/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Støbning af stearinlys
Fra : Hovgesen
Vist : 1234 gange
100 point
Dato : 22-03-12 09:13

Hej
Jeg har prøvet at støbe stearinlys i forme/glas som er beregnet til det. Men hver gang dukker der huller op inde i lyset når det brænder.
Jeg bruger væge der er beregnet til lys og bruger også kun ren stearin (smelter rester kun fra kronelys). Samt at jeg varmer stearinen stille og rolig op.
Er der nogen som ved hvorfor disse huller i lysene kommer?

Mvh. Lasse

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-12 11:06

Jeg har aldrig selv været ude for huller i stearinen, og det er godt nok mange år siden, jeg selv har lavet lys. Måske kan du få inspiration her eller spørge:

http://frauputz.blogspot.com/2009/11/hjemmestbte-lys.html

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 22-03-12 23:36

Hej. det lufthuller, når du støber skal du banke på formen nogen gange så vil du kunne se at de kommer op til overfladen. Når lyset er ved at være stivnet skal du prikke huller i med en strikkepind feks. , og efterfylde med varm stearin igen, det kommer an på hvor høj en form du bruger , kan være der skal efterfyldes flere gange. Du skal også bruge væger der passer til den form str du bruger. jo større jo tykkere.

hvis det er noget du vil fortsætte med kan der købes en fin lille bog om det, og tilbehør hos:

kunstindustrien, de har ligget ved nordhavn , men er flyttet op til nordsjælland et sted, måske kan du google det. det er også dem der har den lille bog :)
god fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : Hovgesen

Dato : 26-03-12 11:10

Tak for svaret pifo. Jeg vil prøve at finde info på dette link

Lasse