/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Vanilie is
Fra : susss
Vist : 732 gange
100 point
Dato : 18-03-12 11:20

Er der ´nogen som kender en rigtig god opskrift på vanilie is. Jeg har ingen ismaskine og den skal ikke koges , da det gik galt sidste gang..Og gerne en som ikke krystalisere hvis muligt. Måske bare en god grund opskrift på is.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-03-12 11:41

Du skal prøve denne, som jeg selv har lavet til en rund fødselsdag. Jeg brugte dog vanilliekorn i stedet for essens.

http://www.foodfanatic.dk/to-slags-vaniljeis

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-03-12 11:44

forresten synes jeg, det er lettere at bruge flormelis end sukker.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-03-12 11:50

Jeg har ikke selv prøvet opskriften fra Kvalimad, men idéen med at hælde massen i en plastpose, som du så kan "massere" indtil isen er helt frossen, synes jeg er rigtig god.

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/vanilleis-rigtig-og-rigtig-god

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-03-12 11:56

Jeg smider den gerne i en tom mælkekarton og snitter den midt over hvis resten skal gemmes, snitfladen skal så lige dækkes.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-03-12 15:29

Man kan ikke lave creme is ved bare at hælde en masse i en beholder og fryse den.

Der skal konstant omrøring og piskning til indtil massen begynder at blive stiv. ellers får man ikke den luftige is uden store vandkrystaller.

Men man kan lave parfait is ofg andet, som også smager godt. Nogen synes bedre.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 19-03-12 12:58

Jeg fik afvide at husblas i isen lige inden den er færdig rørt...det skulle gøre at der ikke danner krystaler...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-03-12 14:03

Det kan godr være at det virker med husblas. Men det bliver ikke cremeis.

Det meste vanillasmag er ikke i kornene, men i hele bønnen. Klip den i småstykker og læg den i blød i lidt lunkent vand i nogle timer. Så får det er kraftig vanillasmag.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-03-12 07:01

Man behøver ikke en is-maskine for at lave is.

Tag isen ud af fryseren ca. 1 gang i timen og pisk den godt igennem, uanset hvilken is man laver.

Fordelen ved ikke at bruge is-maskine er, at man ikke er begrænset af en vis mængde, de fleste is-maskiner (uden køle-aggregat) kan kun tage 0,8-1 l.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-03-12 07:44

JO "federe" din is er, desto mindre risiko er der for at få iskrystaller. Derfor skal du bruge fløde og ikke mælk.
Tricket med husblas har jeg kun hørt i forbindelse med sorbet, og det er ikke for, at der ikke skal dannes iskrystaller, men for at sorbeten ikke "tør op" så hurtigt.

Det er rigtigt, som Troldepige skriver, at der normalt skal røres i isen undervejs, men tricket med at fylde blandingen i en pose, som man så kan kramme / massere, synes jeg lyder som en nem metode.

Jeg har i dag en ismaskine - og det køb har jeg ikke fortrudt

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-03-12 10:34

Citat
Jeg har i dag en ismaskine - og det køb har jeg ikke fortrudt

Er det så en med køle-aggregat?
sådan en ønsker jeg mig.

Jeg har haft en is-maskine, uden køle-aggregat, men for ca. 3 år siden opdagede jeg, at beholderen var blevet utæt oppe ved kanten, så kølevæsken kunne sive ud, så den røg ud.

Min oplevelse af sådan en is-maskine (uden køle-aggregat) er, at beholderen skal ligge i fryseren i et døgns tid før den skal i brug.
Is-massen skal laves dagen før, og så i køleskabet, da der ellers ikke er kulde nok i beholderen til at fryse det til "is".
Isen er ikke så frossen, at den er spiseklar, når den er kørt færdig i is-maskinen.

Så jeg savner faktisk ikke min is-maskine.

Jeg laver is-massen om aftenen, stiller den så i køleskabet (eller på altanen, hvis det er vinter), næste dag sætter jeg den i fryseren og sætter minuturet (eller min mobiltelefon) til at ringe en time senere, dette gentager jeg til is-massen er ca. som soft-ice, så kommer jeg den i den bøtte, som jeg vil have den i.

Med is-maskinen kunne jeg max. lave 1 liter is pr. dag, med den gammeldags metode kan jeg lave en større portion, eller flere forskellige samtidig.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 23-05-12 14:43

På denne side er der nemme og gode is
http://www.stjernekok.dk/10851107

Hjemmelavet is
Ingredienser
5 æg
1/2 liter piskefløde
1 1/3 pakke nougat (mellem pk)
1 dl hakket valnødder
5 spsk florsukker
1/2 vanillestang
1 1/3 pakke marcipan (lille rulle)

Fremgangsmåde
Æg og sukker piskes skummende, fløden piskes lidt fast. Marcipan og nougat skærres i små terninger og sammen med de hakkede valnødder vendes de i æggemassen, til sidst vendes flødeskummet i og hældes i en sandkageform og fryses. Tages op og stilles i køleskab 1/2 time før brug.

Skildpaddeis
Ingredienser
4 stk Chokolade (Toms skildpadder)
4 stk Æggeblomme
4 spsk Flormelis
5 dl Piskefløde

Fremgangsmåde

1. Smelt chokoladeskildpadderne over vandbad. Pisk æggeblommer og flormelis godt sammen. Pisk fløden til skum. Rør forsigtigt de smeltede skildpadder i æggeblandingen. Vend flødeskummet i.
2. Kom is blandingen i en springform, ca. 20 cm. i diameter. Stil isen i fryseren og frys den 4 – 5 timer. Tag isen ud af fryseren 20 – 30 minutter før servering.
3. Pynt med mandariner eller anden frugt. Isen kan eventuelt også pyntes med høvlet chokolade

Godkendelse af svar
Fra : susss

Dato : 23-05-12 19:48

Tak for svaret katekismus.Takker lyder spændende vil ind og se...det er jo også lige netop blevet istid