/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Partner/Berlingo ujævn motorgang
Fra : pbp_et
Vist : 3030 gange
500 point
Dato : 19-03-12 17:15

Har en Peugeot Partner (= Citroen Berlingo) 1,4 l årgang 2000, som sommetider virker som om den har karburatoris - trods indsprøjtning. Altså svær at starte, kører ujævnt og osende, for meget CO i udstødning. Fænomenet kan slå om til ordentlig opførsel spontant under kørsel eller ved næste start. Jeg mistænker dårlige stikforbindelser, men aner ikke hvor motorcomputeren er gemt i sådan en fyr. Håber nogen kan hjælpe med gode tips og/ eller placering af bæstet.
vh
pbp

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-03-12 17:20

Kunne være fejl i motorstyringen?
Jeg følger med på en kigger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-03-12 17:37

>stilkene: Ja. Det er derfor jeg spørger

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-03-12 18:01

Det kunne jo også ligge i lambdasonden, eller spjældhuspotentiometeret ? Hvis en ( eller begge ) periodisk giver forkert eller slet ingen info til styringen, vil den uvægerligt skifte til nødprogram en gang imellem. Bare en tanke ?
Jeg ved heller ikke lige hvor styringen sidder på nævnte model, men et bud kunne være højre side mellem dør og forhjul ? ( Der ville jeg kigge efter som det første )

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-03-12 18:39

Modellen er notorisk for de dårlige stikforbindelser, så jeg vil gerne vide hvilke stik og hvor, som giver lambdasonde-input til motorcontrolleren.

Accepteret svar
Fra : ds23

Modtaget 500 point
Dato : 19-03-12 19:10

Hej.
Motortemp.føler til ecubox er defekt.
Kan ikke lige huske hvor den sidder, (sidder før thermostathus sammen med temp.giver
til ur i instrumentpanel, måske med blå mark.) tempføler til Ecu kan/er med gul mark.
/steen b.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 19-03-12 19:16

Tjek den fede sorte stelledning fra gearkasse til batteri minus.
Den er berygtet for at se fin ud, men kan have meget dårlig forbindelse specielt på gearkassen.
Skru den helt af fra gearkassen, undersøg den grundigt, pudse rent på gearkasse og på kabeløje.

Giv stel til karosseri samme tur.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-03-12 09:10

Du har nok ret i det med en dårlig forbindelse et sted.

Det sidste sted jeg ville gætte på er forbindelserne ved selve computeren.
Det er meget mere samdsynligt at det er ude ved et af målestederne ved motoren.

Fejl ved lambdasonde plejer ikke at give så voldsomme symptomer, så led hellere ved termometre , tacometer, luftmængde måler, osv.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-03-12 11:48

Der er jo også stikforbindelse ved computeren (jeg går ud fra, den ikke er loddet til bilens ledningsnet), men hvor sidder så de andre??

Godkendelse af svar
Fra : pbp_et

Dato : 22-03-12 15:02

Tak for svaret ds23. Det var banditten! Håber, jeg nu får bedre kørselsøkonomi, efter at CO er reduceret og blandingen passer til aktuel temperatur.
vh
pbp

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 22-03-12 16:50

Hej.
Efter din gode beskrivelse af motorproblemet, lå den som
nr.1. lige til højrebenet.

Tak for point---
/steen b.