/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS-Office
#NavnPoint
sion 18709
refi 14474
Klaudi 9389
Rosco40 5695
berpox 5456
dk 5398
webnoob 4919
Benjamin... 4870
o.v.n. 4637
10  EXTERMINA.. 4373
Excel: formel med 2 afhængige ubekendte
Fra : Tobster
Vist : 3612 gange
500 point
Dato : 21-03-12 16:29

Hvordan grejer jeg denne. Det drejer sig om udregning af dækningsbidrag.

Jeg ønsker at finde en salgspris på baggrund af et ønsket dækningsbidrag.

Jeg har følgende:
* En materiale-omkostning
* En "kvalitets-omkosting" som er 3% af salgsprisen

Jeg vil så gerne kunne taste f.eks. 25% ind i dækningsbidrag, og så regner den salgsprisen ud for mig, men jeg går lidt død i det, da jeg ikke kan gennemskue de samlede omkostninger (mat-kost + kvali kost), som jo er afhængig af salgsprisen.

Hvordan griber jeg det an?

 
 
Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-03-12 17:41

noget er galt,
dæknings bidrag er et beløb, ikke en %,

hvad er materiale omkostningen, er det pr stk?

prøv at sætte salgsprisen til 100 kr...


Kommentar
Fra : Tobster


Dato : 21-03-12 18:01

så kald det dækningsgrad i stedet for :)

ja omkostningen er pr. stk

Kommentar
Fra : meiland


Dato : 21-03-12 23:01

Hej Tobster !

Du har ret i at der er noget galt, men det er ikke meget. Nu kan vi jo altid diskutere om du beregner dækningsbidraget ud fra (materialeomkostning + 3% kvali) eller 3% kvali ud fra (materialeomkostning + dækningsbidrag). Det er dit valg.

I din oprindelige formel vil du få excel til at gå i ring.

Jeg ville gøre det på denne måde:
Salgspris=1,03*(1,25*Materialepris)

Mit argument er at du vil have (sandsynligvis) det samme dækningsbidrag på produktet uanset om det skal være i en højere kvalitet eller ej.

Håber, at du kan følge min tankegang...

Kommentar
Fra : Tobster


Dato : 21-03-12 23:14

Den går desværre ikke. Kvalitetsomostningerne beregnes ud fra salgsprisen. Desværre.

Der er som sagt tale om

Materialeomk
+ kvalitets omk (x% af salgsprisen)
= Full cost

Jeg står i en situation, hvor jeg ved hvad materialeomk er og hvor mange procent kvalitetsomk. udgør og jeg ved hvad min dækningsgrad skal være. Jeg skal bare kunne finde salgsprisen ud fra dette.

Jeg har lavet et andet regnestykke, hvor jeg ved at taste salgsprisen ind og så fortæller den mig den pågældende dægningsgrad. Her tilpasser den aut. kvalitetsomk når jeg ændrer salgsprisen - ergo ændrer den full cost og med salgsprisen er dægningsgraden jo lige til.

Kommentar
Fra : Tobster


Dato : 22-03-12 07:55

Som en ligning bør det se nogenlunde således ud:

X = Salgspris
500,- = kostpris
3% = kvalitetsomk.
25% ønsket dækningsgrad

0,25 = (X - ( 500 + 0,03*X )) / X

Husker fra mine gamle skole dage, at X'erne skal flyttes over på den anden side af =, men der er for mange X'er og paramteser til at jeg lige kan overskue det.
Hvordan sætter jeg det op i Excel?

Kommentar
Fra : Tobster


Dato : 22-03-12 07:58

Arh, pokkers.... Det er jo ikke helt rigtigt mht. formlen.... :(

Kommentar
Fra : Tobster


Dato : 22-03-12 07:59

og så alligevel... Håber der er et klogt hoved der kan hjælpe :)

Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 22-03-12 08:40

Vil formlen der sakl beregnes ikke være:

Salgpris = S
Kvalitetsomk = K <=> s*0,03
Varekøb= V <=> s*0,75 - s*0,03

Så hvis du sætter S til 1000

Så er kvalitets omk 30
varekøb = 0,75*1000 -30 = 720

Ditdækningsbridrag bliver

oms 1000
omk 750 (720+30)

Dækninsbidrag 250




Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 22-03-12 08:42

og det er 25%

Så hvis du kender dit vareforbrug. Og har formlen så kan du ved at køre op og ned finde den sammenhængende pris

Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 22-03-12 08:44

er svaret egentlig ikke bare varekøb/0,72 ???



Kommentar
Fra : Tobster


Dato : 22-03-12 08:48

jo, det regnestykke du har lavet kan jeg sagtens selv lave.
Det er ganske simpelt.
Men problemet er, at jeg gerne vil gå den anden vej og finde salgsprisen ud fra DG og således ikke skal sidde og file mig frem til salgsprisen.

Jeg tager udgangspunkt i at jeg ikke kender salgsprisen

Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 22-03-12 10:02

????


????

de 3% er fast

godt så er dit vareforbrug fast?? hvis ja?

så er det jo simpelt.

tjek min formel igen

Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 22-03-12 10:05

Varekøb= V <=> s*0,75 - s*0,03

forestil dig dækningsgrad 30 %

så 1-0,3-0,03 = 0,67

vareforbrug/0,67 = pris

eksempel
Omsætning 746,26
vareforbrug 500
kv 22,3878

dækningsbidrag 223,88

223,88/746,26 = 30%

Kommentar
Fra : Tobster


Dato : 22-03-12 10:05

Jo, men du hviser hvordan jeg regner mig frem til dægningsbidrag/dægningsgrad.
Jeg vil gå baglæns og finde salgsprisen via ønsket digningsgrad.

Ja kvalitetsomk er umiddelbart fast. Dvs. en fast procentdel af salgsprisen (som jeg ikke kender)

Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 22-03-12 10:07

Citat
jo, det regnestykke du har lavet kan jeg sagtens selv lave.
Det er ganske simpelt


Det kunne du så ikke

Kommentar
Fra : Tobster


Dato : 22-03-12 10:08

jo det har jeg formler for, men jeg er træt af at sidde og file på salgsprisen indtil jeg finder den ønskede DG.
Jeg vil derfor gerne regne den anden vej.

Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 22-03-12 10:09

giv mig en dækningsgrad og en varepris

Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 22-03-12 10:10

varepris= mener vareomkostning

Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 22-03-12 10:13

Tror ikke helt du kan se det

vareomkostning 500
Ønsket dækningsbidrag 10 %

1-0,1-0,03=0,87

500/0,87= salgspris=574,7

tjek selv tallet

Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 22-03-12 10:16

kostpris 500
ønsket dækningsbidrag x
salgspris Y

Salgpris = Kostpris/(1-x-0,3)

Kommentar
Fra : Tobster


Dato : 22-03-12 10:19

jo du har dælme ret....

Q-cost: 0,03 x 574,7 = 17,24
+ Vareomk. = 500
= Total cost: 517,24

517,24 / (1-10%) = 574,6


KANON!

Den formel var jo egentligt meget lettere end først antaget

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 500 point
Dato : 22-03-12 10:20

A1 = Salgpris
A2 = Kostpris
A3 = Ønsket dækningsgrad
A4= Kvalitetsomk
A1= A2/(1-a3-a4)

Godkendelse af svar
Fra : Tobster


Dato : 22-03-12 10:24

Tak for svaret snaptil.

Forøgede lige pointene til 500 som tak for din ihærdige hjælp

Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 22-03-12 11:28

Mange tak Tobster. held og lykke med beregningerne

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177414
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407829
Brugere : 218875

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste