/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Anlægning af bil parkering med granit sk
Fra : lhg1
Vist : 1022 gange
100 point
Dato : 15-03-12 11:49

Hej

Jeg vil lave et stykke af min have om til en reserve parkeringsplads, og jeg har tænkt at lave det med granit skærv.

Mit spørgsmål er.
jeg ved at den "rigtige" fremgangsmåde er at fjerne en masse jord og bygge det op med stabilgrus osv.

Men da dette kun skal bruges til reserve holdeplads til gæster så overvejer jeg at nøjes med at fjerne græslaget, ligge en filtdug og så granit skærv ovenpå (dvs. ikke fjerne 20-40 cm jord og ligge stabilgrus der stampes).
Mit bud er at det vil kræve at man genfylder med granit skærv efter X tid, hvilket er ok.

Men jeg kan ikke vurdere hvor meget det vil synke, og om ideen med at lave en hurtigere model vil være noget men fortryder. Er der nogle der har nogle bud og gerne nogle erfaringer?

/LHG

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 15-03-12 12:08

Hvis du kan nøjes med at bruge den parkering, når joden er helt tør og hård kan det godt gå.

Men ligesåsnart en bil kører ud på det med blød grund under vil skærverne blive trykket ned i jorden, som kommer op mellem skærverne.

Et filtlag duer ikke som adskillelde. Der skal noget til som kan fordele kraften fra et hjul ud på en bæredygtig flade.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-03-12 12:09

Jeg syntes ikke du skal undlade at bortgrave muldlaget. (30cm.)
Kompenser så med drænsand under filterdug, -det kan da opstampes, og dræner fugten væk. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men er nemmere at reetablere hvis du igen vil have lagt mulden tilbage engang.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-03-12 12:49

Kan gæsterne ikke bare holde på græsset?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-03-12 15:22

Hvilken slags jord bor du på?
Hvis der er veldrænet grusbund, kan du gøre næsten som du vil, det bærer alligevel. I det meste af Danmark, vil det være nødvendigt at etablere noget med samme egenskaber som nævnt ovenfor.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 15-03-12 19:42

Jeg gravede 40 cm af og smed 18 tons granit oven på.. efter et par år er det nu sunket et par cm nogle steder så der kommer snart et par tons oven på.. og så en pladevibrator til at banke det fast..

Granit kan fået til en rimeligt pris. hvis du kan finde en vogn som vil køre det i løs vægt.. fra en af de havne hvor det ankommer,, så kan du få det til 1/3 af hvad sandmanden skal have

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-03-12 08:33

For 15 år siden : bund -fed jysk muld-indkørsel afgravet ca 15 cm . 10cm stabilgrus på vibreret rigtig grundigt ned ad flere omgange-5 cm granitgrus påkørt ikke vibreret.

Det har holdt fint , men nu ses kun sjældent granitgruset da muld fra himlen ( blade/nåle ) ugræs føget over hegnet efterhånden har opbygget et muldlag ( 1½ cm ) hvor græs mv kæmper en kamp mod bildæk og træsko.

Hvis du vil have det fri for grønne vækster må du investere i en mega gasbrænder eller gå over til round up-vi har bestemt os til at lade det være.

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 03-04-12 09:24

Tak for svaret transor.