/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gasbeton facade: Rense og male.
Fra : pedroso
Vist : 4666 gange
200 point
Dato : 25-03-12 22:09

Hej, jeg skal til at rense min gasbeton facade af og få den malet.

Eller beklædt med et eller andet.

Hvad renser jeg nemmest af med? Jeg tænker på noget højtryks-spuling. Kan man bruge det uden at ødelægge overfladen? Hvad er ellers en nem og brugbar måde?

Hvordan grunder man, det er jo ret porøst, og hvad maler man så med?

Jeg har hørt om facadebeklædning, man kan jo få det, som ligner mursten. Hvor får man det, og hvad koster det?

Den sidste mulighed er at pudse det op. Er det til at finde ud af for en gør-det-selver som mig, som godt nok har prøvet en del, men ikke lige det?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-03-12 22:34

Lad være med at højtrykspule. det er fint til solidt træværk, men ikke til så skrøbelig en sag som gasbeton. En blød børste med sæbevand eller fortyndet grundrens lyder meget bedre, afskylning med haveslangen med blød spreder.
Hvorfor vil du beklæde eller male? Så kan muren jo ikke ånde. Har du spekuleret i en ganske ordinær omgang hvidtekalk? Køb en spand stampekalk eller kulekalk (hhv. Bauhaus og Stark), en rumdel kalk plus 6 rumdele vand, rør rundt med piskeris/mørtelpropel til det bliver som mælk og så stryg det på muren, som endnu er fugtig efter afskylningen med en kalkkost. Så kan huset stadig ånde.
vh
pbp

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 210 point
Dato : 25-03-12 22:49

jo jo jo -
du skal være forsigtig under afrensning, gasbeton er ikke så stærkt et materiale i overfladen.
meeen, nogle er jo nærmest både forlovet og gift med kalk i disse økotider, det skal alligevel lige nævnes, at der findes et utal af diffusionsåbne udendørsmalinger som er fremragende til dit projekt, det øger selvsagt dine farvevalgsmuligheder, og er mindst lige så stærk og holdbar en overflade som kalk - så dette er udenlukkende et temperamentsspørgsmål
Med hensyn til grunding, bør du søge råd hos farvehandleren, det kommer jo en del an på hvilken type maling du vælger .....
held og lykke med det pedro

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-03-12 23:27

Du kan farve kalk med en stor mlængde farver. Fælles for dem er, at de ikke stikker i øjnene. det er jordfarverne gul okker, rød okker, umbra, nogen dæmpede grønne , nogle pastelblå - og så er der jernvitriol, som efter tørring gør huset nyboderfarvet, altså en nydelig gul. Se fotos på google.com og søg nyboder, vælg billeder.
vh

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-12 07:03

Hvis dit hus som de fleste gasbetonhuse ikke er ordentligt isoleret kunne du måske lave en udvendig efterisolering, med en træbeklædnng eller pudsoverflade. Ulempen er selvf., at det i første omgang koster MEGET mere end kalk eller maling.

http://www.bolius.dk/alt-om/isolering/artikel/udvendig-facadeisolering/

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 26-03-12 07:24

En blød børste og vand vil ikke tage ret meget af malingen vil jeg mene. Det er altså noget maling som er ved at skalle af. Kan jeg ikke spule skal jeg nok slibe det af, eller i gang med en skraber. Det bliver jo et hestearbejde...

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 26-03-12 09:20

Kak er langt mere diffusionsåbent end nogen murmaling. Kalk har også den fordel at den slides af og ikke skalller. Desuden forringes murmalings diffusionsåbenhed, for hvert lag, man påfører. Med kalk skal man typisk genbehandle tiere, men til gengæld er det billigt og hurtigt, både at rense af og påføre. Man er også mere afhængig af vejret, der skal være tørt og fugtigt -;). Så er der jo bare det at kalk næppe vil binde på gasbeton. Mon ikke kalkmørtel vil binde på gasbeton, hvis man vander godt og kaster ud, (evt svummer overfladen og trækker på?) Kalkmørtel er væsentligt dyrere end kalkcementmørtel, men til gengæld kan man kalke og det er væsentligt billigere end keim og cempexo.

Bortset fra det støtter jeg vagnr. Med (morgen)dagens energipriser er det vejen frem.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 26-03-12 10:16

Hvis du overvejer at pudse huset så læs her: http://www.hplush.dk/facadepuds
Læs også linket pdf-fil nederst. Vedr. højtryksrenser - max 30 bar.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-03-12 17:34

med en højtryksrenser ødelægger du gasbetonen. og du får ret meget vand trykket ind i det. og det skal ud igen inden du kan male.
reelt er der kun een måde at gøre det på, og det er med kemikalier og børste.
så der er vel kun tilbage at ønske god arbejdslyst.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-03-12 17:37

du kunne jo også bare beklæde huset med træ. det er nok både lettere og bedre end at begynde på afrensning og arbejdskrævende efterbehandling.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-12 19:52
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-12 20:20

Citat
vil jeg råde dig til at vælge Cimbrit...r

Som de siger i gangsterfilmene "Money talks, bullshit walks."

Jeg har kigget på samme firmas Hardie-plank, det kunne være lækkert at få noget vedligeholdelsesfrit, i stedet for træ, men træ er MEGET billigt ............................

sammenlignet med Hardie-plank, altså.

Jeg går nemlig også og kigger på mit (sommer)hus i gasbeton, som vi også bruger om vinteren, og gerne vil eftersisolere, men foreløbig er det kun blevet til telefon til varmepumpen, så der er varmt når vi ankommer

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 02-04-12 22:06

Tak for svaret bennymanden. Det bliver en højtryksrensning med lavt tryk, og så en diffusionsåben maling

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 03-04-12 00:39

Selvtak pedroso - personlig mener jeg du har truffet et godt valg - held og lykke med det
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 14-04-12 16:11

Det blev afrensning uden højtryksrenser - det ville ikke nå at tørre. Skraber og sandpapir i stedet.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-04-12 16:25

Citat
det ville ikke nå at tørre
Ved du ikke at tålmodighed er en dyd. Held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-04-12 23:14

OK - OK .... nu er der godt nok heller ikke meget tørring i luften i disse dage, det er koldt om natten, og dis og tåge til langt op på formiddagen, hvor "moder SOL" så får magt og tager over, vi har haft nogle gode eftermiddage, selvom vi ikke engang har rundet midten af April - lad os nu bare vente på sommeren indtil det bliver tiden, de seneste par år har vi haft nogle fantastiske dage i de tidlige forårsmåneder, og så er sommeren regnet bort .... TÅLMODIGHED er virkelig en dyd - men OK - nu valgte du en anden løsning, pas på, maling har også brug for rimelige temperaturer, lav fugtighed og tid, og tid, og tid for at tørre ordentligt, det skal jo hærde rigtigt op for at give et holdbart og fint resultat, så pas på IKKE at forsere dit projekt ..... (TING TAGER TID) - det er de tre T´er - - -
held og lykke med det ...
god søndag
mvh
Bennymanden