/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
kone med til DK.
Fra : topomickey
Vist : 658 gange
20 point
Dato : 28-03-12 19:52

Hej, jeg er førtidspensionist og er gift på 6 år med min Italienske kone og vi venter vores andet barn her til Juli og har tænkt på at flytte hjem til DK, men ved ikke hvad min kone vil være berettiget til rent økonomisk, kan hun få barselspenge eller kontanthjælp,( hun er uddannet IT-ingeniør og advokat og har planer at finde arbejde lige så snart hun er over barslen men indtil da kan vi jo ikke leve en familie på 4 af min førtidspension alene.....??????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-12 21:13

Citat
men ved ikke hvad min kone vil være berettiget til rent økonomisk

INTET

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-12 21:25

Citat
men indtil da kan vi jo ikke leve en familie på 4 af min førtidspension alene

Det skal I vel uanset hvor I er

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-03-12 21:26

Hun kan få kontanthjælp, men der er en række betingelser der skal være opfyldt, du kan læse om det på www.borger.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-12 21:31

Nej, din kone er ikke berettiget til kontanthjælp

Citat
Du skal have opholdt dig i Danmark, Grønland eller Færøerne i syv år inden for de seneste otte år

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-12 21:32

Der står Du i linket, men der menes din kone

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-12 21:35

Citat
Hun kan få kontanthjælp

Det var noget af en påstand....

Det ville dæleme være smart hvis alle EU borgere blot kunne rejse til DK når de var uden indtægt i deres hjemland...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-12 21:38

Hvis en udlandsdansker og en udlænding gifter sig, skal parret for at kunne bo sammen i Danmark opfylde krav om alder (begge ældre end 24) , bolig (minimum 20 kvm pr person, må ikke være fremlejebolig) , job, bankkonto og tilhørsforhold for at få opholdstilladelse.
Kun EU-borgere kan nogenlunde smertefrit bringes ind i landet som medfølgende ægtefælle: Men han/hun skal kunne fremvise en bankkonto på minimum 110.000 kroner for en opholdstilladelse på fem år.

Og hvis du har boet i udlandet i 6 år, så er du faktisk ringere stillet m.h.t at flytte hjem til Danmark med en udenlandsk ægtefælle end ikke-danske EUborgere.

Og nej, selv om din kone får opholdstilladelse så er der ingen økonomisk støtte at hente, det er derfor der skal kunne dokumenteres en vis formue

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-03-12 21:50

refi

Det bliver til noget af en påstand når du skiller citatet ad

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-12 21:51

Citat
Men han/hun skal kunne fremvise en bankkonto på minimum 110.000 kroner for en opholdstilladelse på fem år.

Det må du lige fortælle alle de polakker der kommer her UDEN EN KRONE på lommen

EU borgere kan bosætte sig og arbejde OVERALT i EU - de er bare ikke berettiget til sociale ydelser....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-12 21:58

Du kan læse reglerne for ny i Danmark for EU borgere her

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/borgere_fra_eu_og_norden/eu_og_eos-statsborgere/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-12 16:46

Citat
Det må du lige fortælle alle de polakker der kommer her UDEN EN KRONE på lommen

EU borgere kan bosætte sig og arbejde OVERALT i EU - de er bare ikke berettiget til sociale ydelser....

Det er ikke det samme refi

Det største problem her er faktisk, at det er en dansker der ønsker at flytte tilbage igen OG medbringer en udenlandsk kone.

Lige netop den problemstilling, stiller en udlandsdansker ringere end andre EU-borgere der vil flytte til Danmark

Alle øvrige EUborgere, om det så er en franskmand der er gift med en tysker..de kan frit og uden videre flytte til DK og bo og arbejde.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 29-03-12 22:59

Citat
Men han/hun skal kunne fremvise en bankkonto på minimum 110.000 kroner for en opholdstilladelse på fem år.

Det er en skandale, at alt skal dreje sig om penge. I stedet for at hjælpe borgerne, gør politikerne (de fleste), livet sværere for dem. Alt handler ikke om penge i denne her verden.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-03-12 11:10

... og husk også, at du som dansk statsborger, skal have opholdt dig med folkerigisteradresse i DK i mindst tre mdr. for at få gratis lægehjælp! De første tre mdr. må du selv betale til den praktiserende læge!

Ja politikerne forstår at spare på andres bekostning!

Kommentar
Fra : topomickey

Dato : 30-03-12 18:18

[Det ville dæleme være smart hvis alle EU borgere blot kunne rejse til DK når de var uden indtægt i deres hjemland...][/Det skal I vel uanset hvor I er] Vil sige at det er nogle dumsmarte bemærkninger du har "refi", min kone arbejder og har også planer om at finde et arbejde lige så snart hun er over sin barsel, der er ikke snak om at komme til DK og leve af offentlige ydelser fordi hun ikke kan få penge fra hendes hjemland og jeg ved ikke hvor i får det der fra med at man skal have en bankkonto med 110.000 på, min kone kan komme til DK på tilstrækkelig ydelser som det hedder og loven siger at jeg bare skal have en indkomst på min. 13500 inden skat når min kone er EU-borger og det har jeg, men tak for alle jeres svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-04-12 15:48

Citat
der er ikke snak om at komme til DK og leve af offentlige ydelser fordi hun ikke kan få penge fra hendes hjemland

Det var ellers det du spurgte om

Citat
men ved ikke hvad min kone vil være berettiget til rent økonomisk

Sååå - kom igen "karl smart"

Kommentar
Fra : topomickey

Dato : 02-04-12 09:14

Citat
Det var ellers det du spurgte om

Ja, men ikke fordi hun ikke kan få noget herfra hvor vi bor, så det er igen ikke noget med at leve af og nasse på det danske samfund, men man skal vel have en chance for at kunne leve indtil man finder et arbejde og nu er hun på barsel når vi ankommer til DK så du har vel ikke tænkt dig at hun skulle begynde at arbejde med en lille nyfødt på armen eller det er maske din mening at det skal hun...??????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-04-12 10:12

Så må hun jo leve at det hun får i hjemlandet....

Der er vel ingen der tvinger jer til at flytte....