/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
"avi" film i høj kvalitet!
Fra : Douink
Vist : 935 gange
100 point
Dato : 20-03-12 13:54

"avi" film i høj kvalitet!

Har et Cannon camera der optager i HD kvalitet. De fylder dog hurtigt 4-5 gigabyte inden man får optaget 5 min.
Jeg ser rigtig mange der converter DVD og Blueray om til en underformat til "avi" man beholder næsten DVD kvaliteten.
Jeg kan ikke se meget forskel på en DVD og så en godt conventeret "avi"
Forskellen DVD fylder 4.7G avi fylder måske kun 1.0G
Hvordan og hvad bruger de til at conventere så godt så kvaliteten beholdes men filmen fylder kun 1/4 af hvad orginalen gør. Har enda set en julekalender på 24 afsnit der kun fyldte 1G. og kvaliteten stod flodt på stue skærmen.

Kan du fortælle hvad de bruger?
Hvad konventer i til i opløsning?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-03-12 14:02

Jeg spørger bare, DVD er vel bare nogle skiver og ikke et format, mit kamera optager på DV bånd og efter jeg har redigeret dem, brænder jeg en DVD med mit redigeringsprogram, og jeg brænder det i AVI format, og kvaliteten er OK.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-12 14:27

Du har misforstået noget vedr. formater....

En DVD fylder IKKE 4.7 Gb - den kan RUMME 4.7 Gb

Citat
Har enda set en julekalender på 24 afsnit der kun fyldte 1G. og kvaliteten stod flodt på stue skærmen.

Du vil dermed påstå at der ville kunne være over 100 afsnit (40-50 timer) på en DVD UDEN forringelse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-12 14:33

Citat
Hvad konventer i til i opløsning?

Alm DVD film er i 720x576 (plads til ca. 2 timer)

HD film af alm. længde (1½ time) kan IKKE være på en alm. DVD (4.7Gb) - det kræver en Bluray-skive

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-12 14:45

Jo der findes et DVD format.
DVD/NTSC og DVD/PAL/SECAM

Altså analoge formater.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-12 14:46

I AVI kan opløsning vælges og dermed den plads filmen optar på en dvd skive.

Kommentar
Fra : Douink

Dato : 20-03-12 16:12

Søger bare et converter program eller noget. der uden store forringelser kan få mine store film til at fylde mindre.
Ved godt at DVD ikke er en format. burde nok ha formuleret den anderledes da den tog fokus fra det jeg søgte. jeg er ikke kommet for at påstå noget. jeg leder efter "programmet" der uden at ødelægge minde optagelser kraftigt kan forminske størrelsen på dem.

Håber nogle kender et program der gør det godt uden de stor forringelser!

VH

Douink

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-03-12 16:18

Nej DVD er ikke analogt.
Der er standarder for hvordan en DVD skal være. Når standarden følges kan en simpel DVD afspiller vise film efter den på et fjernsyn. Afspilleren kan have analog udgang. Det havde alle de oprindelige kun. Men selve dvd er nu engang digital.
Standard dvd formatet har nogle filer til at styre menuer , vælge sprog osv, men selve hovedfilmen er i vores system altid med 720 x576 punkrters billede komprimeret efter mpeg2 standard.

men med hjemmebrænding kan folk jo komme hvad som helst af filer og andre formater på en dvd medieskive. Det er bare falst betegnelse at kalde det dvd, når man ikke følger standarden.

Den tid en film kan vare på en dvd afhænger af hvor hård man komprimere og hvor meget der sker i billederne. Man kan godt putte 10 timer på en skive, men hurtige bevægelser går så tabt.

AVI er ikke på samme måde et helt bestemt format. Det kan være høj opløsning uden komprimering, men så fylder det kolosalt meget, dom DOINK har erfaret. AVI bruges også som betegnelse for noget lavopløst og elendigt komprimeret. Ikke værd at se på.
Med et af vde mange videoredigeringsprogramer kan man lave HD AVI filmen til en rimelig god DVD i standardformatet. med menue og det hele.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-12 16:20

ALT kan "pakkes"

Men du er nødt til at komme nærmere ind på HVAD det for film (længde-format)

UANSET hvad du gør vil enhver konvertering medføre en forringelse, men en realistisk konvertering og opløsning vil ikke medføre en forringelse (set med det blotte øje)
der vil betyde alverdens på det færdige resultat.

Du kan sagtens "pakke" en film på 7-8 Gb så meget ned at den kan være på en DVD og stadig er værd at se på.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-12 16:59

Jo DVD/PAL er analog

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 100 point
Dato : 20-03-12 17:15
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-12 17:18

Citat
Encode HD Video (inc. AVCHD, TS, TOD, AVI HD, M2TS, etc.), AVI, MP4, WMV, Blu-ray, 3GP, DVD, VOB, MPEG, H.263/H.264 codecs, DVR-MS, MKV, FLV, etc. with AVS Video Converter . See a full list of supported video formats

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-03-12 19:14

Hej Teil

Der er noget du har misforstået.

PAL systemet handler godt nok om noget analogt, men selve DVD' en er da digital. Derfor vil en DVD afspiller, som afleverer et ægte pal signal , som composit eller RGB, indeholde en digital til analog converter.

Alle de moderne digitale fjernsyn gør det også , for billedet og lyden er analogt.

Vi ser billeder og hører lyd. Vi har ikke digitalsyn eller -hørelse.

Hvis en DVD var analog kunne du heller ikke brænde den på enhver computer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-12 19:18

Du har ret transor.

Godkendelse af svar
Fra : Douink

Dato : 20-03-12 20:18

Tak for svaret Teil. Lige det jeg søgte. En video converter. så vil prøve den af! 1000 Tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-12 20:22

Velbekomme