/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rhododendron
Fra : karin42
Vist : 728 gange
100 point
Dato : 30-03-12 19:09

Vi flyttede en stor rododendron idag , men kom desværre til at brække en stor gren af .

Spørgsmålet er nu : kan vi få den til at slå rod - grenen alså ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-03-12 19:17

Det bliver et forsøg, ville jeg sige. Du kan godt forsøge at plante grenen i en potte, efter at have skåret den på skrå med en skarp kniv.

jeg tror ikke du kan få den til at gro, hvis det er en meget træagtig gren.
Normalt tager man en gren og fæstner den i jorden, mens den stadig sidder på planten- og så sætter den rødder og man kan løsne den fra moder planten.

at sætte den i vand duer ikke- den vil bare rådne.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-03-12 19:19

Måske du kan tage nogle af de yngste skud- som ikke har fået bark- så skær dem fra og forsøg med dem istedet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-12 20:03

Nej det er ikke så let at formere rhododendron. Du har ikke en chanche.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 30-03-12 20:17
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-03-12 20:18

Citat
kan vi få den til at slå rod - grenen alså
nej det kan du med sikkerhed ikke, men du kan gøre et forsøg med et stykke af grenen, klip det meste af toppen væk over 1 eller 2 smågrene, de små grene skal skal også klippes af til en længde på cirka 5-10 cm. skær grenen på skrå i bunden som du allerede har fået at vide, sæt den i fugtig jord et skyggefuldt sted og kryds fingrene, så måske slår den rod selv om det ikke er måden at formere rododendron på.
Grunden til at der skal klippes så meget væk er at der vil komme mange blade på en gren hvis forsøget lykkes, de bittesmå rødder som måske kommer kan ikke forsyne en stor top med vand og næring, men kun få blade

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 30-03-12 21:57

Tak for svaret piaskov.

Tak for dit svar og go weekend