/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Normaltid eller sommertid.
Fra : Cimbombom
Vist : 1450 gange
333 point
Dato : 24-03-12 17:02

God eftermiddag.

Husk i skal stå op Kl: 02:00 i nat og indstille urene til sommertid (en time frem).

Der går omkring en uge, inden jeg vænner mig til sommertid.

Er der også andre som lige skal bruge, nogle dage til at vænne sig til at "stå en time senere op".............

Er det stadig en fordel at skifte til sommertid i år 2012?

Kommentar
Fra : janiel0810

Dato : 24-03-12 17:10

Jeg har nattevagt, og kommer så en time tidlige hjem.

Kommentar
Fra : altmuligmand01

Dato : 24-03-12 17:18

Ja det mener jeg, man får længere tid på stranden efter arbejde.

m.v.h.

altmuligmand01

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-03-12 17:22

Sommertid er en plage:

1) det tager dage at vænne sig til skiftene
2) dyrene stiller ikke urene og bliver kørt ned, fordi trafikrytmen skifter
3) man spilder en masse tid på at stille ure, jeg opdager altid et eller andet ur flere dage for sent
4) man bliver uproduktiv af sommertid http://videnskab.dk/kultur-samfund/du-bliver-uproduktiv-af-sommertid
5) Det øger dødeligheden http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/03/24/131428.htm
6)http://videnskab.dk/kultur-samfund/britisk-forsker-drop-vintertiden

og hvis man som jeg står tidligt op, er der for koldt til at spise morgenmad udendørs

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-03-12 17:23

undersøgelser har vist, at det giver øget risiko for bloidproper når man ændrer på døgnrytmen.
og begrundelsen for at indføre sommertid var, at man kunne spare på strømmen. men det holder heller ikke.
men der er selvfølgelig nogle stykker der holdes beskæftiget med at stille om på urene.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-03-12 17:38

Citat
Er der også andre som lige skal bruge, nogle dage til at vænne sig til at "stå en time senere op".............

SÅ får du da travlt når du står op, for så er du jo en time bag efter alle andre for hvis du har tænkt dig at sove en time længere når der er sommertid. Du skal nu en time op før end du plejer

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-03-12 18:13

Vi skal droppe sommer og vintertid. Det er noget irriterende noget.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 24-03-12 19:08

Man sparer lidt el, men ikke så meget, at det opveje alle de gener, som sommertid giver.

Sommertid skulle forlængst have været afskaffet.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 333 point
Dato : 24-03-12 20:57

Jeg fik denne sendt på mail forleden - deler den lige med jer:

Citat
Sommer- og vintertid blev forklaret til den gamle indianer, hvorefter han svarede:

"Kun en hvid mand ville klippe 30 cm af et tæppe, sy det dast på den modsatte side, - og så påstå at tæppet er blevet længere!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-03-12 22:04

Skriv under her ...når foreningens formål er opnået er du ude over dine problemer med sommer/vintertid
http://ikkesommertid.info/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-12 23:06

Så det skal foregå på Facebook
Citat
Du skal logge på for at se denne side.
nej så vil jeg ikke være medlem selv om jeg helst ser sommertiden afskaffet
Facebook, Google og nu også Skype er blevet udpeget som malware som kan installere bagdøre på computeren

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 24-03-12 23:16

ovn
der er en anden mulighed, som du vistnok har overset

Citat
- eller ved at kontakte formanden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-03-12 00:26

Det var noget Nazityskland fandt på for at spare på strømmen, og så fulgte de besatte lande med, og Storbritanniens elværker var også underdimensioneret, så de tog også ideen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-03-12 07:11

Meget kan man beskylde nazisterne for, men de opfandt ikke sommertid!

Sommertid er godt nok en tysk opfindelse, men blev opfundet under 1. verdenskrig (1916), mens Hitler var soldat og ca 10 år før "Mein Kampf" blev udgivet

http://da.wikipedia.org/wiki/Sommertid

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-03-12 07:58

Citat
Meget kan man beskylde nazisterne for, men de opfandt ikke sommertid!

Sommertid er blevet "opfundet" i flere omgange:

Citat
Sommertiden har været indført og afskaffet flere gange i Danmark. Første gang, den blev indført, var i 1916, igen i 1940-48, og sidste gang den blev indført, som vi kender den i dag, var i 1980

http://da.wikipedia.org/wiki/Sommertid

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-12 10:21

Ja Cimbombom, men det tager mindst en uge for mit biologiske ur at omstille sig

Sommertid har praktisk betydning i Danmark for, at kunne synkronisere med de udenlandske (finans-)markeder.

Ser man på f.eks. strøm-/varmebesparelsen konvergerer resultatet i Danmark mod NUL.
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 25-03-12 23:06

Tak for svaret pifo.