/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Excel til Mac
Fra : myg
Vist : 1012 gange
500 point
Dato : 29-03-12 22:25

Er der en, der kan fortælle mig, om det er muligt at lave makroer i Excel til Mac? Jeg har endnu ikke kunnet finde en måde at gøre det på.
Jeg kan gå over i Parallels og lave én i Excel for Windows, men jeg kan ikke finde ud af at få den gemt/placeret, så den kan bruges i Mac-versionen.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 29-03-12 23:02

Makrosproget hedder VBA, og de fjernede det vist i 2008- eller 2011-versionen. Som jeg husker det, kan en makro være gemt "i programmet" eller i dokumentet.
Hvad forsøger du at opnå? Måske er AppleScript eller Automator en mulighed.
Med venlig hilsen
Jens Rasmussen

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-03-12 23:05

Jeg vil f.eks. gerne kunne lave hævet skrift eller skift af font ved tryk på en taste i stedet for en del manøvreren rundt. Altså indspille en makro, som man kunne før i tiden - og helst ikke for meget programmeren.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 29-03-12 23:31

Under vinduet funktioner er der et nyt vindu der hedder indspil ny makro m.m.
Det er der på min exel 2011 version 14.1.

vic200

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 30-03-12 15:43

For at lave en ny macro i "Excel:Mac 2011" skal du vælge 'Developer' fanebladet.

Hvis 'Developer' fanebladet ikke er synligt kan du slå fanebladet til ved at vælge 'Ribbon Preferences' fra drop-down menuen under det lille tandhjul yderst til højre, og under 'Customize' sætte flueben ved 'Developer'. Det kan være nødvendigt at rulle ned til bunden af listen over mulige faneblade for at finde 'Developer' muligheden.

Fra 'Developer' fanebladet kan du både indspille macro'er med 'Record' funktionen og skrive nye macro'er i Excels 'Visual Basic for Applications' redigeringsværktøj. Du kan også tilføje forskellige slags knapper og bokse med tilknyttede macro funktioner.