/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilsyn-fusk??????
Fra : Mosebaek
Vist : 1772 gange
200 point
Dato : 26-03-12 20:58

Jeg har i maj 2011 byttet min go`gamle Opel Vectra B,bort til en anden Opel. (Autoriseret forhandler-som jeg har brugt gennem flere år-til fuld tilfredshed).

Troede den røg til skrot. Årg. 1997 - 369.000 km.

Nu har jeg fundet den på http://selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/Sider/resultater.aspx?Reg=SX23230
Med "mine" gamle nr.plader. Bilen er behørigt afmeldt ved Centralregisteret/Skat.
(Har tilfældigvis en bror ved TopDanmark-og deres computer).

Bilen er tilsyneladende,blevet "yngre". Ialtfald efter ovenstående link.Er nysynet 1-2-2012.
Med en km stand på 219.000 km. Da jeg afleverede den hos forhandleren,stod tælleren på 369.000km

Kan nogen rede dette mysterium ud for mig. I princippet,kan jeg være ligeglad.Men hvordan kan en bil,der er afmeldt af mig,stadigvæk "optræde" på "mine" gamle nr. plader. Og samtidig formindske "tælleren" med 150.000 kilometer.

Vh.M.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 27-03-12 06:48

Hvis bilen bliver omregistreret til forhandleren eller til en ny køber, bliver dine gamle plader på bilen.
En gammeldags km tæller er meget let at stille tilbage. Det brugte flere forhandlere i gamle dage. Af med kablet og på med en boremaskine. Så let er det. Det er både garage fusker og forhandler der bruget dette gamle kendte tricks.

vic200

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-03-12 07:50

Mange forhandlere vil slet ikke have de gamle biler, og sælger dem videre, -og ofte inden handelen med dig er afsluttet er handelen med aftageren afviklet (telefonisk/tillid).
Så jeg vil tro at det er sådan det er foregået, og det er den anden brugtvognsforhandler (aftageren), der har stillet på klokken.

Kommentar
Fra : MIKAELBECK

Dato : 27-03-12 10:40

Når man afmelder et køretøj, afleverer man nummerplader hos Told og Skat (motorkontoret)
og disse nummerplader bliver ikke brugt igen. Bilen kan bliv indregistreret igen til ny ejer og vil så få
nye nummer plader. I dit tilfælde er bilen blot blevet omregistreret.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-03-12 10:59

Citat
Bilen er tilsyneladende,blevet "yngre". Ialtfald efter ovenstående link.Er nysynet 1-2-2012.
Med en km stand på 219.000 km. Da jeg afleverede den hos forhandleren,stod tælleren på 369.000km

Kan nogen rede dette mysterium ud for mig.

......... sådan har det været lige så længe jeg kan huske,...
og det bliver det sikkert ved med,

det har været vist på TV flere gange,.. det sidste jeg kan mindes var i operation X
hvordan bybusser får monteret et nyt partikelfilter, inden syn,.. for derefter at
afmontere,. og påsætte det gamle defekte filter efter syn,...

'justering' af speedometer er blevet meget nemmere med årene,

Citat
Vi har specialiseret os i Digital KM-tals justering.
Vi kan i bilens elektroniske systemer omprogrammere KM-tallet i moduller som
ECU, DDE, EZS, EWS, CAS, LKM, EGS, ABS, DSC, ZGW, BSI, BCU, slette fejllager osv.

Tilpasningen foregår som regel gennem diagnose stik eller direkte på den elektroniske enhed.
Da vi er på forkant med nyeste software kan vi også tilbyde justering på de nyeste modeller.
Husk at det altid skal oplyses ved salg. :)))

http://www.speedometer.dk/

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-12 12:09

Citat
Vi har specialiseret os i Digital KM-tals justering.

Stadigvæk,verden vil bedrages.

Her har jeg bildt mig selv ind,at det var slut med disse "kræmmer" metoder,efter at spedometerne var blevet elektroniske.

Så sent som igår,sagde en bekendt til mig,at "fiflen" med spedometer af dennne type,var udelukket.

Men jeg kan så forstå,at det er så nem,som aldrig før.

Kunne få lyst til at kontakte,den nuværende ejer.Men det bliver jo nok vanskeligt at spore ham.
"Det offentlige" må jo selvfølgelig ikke udlevere sådanne oplysninger,til en privat.

Men "forhandleren" burde ha`een over snuden.

M.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-03-12 12:32

Citat
(Har tilfældigvis en bror ved TopDanmark-og deres computer).

Da er det vel ikke noget problem at få vide hvem den nuværende ejer af bilen er....
alimak

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-03-12 12:33

Nu behøver der jo ikke være tale om fusk.

I min bil gik tankmåleren i stykker og så var det nemmere at skifte hele instrumentbrættet med et fra en anden gammel bil, dvs. speedometeret blev også skiftet - og hokus pokus havde min bil pludselig gået ca. 100.000 km mindre.

For mig har det ingen praktisk betydning, da den alligevel skal skrottes, når jeg er færdig med den. Det kan jo være at det samme gør sig gældende for den nye ejer til din gamle bil.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-12 12:45

Citat
Da er det vel ikke noget problem at få vide hvem den nuværende ejer af bilen er....

Jo,for jeg ville ikke engang spørge ham.Det ville jeg heller ikke,få noget ud.(Så godt kender jeg ham.Han har været i "firmaet",næsten 30 år.Så han kender reglerne).

Det eneste "udtræk" han har gjort,er at han kan se at jeg har afmeldt bilen.Og den IKKE er genregistreret. Fakta er bare at bilen er nysynet,(genregistreret) og kører med "mine" gamle nr.plader.

Der er altså noget "Polsk",i dette her.

M.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-12 16:28

Altså du har byttet bilen væk og nu er den blevet afsat til en anden ejer/omregistreret.

Det er sådan tingene foregår.

Det er jo sådan set op til den nye ejer hvad han foretager med bilen.

Og den kan jo da i hvert fald ikke have været afmeldt hos Centralregisteret når den stadig har de samme nummerplader på.

Så medmindre der er indsendt en skrotning/ophugningssattest med samt bilens registreringsattest til totalafmelding af bilen fra registeret, så kan man ikke regne med, at en bil man sælger bliver skrottet.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 27-03-12 16:33

Hovsa, m.h.t. tælleren, så er der to muligheder, enten var tælleren defekt og derfor skiftet ud med en fra "huggeren" eller forhandleren har været lidt for kreativ med værktøjskassen og justeret tælleren

Og helt ude i ekstremerne kan der være tale om samme nummerplader og papirer, men en helt anden bil med et kunstnerisk udskiftet stelnummer.

Ikke nødvendigvis forhandleren, men en kreativ person der har købt din gamle bil med plader på af forhandleren..

Mulighederne er som optegnet.

men på den anden side, hvorfor bekymre dig om det...du solgte jo bilen og kan sådan set være ligeglad med hvad der siden er sket med den.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-03-12 17:11

Hvis bilen er meldt til skrotning, vil den ikke kunne optræde på syn. Og den nye ejer kan køre lovligt på dine nummerplader i tre uger, -og din forsikring, hvis ikke du selv har indleveret pladerne.
Hvis du er sikker på at det er din bil der er "klokket", -så syntes jeg du skulle melde det til politiet, eller tage en snak med en jurist ved FDM først.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-12 18:51

Citat
men på den anden side, hvorfor bekymre dig om det...du solgte jo bilen og kan sådan set være ligeglad med hvad der siden er sket med den.

Jamen det er jeg egentlig også.Bilen er behørigt afmeldt fra min side,og fra MIN forhandlers side.
Også ved forsikring.

Jeg har idag snakket med min forhandler (som jeg stoler meget på.En stor seriøs aut.Opel forhandler).Han forsikrede mig om at sagen forlængst er afsluttet,både for hans og mit vedkommende.Hvad der videre er sket med bilen,er ikke vores sag.

Man burde måske ta`en snak med politiet.På den anden side,gider jeg nok ikke at gøre mere ved sagen.Der er jo trods alt ikke tale om "den store formue".

Men spøjs,ser det ud...... verden er jo fyldt med "slemme drenge".

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-12 18:57

Her kan godt være en misforståelse:
Citat
Troede den røg til skrot. Årg. 1997 - 369.000 km.

Det var bare mine egne tanker,ikke noget forhandleren snakkede om.

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-03-12 19:35

Hvis du selv har afmeldt bilen dvs. indleveret pladerne hos SKAT burde det ikke være muligt, at det nummer sidder på bilen mere.
Min tidligere nabos gamle Mazda havde de købt brugt ( jeg ved det bl.a. fordi jeg lavede service og bremser på den ) men da de skiftede var den pludselig en enejers bil, - hvilket forhandleren fremhævede i annoncen. Så nej, forhandlere er ikke altid ærlige. Desværre.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-03-12 21:10

en bil,.. (formentlig også MC mm.) er ikke korrekt afmeldt,
før nr.pladerne er indleveret til SKAT/motorkontoret, og der er modtaget en kvittering,
når den er korrekt afmeldt,. kan forsikringen også afmeldes,

en bil, motorkøretøj, mm. må ikke stå / køre på offentlig vej uden forsikring,
forsikringen kan derfor ikke afmeldes før nr.pladerne er afleveret,
og der kan vises en kvittering,

du skal være ufattelig heldig, for at få held med at anmelde nogen for at gøre noget ulovligt,
vedr. 'fusk' med bilen,..
det gælder både den nye ejer, forhandleren, og synshallen som,.. hvis de vil,..
sagtens kan se km. tallet er ændret / mindre end ved sidste syn,

det er der mange (der uden held) har prøvet,
men fx,.. er det ikke ulovligt at udskifte speedometeret,
og andre 'defekter' kan sagtens opstå umiddelbart efter et syn, det har bl.a TV vist flere gange

der skal særdeles kraftige beviser til, før politiet kan / vil gøre noget ved 'sagen'

istedet burde du have fået en kvittering af forhandleren, hvor han skrev,
"jeg lover at omregistrere, eller aflevere pladerne inden D.D. dato"

så havde du ikke haft nogen problemer / bekymringer nu,
forudsat du stoler 100% på forhandleren,

det mest sikre havde dog været selv at aflevere pladerne hos SKAT.
det kan du så gøre næste gang,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-12 21:36

Citat
Man burde måske ta`en snak med politiet.På den anden side,gider jeg nok ikke at gøre mere ved sagen.Der er jo trods alt ikke tale om "den store formue".

Næ, hvad skulle du også kunne gøre.

Det er jo ikke ulovligt, at en anden person har overtaget bilen efter du har afhændet den og efterfølgende har fået den synet og omregistreret.

Det var jo noget andet såfremt bilen stadig kørte rundt i dit navn og du fortsat fik rykkere på vægtafgift, P-bøder o.s.v.

Det eneste underlige er sådan set kilometertælleren, men det kan der jo være en naturlig forklaring på, der på ingen måde behøver være en lovovertrædelse af nogen art.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-12 22:42

Citat
Det var jo noget andet såfremt bilen stadig kørte rundt i dit navn og du fortsat fik rykkere på vægtafgift, P-bøder o.s.v.

Helt enig.Og nu er det snart et år siden jeg handlede.

Citat
det mest sikre havde dog været selv at aflevere pladerne hos SKAT.

Jeg gjorde som jeg plejer (da jeg stoler på forhandleren.Har handlet der flere gange) overlod bilen til dem,da vi var enig om en byttepris.Så måtte han (forhandler) selv ta`stilling til,hvad der videre skulle ske med bilen.Ikke mit problem......og tror heller ikke det bliver.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-03-12 10:57

Tak for svaret dova.

Bl.a. denne:

Citat
men på den anden side, hvorfor bekymre dig om det...du solgte jo bilen og kan sådan set være ligeglad med hvad der siden er sket med den.

Vh. M.