/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kiks-kage
Fra : nomore
Vist : 1058 gange
50 point
Dato : 16-03-12 20:23

Jeg kan huske man i 'gamle' dage kunne købe en kage,
lavet med et lag kiks, iblandet kakao creme......eller omvendt.
Og det var lidt af en kalorie-bombe...
Minder lidt om Prinzens (Prince) kiks med cream imellem
bare en hel bageform.
------
Nogen der har en opskrift på en lignende.
Eller bare kan huske den.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-03-12 20:45

Google giver 80500 hits,ca. på kiksekage.

Det er ikke altsammen opskrifter, sjovt nok åbner søgevinduet også med kiksekage død som valgmulighed, det er vist en god idé at bruge de der ækle pasteuriserede æg til kagen, den bliver jo ikke bagt, og rå æg der står længe ude er vist ikke så rare

Accepteret svar
Fra : cjuul

Modtaget 60 point
Dato : 16-03-12 21:02

Den "gamle" slage kiksekage er her.
Min mor lavede den tit.
http://www.madopskrifter.nu/Opskrifter/Kiksekage+med+palmin+og+kakaopulver.opskrift?0=11351

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-03-12 21:08

Jeg husker den som en meget vammel kage

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-03-12 21:26

Citat
Jeg husker den som en meget vammel kage

Også her, men det letter lidt hvis man kommer appelsinsaft i chokoladen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-12 21:48

Brug opskriften fra cjuul det er den gode gamle kiksekage mums mine tænder løber helt i vand, ikke noget med appelsin eller andet som kan spolere en god kiksekage.
I gamle dage stod opskriften på Palmin pakken, gør den ikke det endnu?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-03-12 22:35

Jeg har aldrig smagt en kiksekage, efter at have set opskriften med 25% palmin (60% af energiindholdet) tror jeg tidligst det sker nåe jeg kommer på plejehjem, og ikke kan forsvare mig længere.

MEN, smag og behag......

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-03-12 23:11

Jeg husker også den pågældende kiks-kage, som en meget FED kage og den blev også lavet da jeg var barn (i Norge) af smult / det samme som Palmin ¨plus alt det andet. Jeg har aldrig brudt mig særligt meget om kager, søde sager eller fede spisen, ej heller cacao, - derfor blev denne kage aldrig min favorit.
Velbekomme!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-03-12 23:58

Synd for jer der ikke har smagt kikskage. For at den ikke skal blive vammel så skal der mere end 1 pakke kiks i hver kage. Kiksene skal ligge tæt, så er den ikke kvalm.

Og jeg laver ofte kikskage. Familien elsker den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-03-12 00:02

Og så var der en sød dame, der slog begge sine børnebørn ihjel med sådan en. den var lavet med rå æg fra naboens høns. De var jo så søde og pæne at hun mente der bestemt ikke kunne være noget galt med de æg. den havde stået varmt i et par dage inden børnene fik af kagen. en super salmonellabombe.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-03-12 00:27

Hvem laver kikskage med friske æg i dag? Jeg bruger ALTID pasteuriserede æg.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 17-03-12 09:20

Jeg husker kiksekage som en skøn kage, men i dag synes jeg, at der findes opskrifter på chokoladekage, der langt overstiger oplevelsen af en kiksekage.

Jeg er forlængst stoppet med at lave kiksekage, alene p.gr.a. den store mængde palmin

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-03-12 16:10

Jeg er ikke bange for palminen, jeg presser kiksene ned i den og til en pakke palmin går der mindst 3 pakker kiks. Det giver store stykker, men så spiser man kun et enkelt. Og mine børn og naboer aftager gerne ½ kikskage, så der er ikke så meget tilbage til os selv.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 17-03-12 16:30

Vi har tilsyneladende haft kiksekage spørgsmålet oppe før her på kandu.
Her er også en moderne udgave af kagen:

http://www.kandu.dk/spg10028.aspx

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-03-12 20:26

Den opskrift pifo henviser til lyder lidt bedre, håber det er den jeg får på plejehjemmet, til afveksling fra drømmekagen

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 18-03-12 03:34

Vammel eller ej, det kommer vel an på hvor tæt kiksene ligger,
men den skal afprøves, har ikke smagt den siden 60´rne,
så det kan da være jeg får en slem smag i munden.

Den skal da også afprøves.

Citat
Vi har tilsyneladende haft kiksekage spørgsmålet oppe før her på kandu.
Her er også en moderne udgave af kagen:

http://www.kandu.dk/spg10028.aspx