/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan slettes Windows 7?
Fra : spimmer
Vist : 710 gange
500 point
Dato : 24-03-12 10:03

Hej.
Jeg har fået en brugt Asus computer. Nu viser det sig, at der er installeret en uægte Windows 7. Jeg har forgæves brøvet at slette den, men det er ikke lykkedes. DVDén den er installeret har jeg ikke kunnet opdrive.
Det er min plan, at Win7 skal erstattes af en original XP. Win7 er ikke installeret over en anden Windows udgave.
spimmer.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 510 point
Dato : 24-03-12 10:18

Computeren skal startes fra CD drevet med XP skiven i, det er forkert som du spørger, Windows kan ikke slettes men du kan formatere den partion på harddisken hvor den er installeret, det kan du gøre med din XP CD husk at du skal have drivere til XP ellers risikerer du en ubrugelig computer.
Altså du kan ikke slette Windows men du kan fjerne den ved at formatere harddisken

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-12 10:21

Hvis ellers din Asus er med indbygget SATA driver og den kører med SATA harddisk, så kan du umiddelbart godt installere XP.

Først skal du indstille bios til at boote fra CD/DVD eller trykke på en tast lige når maskinen starter og det vil typisk være F2 / F11 / F12 (du skal være hurtig)

Når den så starter op på XP skiven skal du lige trykke på en tast (når den beder om det)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-12 10:21

Prøv at fælge med i tråden her: http://www.kandu.dk/spg161222.aspx
det er også en som påstår at Windows ikke kan fjernes, det passer ikke alt på en computer kan fjernes!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-12 10:48

Og så er vi tilbage ved det "teoretiske" spørgsmål.....

INTET kan slettes på en disk....

men det kan overskrives

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 24-03-12 11:03

Er det ikke bare en strid om ord. For mig er at slette og formatere det samme. Jeg ved god, at ved en formatering er det bestående ikke væk.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-12 11:12

Men du er nu med på hvordan du installere en anden windows på din pc. (eller skal man sige overskrive)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-03-12 11:23

En fin guide på dansk
http://www.helgec.dk/xp-install.html

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 24-03-12 11:36

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-12 11:40

Selv tak - husk nu driverne til din XP