/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Oppen office
Fra : Nul7
Vist : 476 gange
50 point
Dato : 22-03-12 09:43

Når jeg gemmer et skrevet dokument eller regneark i Oppen office melder den om jeg vil gemme i den nuværende form eller i ODF- format. Hvad skal jeg vælge?
Jeg har oplevet, at jeg ikke senere har kunne tolke det jeg skrev (mærkelig opstilling) når jeg havdet valgt ODF.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 22-03-12 09:52

ODF åbnes og behandles af OpenOffice / LibreOffice (begge gratis)
Så for at du kan vderebehandle i excel bør du vælge 97/2000/XP xls.

Hvis nogen bare skal læse eller udskrive dit regneark, kan du "exportere" det som PDF så akn alle læse det.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 22-03-12 23:30

OpenOffice kan altid læse både ODF formatet og XLS og DOC formatet (MS Office).

Men MS Office kan ikke læse ODF formatet uden at lave problemer.

Så hvis du BÅDE bruger OpenOffice og MS Office og vil være helt sikker på ikke at have problemer - så gem i MS Office formatet (XLS, DOC, osv). Præcis som Eyvind skriver.

Jeg har i øvrigt oplevet at når jeg dobbeltklikker på et OpenOffice dokument så åbnes den i et andet program (Abiword), og den kan lave om på formateringen. Men så bruger du bare "Åbn med...". Og laver om på den associering, som hører til ODF formatet.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 23-03-12 22:00

Du kan gøre sådan her så gemmer den i 97/2000/xp.

Gå ind i:
Funktioner - indstillinger
Klik på + ved siden af indlæs/gem og tast generelt
Under dokumenttype væger du Tekstdomument
Derefter vælger du microsoft Word 97/2000/XP under Gem Som.

Så er det sat op til viderebrug -
Det samme kan du gøre i regneark

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 25-03-12 17:30

Tak for svaret Eyvind.