/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
scooter 30
Fra : Avant85
Vist : 1102 gange
300 point
Dato : 22-03-12 21:27

Er på udkig efter en scooter 30

Hvad er bedst 2-takter eller 4-takter motor

Jeg kan selvfølgelig spørge en forhandler, men så er det vel bedst - lige netop den type, som han forhandler

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-03-12 00:50

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 23-03-12 02:26

Hvad mener du "lille" nomore

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-03-12 07:57

En to-takter har mindre vedligeholdelse, end en fire-takter, som skal have stillet ventiler, skiftet olie mm. Den er derfor dyrere i vedligeholdelse. To-takteren kan også være lidt hurtigere i optrækket.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-03-12 11:04

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-12 11:59

Olieskift og ventiljustering er en nem ting som kun skal gøres sjældent.

De fleste totaktere skal have olieblandet benzin , og sviner mere og har noget mere bævl med tændrør og tilkoksning af skulleport og udstødning.

Alt i alt ,ville jeg foretrække en firtakter.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-03-12 12:10

2-takt motorer har,.. lige så længe jeg kan huske,.. været noget L...
uøkonomisk, dårlig forbrænding, dårlig holdbarhed,
ganske vist har den ikke så mange bevægelige dele,
men når de bevægelige dele der er,.. ikke bliver smurt ordentlig, holder de heller ikke så godt,
Wankelmotoren, har heller ikke mange bevægelige dele,.. det har dog aldrig gjort den populær,

jeg ville helt klart vælge en 4 takter,.. indtil det er bevist at 2-takter er lige så godt,

i min bevidsthed sidder stadig 'billeder' af gamle 2 takt biler, motorcykler + knallerter,
der 'spruttende', osede af sted, med lange røgskyer efter sig, ..
de få gange motoren ikke var ved at blive renoveret.

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 300 point
Dato : 23-03-12 15:14

Da jeg købte min scooter ville jeg have en 4 takt scooter fordi jeg havde lyst de kørste længere på literen.

2 takt accelere dog hurtigere.

Så det kommer an på hvad du er til, lavt benzinforbrug eller om du vil hurtigere frem.
Også er der nok større udvalg på 2 takt scootere. For eksempel hvis det skal være en PGO så kan du kun få dem som 2 takt hvis den skal køre 30 eller 45 km/t.

Også er der det med om du kan finde ud af at skifte motorolien selv hver 2000 km cirka, så skal du med og ligge og have olien ud og aflevere den på genbrugstation, ellers kan du betale et værksted for at gøre det.
På 2 takt der fylder du bare mere olie på.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 23-03-12 20:21

Tak for svaret scootergrisen.