/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bolt huller i alufælge
Fra : 190e
Vist : 2482 gange
40 point
Dato : 27-03-12 21:40

har lige købt 4 brugte alufælge fra en mercedes personvogn fra 1997, det er med 12 mm hjulbolte

huller, de skal på min vito fra 1996, men vito kører med 14 mm hjulbolte, samme 5x112 som alufælge, er det forsvarlig at bore hullerne op til 14 mm, så fælgene kan komme på????

190ee

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-03-12 22:05

Nu er det jo sådan at på næsten alle biler centreres hjulet ved hjælp af konus i fælghullet og koniske bolte.

Det kræver derfor en meget større præcision , en d du kan med almindeligt håndværktøj.

Derudover skal du sikke at indpresningsdybden er korrekt. Ellers går det udover styring, stabilitet og hjullejer.

Indpresningsdybden handler om afstanden fra fælgens anlægsflade mod navet til midten af dækket.

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 27-03-12 22:25

det hele passer sammen , bare ikke hullerne, tænkte så på at bore dem op med 2 mm.

190e

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-03-12 23:27

vitoen er tungere end personvognen, Skulle det lykkes dig at bore præcist op, så vil du fjerne 1mm gods hele vejen rundt om hvert bolthul, samtidig med, at fælgen skal overføre langt større kræfter. Det kan sikkert gå, når du bremser ved ligeudkørsel; men har du tænkt på vridningskræfterne når du drejer - Jeg ville ikke turde gøre det.
Min C5 (tungeste model) passer fælge med Xantia, men selv hos Thansen, var de så samvittighedsfulde, at de lige kontrolerede vægttabellen og gav mig advarslen om svingstabiliteten.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-03-12 00:06

din bil kan ikke synes med modificerede fælge. og personvognsfælge har måske ikke samme styrke som varevognsfælge.
jeg turde ikke gøre det.

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 28-03-12 07:05

der er ikke tale om syn eller noget, kun om man kan bore hullerne op den smule fra 12 til 14 mm.

190e.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 28-03-12 07:16

allene det at du kan finde på at spørge om det siger alt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-12 09:56

Nej det er ikke lige kun det med at bore op.

Der er en grund til at dine fælgskruer er større end på personvognen. Også fælgens bøjningsstyrke skal være støre end til en personvogn. Den vil du endda nedsætte ( en meget lille smule) ved at bore i den.
Mere betydning er at dine større bolte får mindre anlægsflade, fordi konus bliver mindre ved opboringen.

Lad være.

Det handler ikke så meget om syn, som om din og andre trafikanters sikkerhed.

Den dag hvor du kommer med godt læs og skal lave en hurtig undvigemanøvre, vil du risikere at fælgen ikke kan holde.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-03-12 10:12

du må heller ikke køre med for meget spiritus i blodet,
tale i mobil når du kører bil, + 1000 andre ting du ikke må,
det forhindre dog ikke en masse i at gøre det,..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-12 14:43

Hvis det bor ikke slibes på en bestemt måde, bliver det ret svært at bore et pænt hul, selv når du spænder fælgen op efter en centrering i en borestander.
Som jeg husker det - så har de fleste alufælge ikke konusanlæg til hjulboltene - men plane flader og denne flade svækker du ved det større hul. Er det plane flader skal de spændes med momentnøgle.

Hvad angår belastning tør jeg ikke gætte på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-12 15:43

Du kan slet ikke bore et hul op centreret med et almindeligt spiralbor. Sådan et styrer efter spidsen, men den er i ren luft ,så styring mangler. Den vil raspe af i siderne på tilfældig og ujævn måde.

Men et hul kan gøres større med en rival.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-12 15:48
Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 40 point
Dato : 28-03-12 16:23

Citat
Du kan slet ikke bore et hul op centreret med et almindeligt spiralbor

Jeg må desværre rette din boglige viden transor...............................det kan jeg godt.
Men som jeg nævnte så skal boret slibes på en særlig måde.

Ps. Det er ikke alle trick og fiduser man kan læse sig til.

Godkendelse af svar
Fra : 190e

Dato : 28-03-12 19:02

Tak for svaret Eyvind.

190e