dk/tip21999.aspx

Hvordan går det med Balder, har han skræmt nogle børn/ældre damer for nylig?? Eller er i helt holdt op med at besøge Bagsværd sø??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-04-12 09:50

Ups se lige bort fra mit link, jeg overså at du havde læst det.... men vi vil meget gerne høre nyt om Balder

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-04-12 09:52

Jeg har haft held med dette middel
Katten får et drys og bliver kælet for i en times tid.....
Samt alle den sovesteder får en omgang.

Derrisic
http://www.netdyredoktor.dk/sw13503.asp

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 03-04-12 09:56

Jeg kan ikke give dig noget alternativt for hunde, men jeg ved, at i Nepals landbefolkning er der et alternativ til Malriamyg og andet, de spiser Hvidløg - Chilli og så et produkt mere i samme stil, men du er jo selv inde på den med hvidløg. Det siges også B vitamin skulle give en lugt som kravl ikke kan lide.

men måske andre kan supplere, med lidt ekstra viden. Hvordan du så vil få hunden til at spise det kunne jeg godt tænke mig at høre.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-04-12 10:29

Klatterup, jeg har en labrador. Han får mundvand bare ved synet af kartoffelskræller, så jeg tror godt jeg kan lokke hvidløg i ham

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-04-12 10:36

Hej Nordsted1 Nej, Balder har ikke puffet nogen børn i Bagsværd Sø for nylig og ej heller haft lejlighed til at stjæle madpakker Men han er stadig meget glad for at stjæle en hue eller et par vanter, især hvis folk går på stranden og vifter med vanterne, så kommer han gerne bagfra som et lyn og HAPS! Jeg har dog fået trænet ham godt til pænt at aflevere i hånden på mig, så som regel bliver folks irritation formildet en smule, når de ser at jeg trods alt forsøger at få hold på ham
Børn med leverpostejfingre, mælkeskæg eller en bolle i hånden er dog stadigvæk et problem, jeg skal være SÅ meget på forkant for at han ikke lige ser sit snit til at slikke lidt eller rive bollen ud af hånden på barnet
Åh jo - vi mødte et par med en labrador og en lille dreng på 2-3 år i skoven her i vinters, og da drengen bukkede sig ned for at samle en pind op, løb Balder hen og trak tophuen (med kvast) af det skrigende barn..... Forældrene grinte og syntes det var helt vildt sjovt (heldigvis) - de trøstede barnet og sagde, at det var skønt at se, at Balder var ligeså fræk som deres egen labrador havde været for nogle år tilbage

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-04-12 11:02

Citat
Og så har jeg netop læst et tip herinde, hvor en pige siger, at hendes hund slet ikke har haft lopper siden januar, fordi den har båret et særligt loppehalsbånd...?

Jeg formoder, at det er mit tip du hentyder til.

Derfor vil jeg lige gøre opmærksom på, at det er ikke et halsbånd, men et vedhæng til at sætte i halsbåndet, ca. på størrelse med et hundetegn.

Første gang min hund havde været syg af et giftigt pour on produkt (mener det var BayVantic) købte jeg noget pulver med hvidløg i, som jeg gav ham, som skulle virke mod lopper.
Men da han nogle måneder senere var bedøvet hos dyrlægen så jeg selv hvordan lopperne dansede på snudeskaftet af ham. Der var rigtig mange.

B-vitamin virker mod myg, jeg ved ikke, om de også virker mod andet kryb.
Min datter på 15 år har i flere år været hårdt angrebet af myg, men jeg kunne ikke overtale hende til, at sluge en lille blandet b-vitamin. Sær og stædig kan hun være, jeg håber det kommer hende til gavn senere.
Men forrige år havde hun været så plaget, at hun sidste år var med på, at prøve.
For ca. 14 dage siden mindede hun mig selv om, at hun snart skulle til, at have b-vitaminer igen. For det virkede jo sidste år.

For mange år siden havde jeg en dværgpinscher, som mine forældre skulle passe mens jeg var ude at rejse. Min mor opdagede at hunden havde lopper, og det var før de giftige pour on produkter kom frem, men min mor havde læst, at lopperne ikke kan lide lugten af pebermynte,
så hver dag dryppede min mor en dråbe pebermynteolie i hundens pels.
Da jeg kom hjem fra min rejse havde min hund igen lopper, men hun så altså ud som om, at hun ikke var helt tilfreds med, at lugte som et bismarcksbolsche.

Jeg har selv for flere år siden været igennem overvejelserne om, hvorvidt de giftige pour on produkter på længere sigt kunne føre til f.eks. kræft.
Men jeg nåede frem til, at når nogle ting er kræftfremkaldende, så handler det måske om, at der kan opstår kræft 20+ år senere, og hvor mange hunde bliver over 20 år?
Og p.g.a. alle fordelene ved disse produkter valgte jeg så at bruge dem.

Men den hund jeg har nu bliver seriøst syg af dem, derfor så jeg mig nødsaget til, at gå andre veje.
Jeg var selv meget skeptisk over for Tic-clip'en, men samtidig kunne jeg jo se alle de fordele der var ved den hvis den virkede.
Derfor valgte jeg, at satse de 200 kr.

Inden jeg købte den havde jeg været rundt på nettet for at lede efter andres meninger om produktet, bl.a. var jeg inde på en engelsk hjemmeside hvor flere hunde-ejere roste den til skyerne, men der var også nogen, der havde oplevet, at den første Tic-Clip havde virket, men da den skulle skiftes ud virkede den næste ikke.

Så er der nok nogen der kommer med den sædvanlige "tro kan flytte bjerge", dertil vil jeg sige, at godt nok er min hund dygtig, men jeg tror altså ikke på, at han kan gennemskue hvad jeg sidder og skriver om på nettet.
Og hvis det virkelig skulle handle om tro, så vil jeg s'g* næste gang bilde hunden ind, at "dimsen" virker så andre hanhunde ikke er konkurrenter.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-04-12 11:07

I december oprettede jeg en lignede tråd: http://www.kandu.dk/Spg159741.aspx

Kommentar
Fra : netop

Dato : 03-04-12 11:35

Det kan undre at sådan et vidundermiddel ikke er mere kendt, det ville jo revolutionere markedet hvis det virkelig var så fantastisk som der her er beskrevet...

Billigt, uskadeligt og hvad ved jeg!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-04-12 11:46

Citat
Det kan undre at sådan et vidundermiddel ikke er mere kendt, det ville jo revolutionere markedet hvis det virkelig var så fantastisk som der her er beskrevet...

Billigt, uskadeligt og hvad ved jeg!

Lige så snart det ikke er noget, der anbefales af dyrlæger er der mange, der dømmer det ude, på samme måde som med alternativ medicin.

Hvis du ser det tip jeg skrev i går, om Tic-Clip, så vil du f.eks. se, at en skriver nogen om, at "tro kan flytte bjerge".
Der plejer også at være nogen der kommer med påstande som "det var nok gået væk af sig selv" eller "hunden har nok slet ikke været i nærheden af lopper".

Fakta er, at mange mennesker åbenbart er store modstandere af alt hvad der er alternativt.

Personligt har jeg efterhånden haft så mange gode erfaringer med alternativ medicin og behandling, både til mig selv, mine børn, og de hunde jeg har haft i tidens løb.

For mig handler det bl.a. om, om der er bivirkninger ved produktet, og ved sådan noget som Tic-Clip virker den måske, men den skader ihvertfald ikke.
Og derfor er der jo alt at vinde ved at prøve, man risikerer højst at tabe de 200 kr. som den har kostet.

Accepteret svar
Fra : jøjø

Modtaget 200 point
Dato : 03-04-12 15:02

Som du kan se i den tråd, som Troldepigen henviser til, fik min hund tidligere Bayvantic, men blev meget overfølsom overfor det.
Jeg kviede mig derfor ved at gå over til fx Frontline.

I setdet prøvede jeg hvidløgsdråber, og de har nu virket fint i et års tid, i hvert fald ingen tæger og lopper.

Jeg giver hunden en dråbe hvidløg pr. 10 kg, altså let at dosere.

Selv bruger jeg PetGourmet hvidløgsdråber, men der findes vel andre hvidløgsdråber, der er ligeså gode.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 03-04-12 15:05

Jeg kunne såmænd også fristes til at prøve Troldepigens Tic-Clip, pyt med om det er overtro, bare det virker - hunden er vel ligeglad

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-04-12 17:11

Åh den Balder, det er altså skøn læsning, man bliver i helt godt humør, men det er jo nok meget godt for dit omdømme at du har fået opdraget ham så godt - han vil altid være en "hente/bringe" hund, men ikke en ta' selv

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-12 20:20

Jeg har også brugt Frontline til min lille dværg pudel, der kløede sig,
men måske var det fordi den fik for meget protein?

Nu får den kun overlevelses kugler, ikke kød, selv om den fortsat tigger...
Giv ikke din hund for meget kød.

Det med halsbåndet er ren fub, og det er her kæden hopper af:

Tro kan flytte bjerge,
men i dette tilfælde ved hunden jo ikke at det formodes at hjælpe mod lopper,
og så kan det jo ikke hjælpe bare ved indbildning / tankens kraft ???

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-04-12 20:41

Citat
Det med halsbåndet er ren fub, og det er her kæden hopper af:

Det er da muligt, at vedhænget er fup, men i så fald er det noget effektivt fup, for fakta er, at det holder min hund loppe-fri.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-12 22:11

Ja du tror at det hjælper, på hunden,
men hvordan får du den til at tro at det hjælper?

"
Klar-til-brug tic-clip vedhænget har en specielt stærkt bioenergetisk ladning, der er et særligt lag med et højt strålingspotentiale og en stor oplagringskapacitet.
Dette skaber et særligt oscillerende-felt (svingningsfelt) omkring vedhænget og dermed omkring dyret.
"
Mage til vrævl har jeg aldrig hørt, og selv om det var perma magneter der bevægede sig,
så ville de da kun kunne skabe et mindre elektro magnetisk felt under hundens hals,
ikke omkring hunden, og slet ikke ud til halerod og bug, hvor de fleste lopper findes...

Modstriden er at du tror på det, men at hunden ikke aner at det formodes at hjælpe???

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-04-12 22:38

Citat
Ja du tror at det hjælper, på hunden,
men hvordan får du den til at tro at det hjælper?

Nej, jeg tror ikke på, at det hjælper.
Inden jeg tog den i brug var jeg meget skeptisk, men eftersom min hund ikke tåler de gængse midler var jeg jo nødt til, at prøve et eller andet.

Og jeg gør ikke noget for, at få hunden til at tro (øøøh, kan man det), jeg fortalte ham blot, at jeg lige skulle låne hans halsbånd, for at sætte et nyt vedhæng i.

Citat
Modstriden er at du tror på det, men at hunden ikke aner at det formodes at hjælpe???

Nej, jeg tror ikke på det.
Ja, hunden aner ikke, at det formodes at hjælpe.

Jeg har det med Tic-Clip'en, som jeg har det med Bach's blomstermedicin (og alt andet homøopatisk), det er simpelthen en tand for hokus-pokus til, at jeg kan tro på det.

Men, som med Bach's blomstermedicin må jeg også erkende, at Tic-Clip'en virker efter hensigten.

Men svendgiversen, dine kommentarer og påstande er helt typiske for modstandere af alternativ medicin m.m., og det generer ikke mig, at nogle mennesker ikke tør tro på disse ting.

Det sjove/interessante ved, at give dyr alternativ medicin er jo netop, at hvis det virker, så er det ikke p.g.a. at dyret tror på det, for dyret ved sædvanligvis ikke, at det får medicinen.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 04-04-12 00:39

Citat
Og hvis det virkelig skulle handle om tro, så vil jeg s'g* næste gang bilde hunden ind, at "dimsen" virker så andre hanhunde ikke er konkurrenter.

åhh, hvor ville det løse mange problemer.

Men selv om det kun virker på lopper, vil jeg nu prøve Tic-clippen, overtro eller ej.

Engang mente de kloge jo også, at jorden var flad

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 04-04-12 01:22

Citat
Engang mente de kloge jo også, at jorden var flad

Øhh, troede den var 6 kantet .......

Go_Påske

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-04-12 09:28

Troldepige - det er dejligt for dig at du har de gode erfaringer med tic'en. Overtro eller ej, hvis der ikke er lopper eller flåter, så er der ikke lopper eller flåter. Uanset hvad andre herinde måtte mene.
Jeg vil have dit tip i baghovedet, men er ikke overbevist nok til umiddelbart at ville kaste mig ud i at købe en Tic-klip

Jøjø - du bruger med god effekt hvidløgsdråber til din hund, må jeg spørge hvor stor din hund er?
Jeg har nemlig en veninde, der med stor effekt bruger gurkemeje i maden hver dag til sin Toy-puddel og holder på denne måde hunden loppe- og tægefri. Menmenmen.....det er muligvis andre og større doser, der skal til, når de store hunde skal behandles. Min hund vejer som sagt 37 kg.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-04-12 10:23

Citat
Troldepige - det er dejligt for dig at du har de gode erfaringer med tic'en. Overtro eller ej, hvis der ikke er lopper eller flåter, så er der ikke lopper eller flåter. Uanset hvad andre herinde måtte mene.
Jeg vil have dit tip i baghovedet, men er ikke overbevist nok til umiddelbart at ville kaste mig ud i at købe en Tic-klip

Jamen, hvis ikke min hund var blevet så syg af de giftige midler, så havde jeg jo slet ikke søgt rundt på internettet efter alternative løsninger, og dermed havde jeg heller ikke forsøgt med Tic-Clip'en.
Så jeg forstår dig udmærket.

Men eftersom min hund blev rigtig syg (det krævede dyrlæge-behandling) af både BayVantic og Practic, så var jeg jo nødt til, at prøve noget andet.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 04-04-12 14:46

Nu vi snakker om hunde - så lige et spørgsmål om een af deres særheder: at rulle sig i sære ting.

Har lige fået en hund hjem oversmurt på ryggen og halsen i tynd afføring - stygt, stinkende, ekstremt ulækkert.

Jeg er vant til, at han ruller sig i døde fisk/måger, fugle/katte/rævelort og andet guf, men ligefrem i diarrhoe!!!???

Det er da ekstremt, og må da være unaturligt, selv for en hund?

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 04-04-12 14:52

Axelise, min hund vejer vel op mod de 50 kg nu (desværre) - han får 4-5 hvidløgsdråber i sin aftensmad, og har åbenbart ikke noget imod lugten af hvidløg.

Gurkemeje? - det har jeg aldrig hørt om mod utøj, det vil jeg undersøge.

Hvidløg skal man jo altid være forsigtig med til dyr, men det ved du velsagtens - endelig ikke overdosere.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 05-04-12 22:17

Tak for svaret jøjø.