/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Husvandværk
Fra : sp4nker
Vist : 1499 gange
200 point
Dato : 28-03-12 12:16

Leder efter et vandværk som kan tåle saltvand. Har kigget rundt omk men alle fraråder at man pumper saltvand.

Er der nogen af jer derude som kender lidt til det?
ellers ender man bare med at købe harald-nyborgs billige pumpe til 499

ps . den skal kunne arbejde fra 2-4bar

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-03-12 12:38
Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-12 12:43

Skal det forstås som et tilløbstryk på 2 bar.

For centrifugalpumper er tillypstrykket meget afgørende for hvad pumpen kan yde, både i mængde og afgangstryk. Det er især kritisk for de små med lille løbehjulsdiameter og højt omløbstal.

Du kan få masser af pumper til saltvand og aggressive kemikalier. Men de er til en helt anden pris end Haralds.

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 28-03-12 12:48

Citat
Skal det forstås som et tilløbstryk på 2 bar

JA

helt små er de vel ikke når de kan pumpe 4500-5000L/t

prisen er ikke afgørende

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-12 12:49
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-12 14:10

Ps. Når du bruger "rustfi stål" skal det være mærket "syrefast".

Ja harald Nyborg har en pumpe til nedsænkning som løfter vandet 36 Meter alså et pumpetryk på 3,6 bar.

http://www.vvs-eksperten.dk/index/dykpumper-2169
Har flre typer dykpumper.
Vi bruger selv en Grundfos sp3 A-12 til vores vandværk (ferskvand)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-03-12 19:03

Jeg ville købe Haralds N. pumpe til 499.- Så vidt jeg kan se på min egen pumpe - så er den lavet af plastik.

Tryktanken er dog af stål - som vil ruste med tiden - men man kan jo købe en anden tank med tiden - eller koble den helt fra og kun bruge pumpen.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 200 point
Dato : 04-05-12 16:52

til den pris kunne man vel også bare lade den holde så længe den kan og så købe en ny. den ruster jo ikke op på en uge.

Godkendelse af svar
Fra : sp4nker

Dato : 07-05-12 10:09

Tak for svaret trimare46.

det har du nemli ret i! En plovmand kan man altid ofre