/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Frostsprængt pudset trappe!
Fra : classic26
Vist : 2029 gange
500 point
Dato : 13-03-12 10:59

Vor udendørstrappe fra 1910, som er pudset på mursten er frostsprængt.
Området er på størrelse med en fodbold, men ret dybt ( visse steder op til 7 cm.)
Hvordan reparerer jeg så det holder???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-03-12 11:04

Vi har haft noget lignende....

Da 3 murere havde førsøgt rep. med diverse resulter der IKKE holdt, opgav jeg en profi og "spartlede" det ud med fliselim.....

Det er nu 4 år siden - OG DET HOLDER STADIG

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-12 11:08

Du fylder ud, ikke med beton, det revner igen, men med udendørs fliseklæb,
er det så dybt, må du gøre det af flere gange.

Til sidst, når det er næsten tørt pudser du efter med pudsebræt
og til sidst med en ikke for våd kalkbørste...

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 510 point
Dato : 13-03-12 11:16

Fliseklæberen er dyr men elastisk og tåler at stå ude om natten - MEN du skal rense ned til fast og ren bund, så du ikke prøver at binde på løse gruskorn , mos, lav og nullermænd. Højtryksrens på halvhøjt tryk eller en haveslange plus stiv kost eller børste vil være fint. Blæs eller tør blankt vand væk og begynd så at spartle på den fugtige bund. Det må ikke tørre ud under hærdningen, så du skal dække med plastfolie undervejs i processen og et par dage efter sidste lag er lagt på.
Du skal dog allerførst sikre dig, at det ikke er trappen som er dårligt understøttet.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-12 17:01

Altså fliseklæb, ikke fliselim,

du kan se forskellen, eksempelvis her:
http://fliseoutlet.dk/shop/fliselim-fliseklaeb-16c1.html

og ja, noget dyrere end cement, men gør det noget hvis det holder,
i hvert fald billigt i forhold til, hvad det koster at hyre en murer hvert år...

Har selv trapper lavet af mursten i to lag, med risiko for frost skader der i mellem,
og kender problemet.

Godkendelse af svar
Fra : classic26

Dato : 16-03-12 08:24

Tak for svaret pbp_et. og til alle jer andre. Dejligt i er enige i fliseklæb,,, da jeg selv, lige som Refi har prøvet flere gange med oppudsning.