/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genbo forlanger vores træer skåret ned
Fra : udflytteren
Vist : 1282 gange
20 point
Dato : 01-04-12 16:09

For 13 år siden købte vi et hus med stor have og høje træer. Nu har genboen på den anden side af en offentlig landevej forlangt, at vi kapper toppene af de høje træer, så der ikke blæser blade over vejen og ned i hans tagrender og ind på en terrasse, han har anlagt bag en ca. halvanden meter høj, løvfældende hæk mod vejen. Genboen har underrettet kommunen om sagen, og han vil bede kommunen om syn og skøn, hvis træerne ikke er skåret ned inden løvfald 2012.

De fleste af træerne (ca. 10 stk. birk, bøg og ask) har haft "fuld højde" gennem de 13 år, mens en stynet pil har fået lov at skyde i vejret. Vi har meddelt kommunen på forhånd, at vi ikke agter at efterkomme genboens krav, men at vi vil beskære grenene efter forskrifterne for fri passage af lastbiler (4 meter i højden) på den offentlige vej.

Vi er temmelig berørte af kravet, der så at sige rammer lige ned i den væsentligste årsag til at vi faldt for huset og valgte det til vores pensionist-tilværelse.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 01-04-12 16:32

Det kommer naboen ingen vegne med,andet en regning til syn og skøn

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 30 point
Dato : 01-04-12 16:41

Jeg tror ikke jeres genbo har meget at have klagen i, man kan ikke undgå at få blade i sin have.

Efter disse brevkassesvar fra en advokat skal der meget større gener til

http://www.juraeksperten.dk/gener_fra_nabo.html
http://www.juraeksperten.dk/bevoksning_skel.html

Men som han meget fornuftigt slutter, er det nok en god idé at prøve at snakke med genboen, medmindre den mulighed er udelukket

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-04-12 17:06

Som de andre skriver så kan du tage det ganske roligt, der er ingen ting at komme efter, det er et uhyrligt krav og der er ingen lov som siger at jeres blade ikke må blæse over i naboens tagrende

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 01-04-12 19:36

Det er uforskammet, at jeres nabo overhovedet vil tillade sig at beklage sig over nedfaldne blade fra Jer.
Han kommer sikkert ikke igennem hos kommunen med sin klage, men ødelægger måske naboskabet.
Nogle parcelhusejere går op i ligegyldigheder.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-04-12 19:54

men at vi vil beskære grenene efter forskrifterne for fri passage af lastbiler (4 meter i højden) på den offentlige vej.

Det er da sikkert det genboen er sur over. Der er ikke noget så irriterende som haveejere, der bare lader det hele gro til. Det er til gene både for gående og den kørende trafik.

Kommentar
Fra : udflytteren

Dato : 01-04-12 20:33

Tak for kommentarerne - de varmer om hjertet. Det har vi brug for, da vi ærligt talt er noget triste over denne genbos meget primitive fremfærd i både krav og udtryksform. Den skal jeg spare forum'et for. Til "ans" vil jeg tilføje, at der ikke er fortorve men græsrabatter herude på landet, og at den gående trafik har masser af plads, idet vi er flittige til at klippe hækkene et par gange om året.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-04-12 20:46

Jeg synes også at i skal tage den med ro. Kommunen forlanger jo ikke noget og hvis syn og skøn siger at de træer skal holdes så lastbiler kan komme forbi, så er det det. Men at forlange træer stynet fordi der falder blade ned, det er for åndssvagt. Ja undskyld udtrykket.
Men dumt er det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-12 20:54

Træer incl. høje træer har lov til at være der.
Hvis de er meget høje så har de stået der længe, og måske endda længere end den genbo har boet overfor. På vores vej i den anden ende var der også store træer som skyggede for solen, men de træer stod der da husene blev købt. Dem som fik skyggen kunne netop ikke forstå at ejeren af træerne netop havde købt huset med de dejlige træer.
Du kan forvente at samme nabotype nok ikke vil give sig en tøddel, hvis han/hun har retten på sin side i andre tilfælde.

Der har sikker været snakket højt om de træer før i flyttede ind.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-12 20:58

syn og skøn hører retssager ti, hvor man får en uvildig ekspert til at udtale sig om noget dommerne ikke selv har fuld indsigt i.
Det kommunen gør er et hegnssyn.
Jeg mtror ikke din nabo kommer nogen steder med den sag, med mindre træerne er urimeligt store i forhold til grundenes størrelser eller der er specielle lokale vedtægter om beplantningen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-04-12 21:20

Ja mange træer er mere end 100 år ældre end vi selv eller husene er.

Jeg hæftede mig kun ved denne bemærkning fra spørgeren

Citat
men at vi vil beskære grenene efter forskrifterne for fri passage af lastbiler (4 meter i højden) på den offentlige vej.

Så hvis spørgeren nu har sagt/skrevet at træerne vil blive beskåret efter forskrifterne, så er der jo ikke noget problem

Kommentar
Fra : jensegon

Dato : 01-04-12 21:21

Jeg forstårdin nabo rigtig godt, jeg har nemmelig sådanne høje trær til nabo og hvor gir di meget blade ned.
VH Jens.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-04-12 22:12

det er altid træls at få den slags sager på halsen. og det er ikke så meget et spørgsmål om, hvem der vinder, men at man skal kunne have et fornuftigt naboskab for at der er noget ved at have drømmestedet.
du kunne jo tilbyde din nabo at hjælpe med at rense hans tagrender. så er der da i det mindste vist lidt velvilje fra din side.
jeg har selv prøvet at have en nabo der var utilfreds med flere ting, og det endte med, at jeg solgte huset. det var et rent helvede at bo der de sidste 2 år.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-12 23:30

En luddoven idiot der måske burde bo et sted hvor ikke engang man ser nogen fugle.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-04-12 23:34

Fra træer og anden beplantning, der står helt på nabogrunden og ikke over skrider skellinien, består ulempen normalt i skyggegener, bladaffald m.v. Der kræves betydelige skyggegener, før der kan gribes ind. Fældning af træer kan komme på tale, men ofte kan ulempen nedbringes til tålegrænsen ved beskæring.[U]Nedfaldne blade må grundejerne finde sig i. [/U] Udsigtsgener kan normalt ikke medføre krav om beskæring af træer. Udsigt kræver som udgangspunkt et servitutgrundlag. Der lægges endvidere vægt på, hvad en grundejer måtte forvente ved køb af ejendommen.

Godkendelse af svar
Fra : udflytteren

Dato : 02-04-12 11:08

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 03-04-12 08:23

Jeg ønsker ikke at blande mig i debatten, hvor bladene falder ned henne. Blot give mit synspunkt til kende, at jeg generelt synes at mange have ejere er slemme til at lade deres træer vokse og vokse uden at trimme dem.

Ofte ses det med grantræer, hvor folk planter et flot lille træ, men 15 år senere er det alt for stort og folk nænner ikke at fælde dem, hvilket er synd.
Fæld træerne og plant nogle nye, skær dem til det bliver flot når de er skåret til.

Det er jo ærgerligt at komme på kant med sin nabo over nogle træer. Når vi i vores område (som er natur område) og naboer konstatere at der skygges for deres terrasse eller andet, så fælder man træet og planter et nyt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-04-12 08:39

Selv tak, udflytteren