/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows fryser
Fra : cdvinge
Vist : 1221 gange
100 point
Dato : 21-03-12 22:44

Hej

Min computer har de seneste dage givet mig store problemer. Den er blevet ekseptionelt langsom.

Mine programmer fryser (not responding) uden grund og uden computeren bliver specielt belastet. På taskmanager kan jeg se, at processerkraften kun er belastet mellem 5-10% og den fysisk hukommelse er også kun ca 30-40% belastet. Alligevel er den ekstrem langsom.

Når jeg så venter nogle minutter, alt mellem 1 og 10, går problemet i sig selv og den virker igen. Indtil den ikke gør.

Det sker oftest når jeg har gang i flere processer, dog på ingen måde noget der tidligere har været et problem. Det er kun alm, kontorprogrammer word, outlook, firefox og lign.

Min computer blev formateret for 4 måneder siden, den er 1½ år gammel (Lenovo G550, 2,20 gHz, 4 gb ram), jeg har avast! antivirus installeret og kørt test som ikke finder noget. Jeg kan ikke se nogle processer som tager meget processer/hukommelseskraft, som ikke burde. Og som sagt er computeren aldrig 100% belastet.
Virker nærmere som om den overopheder og stopper. Men det er ikke kun når den har kørt i lang tid.

Nogle gode bud/løsninger på problemet?

Er meget taknemmelig for alt hjælp jeg kan få.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-03-12 22:49

Citat
Windows fryser

Smid den i en bageovn
System?

Sikkert bare en MASSE skidt du har, der skal startes op på samme tid

Prøv TUNEUP, gratis i en måned......

AVAST

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-03-12 22:53

Har du en firewall = ellers prøv at brug Windows, ALENE
går det SÅ hurtigere, er det programmer der skal på nettet, men ikke kan
med din firewall #2
Ellers prøv at scan din pc for åbne porte.....og se dit resultat.
https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-03-12 22:55

Citat
Ellers prøv at scan din pc for åbne porte.....og se dit resultat.

KUN port 80 og 443 bør være åbne - afhængig af dit styresystem
ALT ANDET ER LIG MED INDBRUD///

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-03-12 23:32

Da du formatterede fik du måske ikke alle de rigtige drivere til bundkortet med.
Hvis DMA ikke virker bliver operationer med flytning af lidt data ekkstremt langsomme, fordi hver en bit skal ind og lagres i processoren før en ny instruktion kan skrive ten.
Med DMA kanal med rigtig driver kan data fra en harddisk eller anden enhed overføres i en lind strøm til memory.

Kommentar
Fra : cdvinge

Dato : 21-03-12 23:42

Hvad er DMA? Min computer har kørt fejlfrit de sidste tre måneder siden formatering. Det er først de seneste par dage den er begyndt at opføre sig mærkeligt. Umiddelbart har jeg ikke installeret noget nyt hard- eller software.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 22-03-12 08:04

Opdater dine drivere.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-03-12 09:52

Citat
Når jeg så venter nogle minutter, alt mellem 1 og 10, går problemet i sig selv og den virker igen. Indtil den ikke gør.

Det kan tyde på, at du har et program der jævnligt starter op, og kører i baggrunden.

Jeg install. for nyelig Netbank-sikkerhedsi-programmet: Heimdal på min lenovo G770. Efterfølgende konstaterede jeg, at den jævnligt, gik ind og tjekkede 6-7 programmer for "snavs".
Min PC'er kørte langsomt/dårligt mens det stod på, men jeg viste ikke, at det var det program der var årsagen. Dagen efter install. jeg Heimdal på min kones Lenovo E520 og der konstaterede jeg hurtigt, at det var heimdal der gav problemer. Jeg afinstall. efterfølgende dette program, og begge PC'er kører igen normalt.

Prøv at se hvilke programmer der kører når din PC'er kører langsomt og så kik umiddelbart bag efter hvilke programmer der nu kører - når maskinen kører uden problemer.

Kommentar
Fra : cdvinge

Dato : 22-03-12 10:38

Det mærkelige er, at der ikke er nogle processor (stort set) som kører når den fucker. Det kommer pludseligt, hvor den bliver helt vildt langsom. Jeg har efterhånden bemærket at det oftest, stor set altid, er, når jeg bruger windows explorer på en en måde.
Altså enten åbner stifinder, men også bare når jeg bruger et program, der involverer explorer, altså gemmer doks i word, vedhæfter filer i firefox osv osv. Kan det ikke tyde på en fejl i windows-installationen af en årsag?

Der kører ingen (synlige) programmer i baggrunden, som jeg umiddelbart ikke mener burde være der. I hvert fald ikke som tager processer/ram kraft.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-12 17:24

Har du lagt den rigtige bundkortdriver ind.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-03-12 18:59

Citat
KUN port 80 og 443 bør være åbne - afhængig af dit styresystem
ALT ANDET ER LIG MED INDBRUD///

Hvorfor er det lige de porte skal være åbne? Det er jo en client ikke en server. ALLE porte bør være lukket.

Kommentar
Fra : cdvinge

Dato : 24-03-12 18:32

Kan i hjælpe mig med hvordan jeg får opdateret driver til mit bundkort? Hvilke drivere er det som skal opdateres?
Når jeg går ind under enhedshåndtering er der bare en masse og alle siger at de virker helt fint. Synes heller ikke der er så meget hjælp at hente på producentens hjemmeside. Hvordan ser jeg hvad mig bundkort er/hvor finder jeg opdaterede drivere til det?

http://consumersupport.lenovo.com/ot/en/DriversDownLoads/APR_Driver_List.aspx?CategoryID=600154&OS=Windows%207%2032bit

Tak!

Kommentar
Fra : cdvinge

Dato : 27-03-12 16:04

Ingen der kan give mig lidt hjælp til hvordan jeg opdaterer mine bundkortdrivere? Ville være meget taknemmelig..

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-03-12 17:10

På den side du linker til skal du bare vælge styresystem og chipset så finder siden en driver til dig.

Kommentar
Fra : cdvinge

Dato : 27-03-12 22:53

Jeg har Windows7, 32 bit - men der er intet under chipset. Ligner det her en troværdig side, nogen der kender den og ved om jeg kan downloade driveren og opdatere i god tro? http://www.laptopdrivers.info/5784-lenovo-g550-chipset-driver/?lang=da

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-03-12 09:28

Hvis der ikke er en driver til download, så er det fordi driveren allerede ligger i windows 7, det du så kan prøve er hente vista driveren og installere den, du skal dog være opmærksom på at det nok er en ældre drivere der findes til vista.

Kan du ikke prøve og beskrive præcist hvad du laver når den fryser/låser fast?

Kommentar
Fra : cdvinge

Dato : 28-03-12 09:38

Det er ikke et 100% tilfælde, men det sker oftest når jeg på en eller anden måde skal gemme/åbne ting, altså bruge explorer/stifinder i en eller anden form. Det er hvad enten jeg åbner stifinder som mappevisning for at finde noget, men det sker også oftest hvis jeg skal gemme/åbne dokumenter i programmer. Altså indsætte fil i mail, åbne dokument i word, gemme i excel osv. osv.

Nogle gange fryser den helt og må koldstartes, nogle gange tager det 2-5-10 min, så kan man få lov til at åbne mappen og så fryser den igen, hvis jeg åbner en undermappe.

Dog, som jeg tidligere skrev, så kan jeg ofte godt bruge de øvrige programmer imens. Altså selvom word fryser kan jeg godt surfe videre i firefox. Det varierer dog også meget og nogle gange fryser alt, uden jeg kan åbne task manager eller noget andet og så må den koldstartes.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-03-12 10:33

Så er det jo ikke din computer der fryser/låser fast, så skal du nok kigge på din office/word installation. Prøv og geninstaller den.

Kommentar
Fra : cdvinge

Dato : 28-03-12 10:36

Men problemet er ikke kun noget der opstår i office. Det er uanset hvilket program jeg bruger pdf-reader, photopshop eller hvad det nu er. Så det er ikke et office problem. Og det er også når man er inde i selve stifinder at den låser fast.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-03-12 11:01

Hvis det er flere programmer så bør du prøve og reparere din windows installation. Det gør du ved at boote på din windows dvd, i løbet af processen så kan du vælge og reparere.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-05-12 17:07

Er problemet blevet løst?