/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor og hvornå dør Michel Nielsen Smed
Fra : 2601
Vist : 1114 gange
400 point
Dato : 13-03-12 17:12

Hvor og hvornå dør Michel Nielsen Smeds hustru Anne Margarethe Mikkelsdatter i Westbirk, Østbirk sogn i Voer herred, Skanderborg amt.

De tre sidste børn som Michel Nielsen Smed ( Også nævnt som Mikkel) har er med nye koner.

Anne Margrethe Mikkelsdatter er født 1764 og døbt 02 december 1764 i Østbirk Kirke, Østbirk sogn i Voer herred, Skanderborg amt.
Hun bliver gift:
copulerede 1791
Nr. 6.
Ung karl Michel Nielsen Smed af Vestbirk og pige Anne Margrethe Michelsdatter af Monbjerg.
Østbirk-Yding Kirkebog side 134, 2. spalte nr. 22. Opslag 265, 1751-1799.

Folketælling - 1801.
Skanderborg, Voer, Østbirk, Fisvig, , 84,
Samtlige personer i husstanden
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mikkel Nielsen 42 Gift Mand Huusmand med jord og smed
Anne Margarethe Mikelsdatter 36 Gift Hans kone
Niels Mikkelsen 9 Ugift Deres børn
Mikkel Mikkelsen 6 Ugift Deres børn
Anders Mikkelsen 3 Ugift Deres børn

Jeg har set Østbirks Kirkebog op til 1860 uden at finde hende.
Nogle der kender hende??
På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-12 18:12

Inden vi begynder at søge, efter noget som du måske allerede ved...

Har du fundet konen: Anne Margarethe Mikelsdatter i folketællingen 1834?

Ved du hvornår hendes husbond Mikkel dør??

Hvis hun sandsynligvis overlever ham, bor hun sikkert på aftægt hos et af børnene...

Får de flere end de tre børn, og hvor bor / gifter børnene sig???

Foreløbig, bare for at kunne målrette søgningen...

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 13-03-12 18:23

TIL svendgiversen.

nEJ JEG HAR IKKE FUNDET DEM I FT 1834,

Jeg har ikke fundet Manden, set efter op til 1828.

Jeg har kun fundet Anders Mikkelsen født 11 maj 1798 og hans hustru Bodil Catrine Jensdatter født abt 1808 i Østbirk sogn i Voer herred, Skanderborg amt.
MEN jeg har ikke fundet hvornår de bliver gift. Leder stadig i Østbrirk Sogn.
Folketælling - 1860.
Skanderborg, Voer, Østbirk, Østbirk, et Hus, 54,
Samtlige personer i husstanden
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Mikkelsen 62 Gift Husmand. Husfader Her i Sognet
Bodil Catrine Jensdatter 52 Gift hans Kone Her i Sognet
Ane Margrethe Andersen 21 Ugift deres Datter Her i Sognet
Karen Pedersen 4 Ugift Kostgænger Her i Sognet
Ane Catrine Sørensen 1 Ugift Kostgænger Her i Sognet

"
De andre børn har jeg ikke fundet ej som konfirmeret

MVH

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-12 18:34

Her har jeg, før du svarede, fulgt den ældste søn:

Skanderborg, Voer, Østbirk, Westbirch bye, En gaard, 130, FT-1834,
Niels Mikkelsen 33 Gift Gaardmand
Mette Marie Laursdatter 30 Gift Hans kone [Niels Mikkelsen]
Marie Kirstine Nielsdatter 1 Ugift Deres datter [Niels Mikkelsen og Mette Marie Laursdatter]

Skanderborg, Voer, Østbirk, Vestbirch Bye, en Gaard, 94, FT-1840,
Niels Mikkelsen 38 Gift Gaardmand
Mette Marie Laursdatter 36 Gift hans Kone
Marie Kirstine Nielsdatter 6 Ugift deres Datter

Skanderborg, Voer, Østbirk, Vestbirk bye, 1 gaard, 81, FT-1845,
Niels Mikkelsen 44 Gift gaardmand Underup s. Skanderborg a.
Mette Marie Laursdatter 41 Gift hustru Ørritslev s. Skanderborg a.
Mette Kirstine Nielsdatter 12 Ugift barn Østbirk s. Skanderborg a.
Michel Pedersen 11 Ugift plejesøn Østbirk s. Skanderborg a.

Skanderborg, Voer, Østbirk, Vestbirk By, en Gaard, 76, FT-1860,
Niels Mikkelsen 59 Gift Gaardmand. Husfader Underup Sogn Her i Amtet
Mette Marie Laursdatter 57 Gift hans Kone Ørritslev Sogn Her i Amtet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-12 18:45

Den ældste søn er altså ikke født i Vestbirk, Østbirk sogn, men i Underup lige syd for,

kan det ikke være et spor?
sammen med Fisvig, som jeg ikke kan finde??

men hun går ikke på aftægt ham, så nok en af hendes yngre børn???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-12 18:55

Det hjælper heller ikke at følge den 3. søn Anders:

Skanderborg, Voer, Østbirk, Østbirch etc., Et huus, 93, FT-1834,
Peder Nielsen Hedegaard 46 Ugift Hmd, lever af sin jordlod
Ane Juditte Pedersdatter 50 Enke Hans huusholderske [Peder Nielsen Hedegaard]
Anders Mikkelsen 34 Ugift Væver

Skanderborg, Voer, Østbirk, Østbirch Bye, et Huus, 34, FT-1840
Anders Mikkelsen 42 Gift Huusmand og Væver
Bodil Jeppesdatter 31 Gift hans Kone
Maren Andersdatter 5 Ugift deres Børn
Mikkel Andersen 4 Ugift deres Børn
Magrethe Andersdatter 1 Ugift deres Børn

Skanderborg, Voer, Østbirk, Østbirk, et Hus, 54, FT-1860,
Anders Mikkelsen 62 Gift Husmand. Husfader Her i Sognet
Bodil Catrine Jensdatter 52 Gift hans Kone Her i Sognet
Ane Margrethe Andersen 21 Ugift deres Datter Her i Sognet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-12 18:59

Heller ikke Anders har sin mor på aftægt.

Men hvorfor kan jeg ikke følge nummer to Mikkel?

Og mon ikke de får flere børn??

En af dem tager sig sikkert af gamle Anne Margrethe???

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-03-12 19:04

Skanderborg Østbirk 1800 1814
opslag 116 1807 d28 marts mikkel nielsens søn morten død
er det en søn af 1 elle 2 ægteskab
?
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-03-12 19:18

SkanderborgØstbirk 18141832
opslag 163 døde nr4 1828
58 ½ år stemmer ikke med hans alder i 1801?
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-03-12 19:26

ØstbirkVoerSkanderborgØstbirk 18001814
opslag 114 1804
mikkel nielsens datter kirsten død 1804 3 dage gammel 19 december

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-03-12 19:40

ØstbirkVoerSkanderborgØstbirk 18001814
opslag 118 28 juli 1812
døde kvinder nederst
gårdmand mikkel nielsen Smed hustru ?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 13-03-12 21:51

Til svendgiversen

Niels Mikkelsen er født i 1792 i Figsvig, Østbirk sogn i Voer herred, Skanderborg amt.
Jeg har ikke fundet ud af om han er gift.
Så jeg tror ikke at de FT du har fundet:
Skanderborg, Voer, Østbirk, Westbirch bye, En gaard, 130, FT-1834,
Niels Mikkelsen 33 Gift Gaardmand
Mette Marie Laursdatter 30 Gift Hans kone [Niels Mikkelsen]
Marie Kirstine Nielsdatter 1 Ugift Deres datter [Niels Mikkelsen og Mette Marie Laursdatter]

Skanderborg, Voer, Østbirk, Vestbirch Bye, en Gaard, 94, FT-1840,
Niels Mikkelsen 38 Gift Gaardmand
Mette Marie Laursdatter 36 Gift hans Kone
Marie Kirstine Nielsdatter 6 Ugift deres Datter

Skanderborg, Voer, Østbirk, Vestbirk bye, 1 gaard, 81, FT-1845,
Niels Mikkelsen 44 Gift gaardmand Underup s. Skanderborg a.
Mette Marie Laursdatter 41 Gift hustru Ørritslev s. Skanderborg a.
Mette Kirstine Nielsdatter 12 Ugift barn Østbirk s. Skanderborg a.
Michel Pedersen 11 Ugift plejesøn Østbirk s. Skanderborg a.

Skanderborg, Voer, Østbirk, Vestbirk By, en Gaard, 76, FT-1860,
Niels Mikkelsen 59 Gift Gaardmand. Husfader Underup Sogn Her i Amtet
Mette Marie Laursdatter 57 Gift hans Kone Ørritslev Sogn Her i Amtet
Er min Niels Nielsen

Mvh

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 13-03-12 21:58

Til senta.

Jeg har de 9 Børn som de får. Den sidste er Karen Mikkelsen født 30 marts 1805 i West Birk, Østbrik Sogn i i Voer herred, Skanderborg amt.

Herefter optræder der en ny hustru Kirsten Jacobsdatter.
Anne margrethe Mikkelsdatter må være død efter 1805 og før 1834.

Mvh. 2601

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-03-12 22:05

er det ikke smeds kone der dør 1812?
ØstbirkVoerSkanderborgØstbirk 18001814
opslag 118 28 juli 1812
døde kvinder nederst
gårdmand mikkel nielsen Smed hustru ?

SkanderborgØstbirk 18141832
opslag 163 døde nr4 1828
58 ½ år stemmer ikke med hans alder i 1801?
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 13-03-12 22:24

Til senta.

Det dødsfald 28 juli 1812 står der at hun er 34 år og da hun er født 1764 i Østbrirk skulle hun være 48 år. 4 til 5 år har jeg oplevet, men ikke 14 år. Mikkel Nielsen Smed er i mange år benævnt Husmand med jord og Smed. Han bor dels i Vestbirk dels i Fisvig som jeg ikke kan finde.
Hun dør heller ikke i nogle af de steder, men i Sattrup. Det er mærkelig at de i den alder er flyttet.

Jeg har noteret dødstidspungtet og vil se om jeg han finde et skifte på rigsarkivet.

Mikkel Nielsen står i FS som død 23 juli 1828 i Østbirk, Men så skal han være 69 år gl. da han er født 1759 i Østbirk. Også her er der stor forskel. Arstallene om deres børn i FS er ca + ./. 1 til to år i forhold til kirkebogen for Yding-Østbirk Sogn.

Mvh.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-03-12 09:20

ØstbirkVoerSkanderborgØstbirk 18001814
opslag 118 28 juli 1812
døde kvinder nederst
gårdmand mikkel nielsen Smed hustru

du skriver
skulle hun være 48 år.
ja ca de 34 år der står ovenover efter hvad jeg læser høre de til niels hansens hustru der dør d.20 juli og begraves de 24 der er sat .... ved

nedenunder står de mikkel nielsens smed hustru ane margrethe mikkelsdatter ? 7 ??
% oplysning om begravelsesdag

derudoverMikkel Nielsen står i FS som død 23 juli 1828 i Østbirk, Men så skal han være 69 år gl. ham har jeg min tvivl med men den eneste der forefidnes død med det navn inden 1834
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-03-12 09:50

Til senta.

Du har ret med hensyn til dødsfald 1812, der står.

den 28 juli Gaardmand Michel Nielsen Smeds datter Anne Catharine i Westbirc 7 uger 1 dag gl.
Det er Østbirk Kirkebog side 166, 2. spalte nr. nederst. Opslag 118, 1800 - 1814.

Jeg leder nu efter Anne Catharines fødsel i maj 1812 for at se hvem der er mor til hende.

mvh.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-03-12 10:19

opslag 44 mor kirsten jacobsdatter
ergo anne margrethe død mellem 1801 og 1812
vielsen var måske en udvej
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-03-12 10:46

opslag 6 får smed og anne margrethe en søn peter
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-03-12 10:54

Til senta.

Ja du har ret. Jeg er ved at tyde ham.

Det sidste barn er født 1803 og dør 1. september 1804. Det er Karen Mikkelsen.
1. September Begravede Michel Nielsen Smeds Datter Karen af Westbirk 1 aar gl. Dom 15 ta a Trini
Østbirk Kirkebog side 162 nr. 15/1804. Opslag 114, 1800-1814.
Der næste barn fra FS er Marie Kristine Mikkelsen født 16 dec og dør 19 decber 1804 her er moderen Anne Cathrine Jacobsdatter.
Så min Anne Margrethe Mikkelsdatter må være død før 16. december 1804.

Jeg vil nu lede efter hvornår Mikkel Nielsen bliver gift igen.

mvh.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-03-12 10:55

i 1805
får smed og kirsten jacobsdatter en datter karen opslag 16
ergo må anne margrethe være død mellem 1801 og 1805 ca.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-03-12 11:23

du er 100% sikker på du har fat i den rigtige mikkel nielsen smed?
jeg fandt denne på dda 1801
et underlig sammentræf?
mikkel nielsen og kirsten jacobsdatter

skanderborg, Nim, Underup, Underup Bye, , 5, FT-1801
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Michel Nielsen31 GiftMandSmed ( det kan være ham der dør 1828?

Kirsten Jacobsdatter33 GiftHans kone

Jacob Michelsen7 -Deres børn

Mette Michelsdatter5 -Deres børn

Peder Michelsen2 -Deres børn
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-03-12 11:48

Skanderborg Nim - Underup 1801 1814
se lige dette opslag 17 døbt 18osv 1803

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-12 12:44

Jeg har ikke fulgt de sidste detailler, men gentager:
>Den ældste søn er altså ikke født i Vestbirk, Østbirk sogn, men i Underup lige syd for...

Ikke Voer, men Nim herred, må derfor du har overset det?

og Mikkel eller Michel, jeg tror på Michel Nielsen fra Underup...

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-03-12 13:24

Til senta og svendgiversen:

copulerede 1791
Nr. 6.
Ung karl Michel Nielsen Smed af Vestbirk og pige Anne Margrethe Michelsdatter af Monbjerg.
Østbirk-Yding Kirkebog side 134, 2. spalte nr. 22. Opslag 265, 1751-1799.

Folketælling - 1801.
Skanderborg, Voer, Østbirk, Fisvig, , 84,
Samtlige personer i husstanden
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mikkel Nielsen 42 Gift Mand Huusmand med jord og smed
Anne Margarethe Mikelsdatter 36 Gift Hans kone
Niels Mikkelsen 9 Ugift Deres børn
Mikkel Mikkelsen 6 Ugift Deres børn
Anders Mikkelsen 3 Ugift Deres børn

mvh. 2601

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-12 13:46

Ja, undskyld,
men mystikken stiger...

Så vidt jeg kan se får Michel Nielsen Smed sønnen Niels i Underup 18 jan 1802,
med hustru KIRSTEN JACOBS?, ikke Anne Margarethe Mikelsdatter??

Underup er jo ikke ret stor, ikke plads til to smede med samme navn: Michel Nielsen???

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-03-12 14:00

Skanderborg Østbirk 1800 - 1814.
i 1805
får smed og kirsten jacobsdatter af hestb???en datter karen opslag 16
tror der står
fadder bla.
1 fra underup giv det en chance
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-12 14:38

Undskyld igen, jeg regnede 10 år forkert...

Der findes to smede Michel Nielsen, begge med ældste søn Niels Mikkelsen,
men den jeg først fulgte øverst, var den forkerte, ham fra Underup.

Den rigtige, med Anne Margrethe Mikkelsdatter som mor, må jo være født ca 1792, ikke 1802.

Sorry, og glem Underup,
Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-03-12 14:49

Til Til senta og svendgiversen:

Jeg kan ikke finde Karen Mikkelsen der er født 1803 og dør 1. september 1804 og begraves 9. september 1804 SOM født. SÅ jeg ved ikke om moderen er Min Anne Margrethe Mikkelsdatter.
Jeg er ved at tro at hun er død mellem 1798 og 1801 og at min Mikkel Nielsen bliver gift med Kirsten Jacobsdatter.

Jeg vil nu begynde for alvor at lede efter dette vielse.

mvh.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-03-12 15:15

Skanderborg Nim - Underup 1801 1814
se lige dette opslag 17 døbt karen18osv 1803

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-12 15:37

Usandsynligt, at den samme Michel/Mikkel Nielsen døber to sønner, med hver sin mor,
med samme navn, med mindre den første er død, og det er der ikke noget der tyder på?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-03-12 16:29

tror du har fat i 2x niels nielsen
ØstbirkVoerSkanderborgØstbirk 18141832
opslag 92 peder mikkelsen konfirmeret 1819
ser ud til han er søn af afdøde niels nielsen og magrethe mikkelsdatter af westbirk

samme kirkebog men 1817 niels mikkelsen
men med mor kirsten jacobsdatter mikkel nielsen
og fortsat westbirk
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-03-12 16:50

Til Til senta og svendgiversen:

Peder Mikkelsen født 1. april 1801 og døbt 14. maj 1801 i Østbirk Kirke, Østbirk Sogn i Voer herred, Skanderborg amt.
Huusmand Michel
Nielsen Smed i Figs-
vig og Hustrue Anne
Margrethe Mikkels-
datter

Festo Ascensio-
nis Christi [Kristi himmelfartsdag]
Frants [efternavn mangler] Hustrue af Træden
Anders Mikkelsen fra Feuling Jeppe Mikkelsen af Purup, Niels Mikkelsen og Peder Mikkelsen af Østbirk.
Østbirk Kirkebog side 6 nr. 4 . Opslag 6, 1800-1814.

Det er de sidste barn som jeg har hvor moderen er Anne Margrethe Mikkelsdatter.

Der må være en Mikkel Nielsen Smed der er gift med Kirsten Jacobsdatter som også får børn men de bor et andet sted og er ikke i familie med mine.

Jeg har set døde efter fra 1803 og frem til 1834 uden at finde nogle af mine.

Jeg kan heller ikke se at min Mikkel Nielsen bliver gift igen.

Men døde må de være for de er ikke optaget blandt de længstlevende dansker.

Mvh.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-03-12 16:54

ØstbirkVoerSkanderborgØstbirk 18321846

1835 opslag 263 kirsten jacobsdatter enke efter afdøde niels nielsen i sattrup 59
er sikkert ham der dør i 1828
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-12 17:22

Fandt lige dette:

http://www.milloup.dk/bf/yd-ost/ostbirk-1790-99.htm

Men måske er kilden kendt?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-03-12 17:31

Til svendgiversen.

Tak for din hjælp, men ja jeg har den og Skiftesamling.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-03-12 17:40

Til Til senta og svendgiversen:

Mikkel Nielsen må være død før 20 maj 1819 da der står afdøde ved hans søn konfirmation.
Konfirmeret:
Forældrenes Navn og Bopæl:
afdøde Smed Mikkel Nielsen og Margrethe Mikkelsdatter af Westbirk.
Dom angående Kundskab og Opførelse:
god.
Når og af hvem Vaccineret:
Vaccineret af Arnsen.
Østbirk Kirkebog side 268 nr. 7 . Opslag 92, 1814-1832.

Så nu ser jeg igen kirkebogen igennem fra 1814 og til 1819.

Mvh

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-03-12 17:45

håber du finder dem, jeg har set kirkebogen i gennem flere x %resultat
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-03-12 20:27

Til senta

Det var kedelig for det har jeg også. Hvor mon han så er død. Jeg må se i skiftet på rigsarkivet.

Jeg er også begyndt at lede efter hans hustru som jeg er ved at tro er død efter 1819 men før 1834 da hun ved sin søns konfirmation IKKE står som afdød.

mvh.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-03-12 20:36

jeg har ikke fundet hende død inden 1834 men i teorien kan hun jo også være død senere ? er hvornår og hvor.
har du en anelse om hvor børnene bosætter sig ?
senta

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 400 point
Dato : 14-03-12 20:44

Skanderborg Østbirk 1847 1875
døde opslag 264 anne margrethe osv
ingen mikkel
senta

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 15-03-12 02:49

Til senta.

Må jeg sige dig mange tak for din store hjælp.

Med venlig hilsen.