/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken forsikring skal betale
Fra : vienne
Vist : 866 gange
100 point
Dato : 13-03-12 15:29

Hej
Har fået smadret en rude i min fordør. Døren er min hoveddør og eneste indgang til lejligheden. Det var hærværk og "gerningsmanden" kendes ikke. Jeg bor til leje i et byhus med 4 lejligheder. Min egen indboforsikring vil ikke dække da de siger at vinduer, døre etc ikke hører til indbo. De henviser til udlejers bygningsforsikring. Min udlejer vil heller ikke betale. Han siger at jeg har ansvaret for lejligheden. Hvem har ret ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-03-12 15:42

Hvis "glas & kummeforsikring" indgår i huslejen er det udlejers forsikring der skal ryste op.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-03-12 16:13

Bed om udlejers forsikringsselskab. Så kontakt selskabet og forhør dig, hvordan selskabet dækker. Det ser åbentbart ud til at udlejer ikke vil samarbejde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-03-12 16:32

Citat
Hvem har ret ?

Det har udlejeren....

Han/hun er IKKE pligtig til at have en glasforsikring, men det står i din kontrakt hvis han/hun har en....

Er den ikke med i din lejekontrakt er du SELV pligtig til at tegne en sådan (eller betale ved kasse 1)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-12 16:44

Bygningsglas er ikke med i en standard indboforsikring.

Om du eller husejeren skal erstatte glas er et spørgsmål om lelekontrakten.

Det er ofte lejeren, som hænger på glasset.

Det er ligegyldigt om det er din skyld eller fremmedes hærværk.

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 13-03-12 23:04

Tak for jeres svar.Jeg er dog stadig forvirret. Når jeg læser i lejeloven under vedligehold står der "Udlejer skal vedligeholde den del af ejendommens udvendige vedligeholdelse, der består af tag, loft, facader, vinduer, indgangsdør, port, opgange, trapper, kældre, faldstammer, rør, kabler, andre forsyningsinstallationer mv.". Da der i mit tilfælde, er tale om hærværk af hoveddør vil jeg da mene at udlejer må sørge for istandsættelsen. Jeg har det der kaldes indbo + OG derudover glas og kumme forsikring men kan jo godt se det rigtige i det mit forsikringsselskab siger - at en yderdør ikke hører til indbo. Men det er jo ikke normalt at en lejer tegner en bygnings forsikring på en ejendom han/hun ikke ejer!!!!

Kommentar
Fra : webm

Dato : 15-03-12 09:19

Som før nævnt i dit parallelle spørgsmål.

Du går simpelthen ind her og klager: http://www.ankeforsikring.dk/

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-03-12 09:26

Hvis det havde været indbrud, havde indboforsikringen betalt. Jeg har selv haft en sag, hvor den ødelagte indgangsdør blev ødelagt og blev erstattet.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-12 09:50

Citat
Men det er jo ikke normalt at en lejer tegner en bygnings forsikring på en ejendom han/hun ikke ejer!!!

GLEM den bygningsforsikring.....

Det er en GLASforsikring der er tale om...

Nogle udlejere har en sådan (som lejerne så betaler over huslejen) andre har IKKE

Findes den står det i din lejekontrakt...

Findes den IKKE er det DIG der skal glasforsikres... (UANSET HVOR glasset sidder)

HusEJEREN har INTET med "ren" glas at gøre - kun i forbindelse med andre skader (eksplosion o. lign)

Selv glasset i din evt. emhætte skal du selv dække......

Godkendelse af svar
Fra : vienne

Dato : 27-04-12 20:43

Tak for svaret refi.