/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvilket forsikringsselskab skal betale
Fra : vienne
Vist : 1584 gange
100 point
Dato : 13-03-12 15:42

Hej
Har fået smadret en rude i min fordør. Døren er min hoveddør og eneste indgang til lejligheden. Det var hærværk og "gerningsmanden" kendes ikke. Jeg bor til leje i et byhus med 4 lejligheder. Min egen indboforsikring vil ikke dække da de siger at vinduer, døre etc ikke hører til indbo. De henviser til udlejers bygningsforsikring. Min udlejer vil heller ikke betale. Han siger at jeg har ansvaret for lejligheden. Hvem har ret ?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 13-03-12 16:25

Ejerens bygningsforsikring må da være den der betaler for ejendommens bygningsdele...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-03-12 16:28

Citat
Ejerens bygningsforsikring må da være den der betaler for ejendommens bygningsdele

Det er beboerens EGEN PLIGT at have en glasforsikring....

Har ejeren en vil det stå i lejekontrakten....

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 13-03-12 22:35

Jeg har en glasforsikring via min indboforsikring men mit forsikringsselskab siger, at en dør ikke er indbo ? men udlejers ejendom og derfor hans husforsikring der skal dække. Min udlejer siger nej - hvordan får jeg juridisk korrekt svar på disse modstridende svar ?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 13-03-12 22:56

Du går simpelthen ind her og klager: http://www.ankeforsikring.dk/

Kommentar
Fra : webm

Dato : 13-03-12 23:06

6. Forsikring

Ejendommens forsikring dækker udlejerens erstatningsansvar over for tredjemand og for visse skader på bygninger. Ejendommens forsikring dækker således for skader på ejendommen i forbindelse med brand, vand, storm, kortslutning i el-installationerne, bygningsskader ved indbrud m.m.

Vore lejere bedes således være opmærksomme på, at ejendommens forsikring ikke dækker skader på lejerens private indbo og ikke dækker for lejerens personlige ansvar.

Vi anbefaler derfor, at vore lejere selv forsikrer sig og evt. kontakter eget forsikringsselskab og undersøger, om ens egen forsikringsdækning er tilstrækkelig.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 14-03-12 17:55

Da det er hærværk og du er uden skyld er det bygningens forsikring der skal betale.
Havde du eller dine børn ødelagt ruden skulle du selv betale. Det er bygningen der er i stykker og det er så lejerens forsikring der skal betale. Jeg har også selv betalt en ødelagt rude i et hus som var udlejet, da det var hærværk.
Hvis udlejer er en bolighaj forsøger han selvfølgelig at få lejeren til at betale.

vic200

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-03-12 08:40

Er du sikker på det ikke var et indbrudsførsøg men tyven blev forstyret i sin gerning

Hvis ruden er ødelagt indefra er det din forsikring/egen lomme er ruden ødelagt udefra er det EJENDOMMENS forsikring. den dække nok bare ikke almen hærværk og derfor vil den skulle betales af ejendommen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-12 09:57

GLEM den bygningsforsikring.....

Det er en GLASforsikring der er tale om...

Nogle udlejere har en sådan (som lejerne så betaler over huslejen) andre har IKKE

Findes den står det i din lejekontrakt...

Findes den IKKE er det DIG der skal glasforsikres... (UANSET HVOR glasset sidder)

HusEJEREN har INTET med "ren" glas at gøre - kun i forbindelse med andre skader (eksplosion o. lign)

Selv glasset i din evt. emhætte skal du selv dække......

PS...

Din egen indboforsikring vil dække hvis glasskadet er sket i forbindelse med en anden skade SOM FORSIKRINGEN DÆKKER - ellers ikke